Možnost deště Praha · 5°
23. 01. · Zdeněk Změnit

reklama

AutoZet: Test Audi S5, novinky pro autosalon v Ženevě, Robert Kubica se vrací na okruhy

Nové vydání AutoZet vám přinese celou řadu novinek z blížícího se autosalonu v Ženevě, otestujeme nové Audi S5, dozvíte se, která automobilová značka je nejhodnotnější, kam míří šéfdesigner Škodovky nebo kde bude letos závodit bývalý pilot F1 Robert Kubica.

Další díly pořadu

AKTUALITY

Škoda představila modernizovanou Octavii ve verzi RS 245. Jak už samotné označení napovídá, disponuje výkonem 245 koní, který na přední kola, mezi nimiž je diferenciál s elektrohydraulicky ovládanou svorností, posílá přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 TSI. Maximální rychlost Octavie RS 245 je omezena na 250 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne za 6,6 sekundy, kombík je jen o 0,1 sekundy pomalejší. Nová nejvýkonnější Octavia má proti standardním verzím o 14 mm snížený podvozek a dostala také slušivá 19“ kola. V interiéru nabídne Alcantarou čalouněná sportovní sedadla se zvýšeným bočním vedení a integrovanou hlavovou opěrkou. Nechybí nový design přední části s dělenými světlomety, které jsou v případě RS standardně plně osazeny LED technikou, dále modernizovaný multimediální systém připojený k internetu nebo systém prediktivní ochrany chodců. Další podrobnosti včetně ceny Škody Octavia RS 245 budou oznámeny při premiéře na autosalonu v Ženevě.

 

Opel ukázal novou generaci Insignie v provedení Sports Tourer. Novinka nabídne zajímavý design, prostornější interiér, větší zavazadlový prostor, mnoho různých asistenčních systémů a chybět nebude ani pohon všech kol. Insignia Sports Tourer druhé generace je bez pár milimetrů 5 metrů dlouhá, má o 30 mm kratší přední převis, o 11 mm větší rozchod kol a především o plných 92 mm prodloužený rozvor. V závislosti na konkrétní motorizaci je také až o 200 kg lehčí. Zadní opěradla jsou dělená v poměru 40:20:40 a páté dveře bude možné otevírat a zavírat pohybem nohy pod zadním nárazníkem. Opel nabídne také takzvaný paket FlexOrganizer, v rámci kterého zákazník dostane různé sítě a další příslušenství k upevnění věcí v kufru. Ten po sklopení zadních sedadel, nabídne slušných 1640 litrů. Detailnější informace budou zveřejněny nejpozději při premiéře na ženevském autosalonu.

 

Mitsubishi na autosalonu v Ženevě ukáže nový crossover, jehož design by měl vycházet z již dříve představeného konceptu XR-PHEV. Nový model bude lifestylově a designově pojatým autem, které bude stát mimo modelové řady ASX a Outlander. Jméno ještě oznámeno nebylo, ale světová premiéra se odehraje 7. března a už v průběhu února bychom měli vidět první oficiální fotografie. Následně japonská automobilka přidá i další technické informace včetně použitých motorů.

 

Saab se znovu postavil na nohy a do konce roku začne v Číně vyrábět čistě elektřinou poháněný sedan 9-3. Vlastník Saabu, společnost NEVS, kvůli obnovení výroby staví v čínském městě Tchien-tin novou továrnu, která má být hotova ještě letos. Právě ta se postará o co nejrychlejší pokrytí objednávky 150 000 elektrických sedanů, které automobilka eviduje. NEVS má ambice postupně vyvinout celé portfolio elektrických modelů, které ovšem už logo Saabu neponesou, NEVS totiž hodlá použít své vlastní jméno.

 

Honda uzavřela partnerství s americkým koncernem GM. Společně budou vyvíjet a vyrábět palivové články a systémy pro vodíkem poháněná auta. Obě automobilky proto založili společnost Fuel Cell System Manufacturing a zpočátku do ní investují 85 milionů dolarů, tedy asi dvě miliardy korun. Hlavní výrobní a technologický závod bude v Brownstownu v americkém státě Michigan, kde má GM továrnu na akumulátory. Výroba palivových článků pro sériová auta by tam měla začít do roku 2020. Honda a GM chtějí také spolupracovat na budování infrastruktury a zlepšování povědomí o autech poháněných palivovými články.

