Skoro zataženo Praha · 6°
23. 01. · Zdeněk Změnit

reklama

AutoZet: Test Mercedesu-AMG E 43 4Matic, ženevský autosalon, technologie pro detekci výmolů

Příští týden se otevřou brány výstaviště v Ženevě a začne první letošní velký evropský autosalon. I proto se v AutoZet budeme věnovat autům, která tam budou představena. Podíváme se i na novinky českého trhu, otestujeme Mercedes-AMG E 43 4Matic a povíme si o nové technologii, kterou testuje Ford. Dozvíte se také, kdy a kde jsou u nás největší dopravní zácpy a nakonec přijdou na řadu novinky ze světa motorsportu. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

SEAT představil posílený Leon Cupra 300, který je tak historicky nejsilnějším modelem španělské automobilky. Čtyřválec 2.0 TSI posílil na rovných 300 koní a 380 N.m, maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Nově je do nabídky zařazen SEAT Leon Cupra ST s pohonem všech kol v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou DSG. Dalším důležitým prvkem je samosvorný diferenciál VAQ s elektronickým řízením a hydraulickým ovládáním. Dynamiku auta si může řidič přizpůsobit vlastním preferencím díky volbě jednoho z pěti jízdních režimů – Comfort, Sport, Eco, Individual a Cupra. Nový SEAT Leon Cupra 300 je možné již objednávat a ceny začínají na částce 762 900 CZK.

VW v týdnu oficiálně uvedl na český trh nový Golf. Automobilka mu sice dala pořadové číslo osm, ale jedná se spíše o výrazně modernizovanou „sedmičku“. V karoserii s oživeným vzhledem se ukrývá mnoho technických novinek. Golf IIIV dostal digitální přístrojový štít, nový multimediální systém, který v nejlepším provedení má dotykový displej s úhlopříčkou 9,2“ a možností ovládání gesty. To se v téhle třídě aut zatím moc nenosí. Nechybí široké možnosti konektivity, Wi-Fi hot spot, indukční dobíjení telefonu nebo celá řada asistenčních systémů. Novinky jsou také pod kapotou, čtyřválec 1.2 TSI nahradil litrový tříválec s výkonem 110 koní, zcela nový je také čtyřválec 1.5 TSI evo s výkony 125 a 150 koní, pro příznivce dieselů jsou připraveny motory 1.6 a 2.0 TDI. Golf GTI posílil o deset koní a u špičkové verze R došlo k nárůstu parametrů na 310 koní a 400 N.m a v nabídce je výfuk Akrapovič který je o 7 kg lehčí a má lepší zvuk. Ceny nového VW Golf začínají na částce 411 900 CZK.

Ford představil novou Fiestu ST. Pod kapotou je zbrusu nový tříválec EcoBoost o objemu 1,5 litru. Ten disponuje výkonem 200 koní, točivým momentem 290 N.m a je vybaven technologií vypínání jednoho válce při částečném zatížení. Zrychlení 0-100 km/h by Fiesta ST měla zvládnout za 6,7 sekundy. Ford dále potvrdil, že nová Fiesta ST bude mít klapku ve výfuku i tzv. elektronické vylepšování zvuku. Řidiči budou mít možnost volby mezi režimy Normal, Sport a Track. V závislosti na zvoleném režimu se změní odezva motoru i řízení, zvuk v interiéru i venku a také míra benevolentnosti systému kontroly stability. Ten bude možné také zcela vypnout. Sportovní podvozek bude doplněn systémem TVC, který v zatáčce přibrzďuje vnitřní přední kolo a tím posílá hnací sílu na vnější stranu. Výsledkem je potlačení nedotáčivosti a účinnější přenos výkonu na výjezdu ze zatáčky. Výstavní premiéra novou Fiestu ST čeká na autosalonu v Ženevě.

Peugeot otevírá kapitolu autonomní jízdy novým konceptem Peugeot Instinct. Pod kapotou je zatím blíže nespecifikovaná plug-in hybridní pohonná jednotka o výkonu 300 koní. Blíže popsány zatím nejsou ani systémy, které stojí za schopností auta řídit samo. Koncept nabízí režimy Drive Boost a Drive Relax, pokud chce řidič auto ovládat sám, nebo Autonomous Soft a Autonomous Sharp, když nechá řízení na autě. Zajímavým doplňkem je funkce rozpoznávání životního stylu, která čerpá data z mobilních aplikací ze zařízení, které si s palubním systémem auta spárujete. Peugeot tak bude vědět, že jste například byli sportovat, a odveze vás domů relaxačním tempem. Relaxační náladu má navodit i například poloha sedadla a osvětlení v interiéru. Auto pozná, že máte naplánovanou schůzku, upozorní vás na dopravní komplikace a samo naplánuje trasu. Interiér pak sází na koncepci i-Cockpit, který známe z aktuálních modelů francouzské automobilky.