 

Lada zahájila vývoj nové generace modelu 4×4, který u nás známe spíše pod označením Niva. Zatím ale ještě není vůbec jasné, jakou koncepci nová Niva dostane. Mluví se o tom, že minimálně část technických řešení si nejspíše vypůjčí od Dacie Duster. Toto rozhodnutí by mělo snížit náklady na výrobu a poskytnout ruské automobilce osvědčenou techniku. Design by podle dostupných informací měl být inspirován modelem X-Ray a nejspíše bude tří- i pětidveřová varianta. Rozhodovat ale nakonec budou manažeři aliance Renault-Nissan, která Ladu koupila.

 

Továrna Volkswagenu v Emdenu, kde se vyrábí model Passat, se dočká dalších odstávek. K původně plánované odstávce od 25. ledna do 3. února byla přidána ještě kompletní odstávka montážní linky od 16. do 21. února. Důvodem je klesající poptávka po Volkswagenu Passat v karoserii sedan, ale také klesající zájem o kombi. Ve zmíněných dnech nevyjede z montážní linky ani jeden Passat a prakticky všech 9000 zaměstnanců továrny zůstane nuceně doma. Podobná praxe je v automobilovém průmyslu ale poměrně běžná, protože automobilky tak reagují na výkyvy trhu.

 

TEST – Audi S5

Audi loni v létě představilo novou generaci modelu A5 a na podzim ji uvedlo na český trh. V nabídce je od začátku také prozatímní vrchol v podobě sportovně ražené verze S5. A právě tu jsem měl možnost minulý týden otestovat.

Ačkoli se jedná o zbrusu nové auto, změny na designu jsou jen velice decentní a jedná se tak spíše o evoluci známých tvarů. Audi samo uvádí, že předchozí generaci A5 si celých 60 % zákazníků pořídilo kvůli jejímu vzhledu. Proto je, zjednodušeně řečeno, nová A5 kombinací nových prvků z aktuální generace A4 a siluety původního kupé. S5 pak má vlastní aerodynamický paket. Z pohledu techniky je A5 postavena na platformě MLB a konkrétně nová S5 je o 60 kg lehčí než předchozí generace.

Základní architektura interiéru je v Audi S5 stejná jako u A4, k dispozici je proto velký displej místo přístrojů, pečlivě navržené jednotlivé ovladače i spínače, stejně jako různé materiály, dokonale zkombinované do perfektního celku. Nabídka příplatkové výbavy vám pak dovolí doladit si interiér podle vašich tužeb, včetně nejrůznějších atraktivních barev čalounění a podobně. Z pohledu prostoru je na tom S5 vpředu stejně jako A4, vzadu je ale místa o trochu méně, třeba už jen proto, že rozvor S5 je o 60 mm kratší.

Nová generace Audi S5 dostala zbrusu nový motor. Je to dokonce jiný motor, než pohání Audi S4. Mnohem důležitější než zvýšení výkonu o 21 koní na výsledných 354 je přechod z přeplňování kompresorem na turbodmychadlo. Jde o dvoukomorové turbo umístěné mezi řadami válců, které je díky tomu těsně u výstupu ze spalovacích prostorů, a proměnné časování i proměnný zdvih sacích ventilů zajišťují, že se motor vytáčí s nečekanou lehkostí. Zkrátka už nemusí pohánět kompresor. Reakce motoru na pohyby plynu jsou proto bleskové. Ve spojení s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol nový motor Audi S5 dotlačí z klidu na 100 km/h za 4,7 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h.

Ačkoli víte, že motor to přeplňovaný, ležérností reakcí se není třeba obávat. I díky spojení s pohonem všech kol a samočinnou převodovkou, které samy o sobě potřebují trochu času, jsou reakce motoru skvělé. Člověk mnohem víc ocení opravdu mohutný nástup výkonu. Když si zrovna neužíváte nadprůměrné dynamiky auta a jedete na pohodu, umí být motor úsporný a spokojí se s nějakými osmi devíti litry benzínu, v opačném případě to leze někam k 15. Tabulková hodnota zní 7,3 l/100 km.

Audi S5 je standardně vybaveno funkcí Drive Select, umožňující měnit nastavení motoru, převodovky, řízení, aktivního řízení, aktivních tlumičů, sportovního zadního diferenciálu, zvuku motoru, citlivosti adaptivního tempomatu nebo natáčecích světlometů – podle toho, co má daný vůz ve výbavě. Chvíli si s tím budete hrát, zkoušet různé režimy a ve finále nejspíše skončíte s motorem a převodovkou v nastavení Dynamic a tlumiče necháte v režimu Auto, v něm totiž fungují optimálně. Když se pohybujete v rámci schopností pneumatik a nesnažíte se jít vysloveně do extrému, S5 reaguje velice přesně. Přední část podle volantu zatočí a záď ji jednoduše následuje, akcelerujete a auto neutrálně, a dokonce až s nevtíravě decentní přetáčivostí vyjíždí vstříc další rovince. Je to prostě taková ta rychlost, které se nebojíte a dosáhnete jí relativně snadno.

Audi S5 bude až do příchodu RS 5 vrcholným provedením. Je dost ostré na to, abyste většině ostatních aut ukázali záda, je dost kultivované a prostorné, abyste s ním mohli jezdit každý den a ten zvuk a charakter zážehového motoru za těch pár litrů ve spotřebě navíc prostě stojí. Koupit si totiž kupé s dieselem je jako byste chtěli ukázat, že na to máte, ale není to pravda. Audi S5 ale není levné, v základní výbavě stojí 1 727 900 korun, testované auto s příplatkovými prvky výbavy přišlo na 2 324 000 korun a za to už můžete mít BMW M4 nebo Mercedes-AMG C 63, a to je zase úplně jiný kalibr.

Po zpravodajském bloku AutoZet pokračuje. V jeho druhé části se ještě dozvíte, která automobilová značka je nejhodnotnější, kam míří šéfdesigner Škodovky nebo co nového ve světě motorsportu. Zůstaňte s námi.

 

ZAJÍMAVOSTI 

Jako blesk z čistého nebe se v týdnu objevila zpráva, že šéfdesigner Škody Jozef Kabaň v Mladé Boleslavi končí. V roli šéfa designu Škody působil od roku 2008 a je například autorem současného tzv. krystalického designu Škodovek s ostrými hranami. Novým Kabaňovým působištěm bude BMW, kde nahradí šéfdesignera Karima Habiba. V minulosti Jozef Kabaň působil u Audi nebo Bugatti a design Veyronu je jeho prací. Poslední Škodovkou, která ponese jeho rukopis bude druhá generace modelu Yeti, ta bude teprve představena.

 

Jaguar Land Rover si pro návštěvníky výstavy Salon Rétromobile připravil několik zajímavostí. Divize Land Rover Classic v Paříži ukázala zrenovovaný třídveřový Range Rover z roku 1978. Na Salon Rétromobile se také poprvé ukázal oddělením Jaguar Classic zrestaurovaný originální Jaguar XKSS a vystaven byl rovněž Jaguar E-Type Series I. Jde o kupé s pevnou střechou ze soukromé sbírky, které bylo kompletně zrestaurováno podle původní technické dokumentace. Návštěvníci Salon Rétromobile se tak mohli těšit na světovou premiéru další série znovuzrozených klasických vozů značky Land Rover, které prošly důkladnou a rozsáhlou renovací. Letošní Salon Rétromobile se koná v Paříži od 8. do 12. února.

 

Londýnská společnost Brand Finance tradičně vyhlašuje žebříček nejcennějších značek světa. Na umístění v tomto žebříčku se podílí celá řada faktorů. Jde například o povědomí o značce, loajalitu zákazníků, reputaci, marketingové investice, v případě automobilek také dosah mimo „auto branži“. Mezi automobilovými značkami se v nejnovějším žebříčku nejlépe umístila Toyota, druhé místo patří Mercedesu a třetí BMW. Na čtvrtém místě mezi se i navzdory aféře Dieselgate umístil Volkswagen.