VW doplní nabídku o čtyřdveřové kupé Arteon. To bude postaveno nad Passat a poprvé bude veřejnosti představeno na autosalonu v Ženevě. Nejdůležitějším úkolem designerů a vývojářů Arteonu bylo spojení odvážného designu s vysokou úrovní variability. Výsledkem je pro tento druh karoserie neobvykle velkorysé uspořádání interiéru s velkým prostorem pro hlavu a nohy na všech sedadlech. Mezi nejdůležitější stylistické prvky Arteonu patří zcela nové přední partie, v níž hlavní LED světlomety a světla pro denní svícení splývají v jeden celek s chromovanými příčkami masky chladiče a kapotou motoru. V Arteonu oslaví premiéru také nejnovější generace asistenčních systémů. Nabídku navíc rozšíří zajímavé prvky výbavy, které dosud byly vyhrazeny modelům vyšší třídy.

  

TEST – Mercedes-AMG E 43 4Matic

AMG verze běžných modelů Mercedesu přidávají notnou dávku sportovnosti jinak spíše komfortně laděným autům. Se zvyšujícím se výkonem špičkové verze AMG E 63 však mezi ní a běžnou produkcí vznikl prostor pro ne tak ultimativní verzi. Výsledkem je Mercedes-AMG E 43 4Matic.

Také patříte k těm, kterým dělá problém rozeznat od sebe třídu C a E? To nic nemění na tom, že je „éčko“ v karoserii sedan velice elegantním autem. Záď verze AMG E 43 zdobí na odtokové hraně decentní lišta a zpod zadního nárazníku vykukují dvě dvojité koncovky výfuku. Vpředu zase najdete agresivnější nárazník s velkými vstupy vzduchu a celkový dojem dokreslují velká 20“ kola. Dle mého vizáž auta přesně koresponduje s jeho charakterem, je lehce agresivní, ale ne přehnaně moc a celek působí moc dobře.

Silnou stránkou „éčka“ je jeho interiér. Nejvíce pozornosti přitahuje centrální podlouhlý displej spojující zobrazení přístrojů před řidičem se zobrazením multimediálního systému ve střední části palubní desky. Vypadá jako čtyři tablety vedle sebe spojené v jeden. Specifikem verze AMG je pak volant a především sedadla. Volant má relativně malý průměr a zároveň tlustší věnec, který vám dává pocit intenzivnějšího spojení s autem. Sedačky jsou i přes velice dobré boční vedení extrémně pohodlné a záda vás z nich nebolí ani po několik stovek kilometrů dlouhé cestě. Celkově tedy není pozici za volantem nic moc vytknout.

K pohonu Mercedesu-AMG E 43 4Matic slouží dvěma turbodmychadly přeplňovaný V6 o objemu 3,0 litru. Není to sice ručně jedním mechanikem skládaný motor, jako v případě verze E 63, ale to mu na charakteru neubírá. Disponuje výkonem 401 koní a točivým momentem 520 N.m, které přenáší přes devítistupňovou samočinnou převodovku na všechna kola. E 43 umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 4,6 sekundy. Maximální rychlost je omezena na 250 km/h.

Projev motoru je nádherně kultivovaný, jeho zvuk do interiéru proniká jen lehce tlumeně. Ve středních otáčkách sice o jeho 400 koních trochu pochybujete. Mezi 4000 a 6500 min-1 je to už o mnoho lepší. V6 má v tomto pásmu skvělý zátah i rychlé reakce obou turbodmychadel umístěných na krátkém sání těsně před motorem. Ve vyšších otáčkách začne šestiválec dokonce i odpovídajícím způsobem znít. E 43 je silnější než legendární E 500 nebo původní osmiválcové E 55 AMG. Jen prostě nemáte v každé situaci pod pravou nohou tu absurdní rezervu výkonu osmiválce. Ale to asi není úplně poslání téhle verze.