 

V Česku bylo prodáno unikátní Ferrari 599 GTB. Šlo o téměř poslední auto s přímo řazenou převodovkou, které italská automobilka vyrobila. Z výrobní linky jich v letech 2006 až 2012 sjelo pouze 30 kusů a v Evropě skončilo jen pouhých deset exemplářů. Cenu, za kterou bylo unikátní Ferrari 599 GTB v Praze prodáno, společnost Scuderia Praha s ohledem na přání nového majitele komentovat nechce. Jde ale o skvělou investici, která se novému majiteli jistě zhodnotí. Jen pro připomenutí – pod kapotou Ferrari 599 GTB je šestilitrový V12 s výkonem 620 koní, pyšní se maximální rychlostí 330 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 3,7 sekundy.

 

Ministerstvo dopravy chce, aby auta se stočeným tachometrem přišla o technický průkaz. Chystaná novela zákona počítá s tím, že pokud se na STK zjistí, že má auto najeto méně než při poslední kontrole, omezí mu na třicet dnů technickou způsobilost. Provozovatel pak buď do té doby doloží protokol o tom, že na jeho vozidle byla provedena oprava, při níž se nebylo možné vyhnout změně počítadla ujeté vzdálenosti, nebo jeho vozidlo definitivně ztratí technickou způsobilost. Ministerstvo si od této novinky slibuje omezení stáčení tachometrů a větší ochranu zájemců o ojetá auta. Novinka by mohla platit už od příštího roku.

 

NOVINKY

Aston Martin přidal do svého portfolia otevřenou variantu nového Vanquishe S. Nese tradiční označení Volante a ačkoli už i v Astonech najdete přeplňované motory, zůstává u svého atmosférického V12. Stejně jako kupé i Volante tak dostalo do vínku motor o objemu 5,9 litru, který je schopen skrze osmistupňovou samočinnou převodovku umístěnou společně se samosvorným diferenciálem u zadní nápravy poslat na zadní kola až 603 koní a 630 N.m. Britský aristokrat je navzdory své ne zrovna nízké hmotnosti 1739 kg schopen zrychlit z klidu na 100 km/h za pouhých 3,5 sekundy a rozjet se až na 323 km/h, průměrná papírová spotřeba činí 13,1 l/100 km.

 

BMW na autosalonu v Ženevě mimo jiné představí novou řadu 5 v provedení Touring. Nová platforma a karoserie s použitím hliníku a vysokopevnostních ocelí stojí za mezigeneračním snížením hmotnosti o 100 kg. Od počátku prodeje bude na výběr jen ze čtyř motorizací. Poprvé v historii už nebude možné koupit zážehový řadový šestiválec s pohonem zadních kol a kromě základní verze s dieselem 520d budou všechny motory spojeny výhradně s osmistupňovým automatem. Zavazadlový prostor nového kombi v základním uspořádání nabídne objem 570 litrů, po sklopení sedadel se do něj vejde až 1700 litrů zavazadel. Stejně jako sedan má i kombík dálkové ovládání umožňující s autem vyjet například z úzké mezery. Na dálnici umí až do rychlosti 210 km/h řídit sám a adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti se přizpůsobuje všem rychlostním limitům.

 

Mercedes doplnil sedan vrcholné verze AMG E 63 o karosérii kombi. I praktičtější karosářská varianta přichází se stejně zběsilými parametry. 571 koní a 750 N.m, resp. 612 koní a 850 N.m v případě verze E 63 S. Ty produkuje dvěma turbodmychadly přeplňovaný V8 o objemu 4,0 litru, který přes devítistupňovou samočinnou převodovku AMG Speedshift MCT a transmise AMG Performance 4Matic+ s elektromechanicky ovládanou spojkou pohání všechna kola. Tento systém přináší výhodu plně variabilního rozložení síly motoru mezi přední a zadní kola a tím optimální trakci za jakýchkoli podmínek. U obou verzí je maximální rychlost omezena na obligátních 250 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h je dílem 3,6, resp. 3,5 sekundy. Verze E 63 S nabízí pár věcí navíc - u pohonu všech kol nechybí driftovací režim, zadní samosvorný diferenciál není mechanický, ale ovládaný elektronikou a uložení motoru má dynamické silentbloky s proměnnou tuhostí, která se mění od komfortního měkkého uložení po pevné sportovní.