Ve standardu je E 43 vybavené pneumatickým odpružením Air Body Control s adaptivním tlumiči, jejichž nastavení upravilo AMG. Nápravy mají agresivnější odklony kol a nové tužší uložení. V komfortním režimu se však podvozek jakoby nemůže rozhodnout jestli jede komfortně nebo vám má nabídnout precizní kontrolu. Na rozbitých okreskách pak jakoby pozbyl svojí obvyklou robustnost a vás tak každá díra bolí za auto. Na hladké nebo mělce zvlněné cestě však funguje velmi klidně a nabízí spoustu přilnavosti. Aktivací režimu Sport však chování podvozku zásadně změníte. Přitvrzení není nijak dramatické, ale efekt je obrovský. Auto se zpřesní, najednou drží na silnici bez protivných odskoků a je radost ho řídit. V režimu Sport+ už potřebujete opravu dobrý povrch. Pohon všech kol AMG Performance 4Matic má základní rozložení točivého momentu v poměru 31:69.

Jestli toužíte po polotučném AMG s kouskem jeho neurvalého chuligánství, bude lepší sáhnout po AMG C 43, které je hravější. E 43 se daleko víc blíží běžným verzím „éčka“ a z aut s rodokmenem AMG si bere především rychlost. Ale způsob, kterým ji servíruje, má rozhodně svoje kouzlo. Adekvátní je i základní cena 2 026 906 CZK, což je mimochodem o 1 400 000 CZK méně než kolik byste dali za AMG E 63.

 

ZAJÍMAVOSTI

Ford zkouší novou technologii, která by mohla v reálném čase upozorňovat řidiče na nebezpečné výmoly na cestách. V celoevropském měřítku se špatný povrch vozovky nějakým způsobem podílí na více než třetině všech dopravních nehod. V roce 2011 bylo v Evropě hlášeno 20 milionů výmolů, ale opravena byla jen polovina z nich. Odhadované náklady přitom přesáhly 1,2 miliardy eur. Ford proto vyvíjí speciální virtuální mapu výmolů, jejíž testování by měl spustit již během letošního roku. Mapa řidičům v reálném čase ukáže přímo na palubním displeji, kde se výmoly nacházejí a jak jsou velké. Současně doporučí alternativní trasu.

Konec dieselů se pomalu stává blízkou realitou. Do roku 2050 chtějí některé státy a města Evropy zakázat provoz automobilů s konvenčním zážehovým či vznětovým motorem. Největším propagátorem této myšlenky je Norsko, Holandsko a Francie. Z měst pak například Madrid. Nově se k němu chce připojit i německý Stuttgart, tedy domovské město Porsche a Mercedesu. V první vlně chce zamezit vjezdu do centra vozům se starými diesely, protože razantně znečišťují životní prostředí. Později už by se do centra mohla dostat jen starší nákladní vozidla, a to na základě udělené výjimky.

TomTom zveřejnil výsledky výroční zprávy s detailními informacemi o dopravní situaci v nejucpanějších městech světa. Pro řidiče v Praze to není dobrá zpráva. Dopravní situace v Praze se po letech drobného zlepšování v roce 2016 opět mírně zhoršila a řidiči tu v zácpách kdykoli během dne stráví o 30 %, v ranních špičkách dokonce o 54 % více času, než kdyby byly silnice volně průjezdné. To činí neuvěřitelných 116 hodin ročně, tedy téměř 5 dní, které pravidelně dojíždějící řidiči promarní v pražských dopravních zácpách. Pozitivní je, že alespoň v Brně se v porovnání s předchozím rokem hustota dopravy o dvě procenta snížila a řidiči tu v zácpách při pravidelném dojíždění stráví jen 95 hodin, tj. o 6 hodin ročně méně než dříve. V Ostravě zůstává dopravní situace na stejné úrovni jako v předchozím období. Ke zhoršení celkové dopravní situace v Praze přispěla vyšší dopravní kongesce v ranních špičkách. Kromě pátku dosahuje kolem 60 %, nejhorší je situace na pražských silnicích mezi 8:00 a 9:00 v pondělí a úterý. Naopak v odpoledních špičkách se Pražanům jezdí lépe než dříve, v pátek je to dokonce o 6 % lepší než loni.

Automobilka Morgan Motor Company spustila spolupráci s pivovarem Friday Beer Company a pro své fanoušky si připravil speciální kolekci piv se svou značkou. Výsledkem spolupráce je speciální edice tří druhů piv, která budou pod značkou Morgan Ales nabízeny výhradně v tovární prodejně Morganu, do níž ročně zamíří kolem 30 000 návštěvníků automobilky potom, co shlédnou, jak probíhá výroba tradičních roadsterů. Zajímavé je, že všechna piva jsou alkoholická a jedno balení, v němž jsou po jedné lahvi zastoupeny všechny tři druhy, bude v prodejně v Malvernu prodáváno za 15 liber, tedy zhruba 480 Kč.