 

MOTORSPORT

BMW s velkým předstihem oznámilo jezdeckou sestavu pro letošní 24h na Nürburgrnigu a jsou v ni jak hvězdy z DTM, tak zkušení GT závodníci a rovněž nové tváře v sestavě BMW, ovšem s bohatými zkušenostmi. Ze stálých továrních pilotů mnichovské automobilky se ve 24h na Nürburgringu vůbec poprvé představí Bruno Spengler a Antonio Felix Da Costa, do sestavy se pro tento závod vrátí Richard Westbrook a Markus Palttala a hvězdným přírůstkem je dvojnásobný šampion DTM Timo Scheider, kterému na konci loňské sezóny Audi neprodloužilo smlouvu. Zkušenostmi hýří i další dva nováčci v sestavě BMW Brit Tom Onslow-Cole a Marc Basseng, dravé mládí pak představuje Alex Lynn. Po dvou BMW M6 GT3 do závodu nasadí týmy Schubert, ROWE a Schnitzer, který se po odchodu z DTM vrací do GT závodění a 24h na Nürburgringu vyhrál už pětkrát. Letošní ročník se jede o víkendu 27. a 28. května.

 

Bývalý pilot F1 Robert Kubica se vrací na okruhy – pojede s prototypem LMP1 týmu ByKolles kompletní sezónu v mistrovství světa vytrvalostních závodů. Kubica s týmem loni na podzim testoval v Bahrajnu a byl rychlejší než stálí piloti týmu. Kubica ke svému novému angažmá řekl, že po odchodu z rallye hledal něco, co bude co nejvíce podobné F1 a přesně to našel v LMP1. Už je jisté, že jeho týmovým kolegou bude Brit Oliver Webb, jméno třetího pilota bude teprve oznámeno. Tým ByKolles pro letošní rok změnil dodavatele motorů, nově se jím stal Nissan, a vedle továrních týmů Porsche a Toyoty bude jediný v nejvyšší kategorii LMP1.

 

Vítěz 11 Velkých cen F1 Rubens Barrichello si letos odbude svůj debut ve slavné 24h v Le Mans, pojede v kategorii LMP2 s týmem Racing Team Netherlands a jedním z jeho parťáků bude velezkušený Jan Lammers, který v Le Mans už před lety vyhrál v barvách Jaguaru. Ve své kategorii to ale rozhodně nebudou mít jednoduché, po odchodu Audi a Rebellionu z LMP1 a oslabení účasti v GTE Pro kategorie LMP2 posílila a v červnu se v Le Mans na start postaví rovných 25 vozů!

 

Čtyřnásobný mistr světa v závodech cestovních vozů Yvan Muller sice na konci loňské sezóny oznámil ukončení kariéry v WTCC, ale na okruhu v portugalském Algarve byl viděn při testování Volva S60 Polestar. Volvo by mělo letos tým rozšířit na tři vozy, loni s jedním závodil Thed Björk a ve druhé se střídali Fredrik Ekblom, Robert Dahlgren a Nestor Girolami. Volvo svou jezdeckou sestavu ještě neoznámilo, velkým favoritem na jedno z míst byl Robert Dahlgren, který ovšem minulý týden potvrdil, že s týmem pokračovat nebude. Volvo odmítlo komentovat své privátní testy a jezdeckou sestavu oznámí ve druhé polovině února.

 

 

Zdroj: Zet

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

Audi S5

AutoZet: Test Audi S5, novinky pro autosalon v Ženevě, Robert Kubica se vrací na okruhy Foto: Audi S5

reklama

Další články