Podle průzkumu společnosti E.on považují Češi auta na elektřinu za velice sympatická a vidí v nich potenciál do budoucna. Zároveň mají dobré povědomí o alternativních pohonech aut a vědí o jejich výhodách a možných problémech. Nejvíce znalostí a zkušeností mají lidé s auty a městskou hromadnou dopravou na plyn. V oblibě vede dnes již starší technologie kapalného propan-butanu, tedy LPG. Tento pohon zná 83 % dotázaných a téměř čtvrtina respondentů s ním má také zkušenosti. Znalost elektromobilů potvrdilo 73 % dotázaných, ale osobní zkušenost s elektrickými auty mají podle výsledků průzkumu jen 3 % Čechů. U elektromobilů lidé nejvíce oceňují jejich lokální ekologický provoz a nízké náklady na palivo. Za ekologické považuje elektromobily 54 % dotázaných. Ačkoli jsou elektromobily lidem hodně sympatické, většině dotázaných vadí jejich příliš vysoká cena. Za největší handicap to pouvažuje 60 % respondentů. Mnoho lidí by také ocenilo dotace na ekologická auta. S tvrzením, že stát by měl nějakým způsobem tyto technologie finančně podporovat, souhlasí 77 % dotázaných. Nadpoloviční většina respondentů by si navíc elektromobil pořídila, pokud by jeho cena byla srovnatelná nebo mírně nižší než u klasických aut se spalovacími motory.

 

NOVINKY

BMW tento týden uvedlo na český trh novou generaci řady 5. Nové auto ve všech rozměrech nepatrně narostlo a díky použití vysokopevnostní ocele, hliníku a hořčíku zhublo až o 100 kg. Zajímavostí je, že standardně je nové BMW řady 5 dodáváno s obyčejnými pneumatikami, runflatové jsou za příplatek. Z pohledu motorizací jsou k dispozici dvoulitrové čtyřválce a třílitrové šestiválce, prozatím vrcholnou verzí je M550i xDrive s V8 s parametry 462 koní a 650 N.m a s pohonem všech kol, což jí dopomáhá k akceleraci z klidu na 100 km/h za 4,0 sekundy a to je lepší čas než u minulé generace BMW M5. Pro spořivé řidiče je k mání verze 520d EfficientDynamics Edition a hybridní 530e. Mezi technické vychytávky patří velký dotykový displej a systém iDrive ovládaný gesty, velký, plně barevný head up displej a v základní výbavě jsou LED světlomety. Ceny nového BMW řady 5 začínají na částce 1 292 200 CZK za verzi 520d.

Alfa Romeo zveřejnila technické parametry svého prvního SUV, modelu Stelvio. Je 4,7 metru dlouhý a rozvor činí 2818 mm. V nabídce budou dva čtyřválce – zážehový a vznětový. Ten spalující benzín má objem 2,0 litru a dává 280 koní a 400 N.m. Diesel má objem 2,2 litru a disponuje parametry 210 koní a 470 N.m. Obě verze mají osmistupňovou samočinnou převodovku a pohon všech kol.

Michelin uvedl na trh novou pneumatiku pro sportovní a vysokovýkonná auta s názvem Pilot Sport 4 S – UHP. Pneumatika se může pochlubit indexem rychlosti přes 300 km/h, což je nejvíce na trhu. Je vyvinuta pro auta jako jsou BMW M, Ferrari, Mercedes-AMG či Porsche. Pneumatika je v prodeji od ledna a je k dispozici ve 34 rozměrech s průměry 19 a 20“, díky čemuž pokrývá 92 % trhu.

 

MOTORSPORT

Volvo je společně s Hondou jednou z automobilek, která i nadále zůstává s továrním týmem v mistrovství světa cestovních vozů. Nedávno se na veřejnost dostala informace, že od týmu odešel dlouholetý pilot Robert Dahlgren a že pro Volvo testoval několikanásobný mistr světa Yvan Muller. Švédská automobilka do letošní sezóny nasadí tři Volva S60 Polestar TC1 a má jasný cíl – zisk titulu mistra světa. Dopomoci mu k tomu má trojice zkušených pilotů. Pro letošek u týmu zůstává Thed Björk, kterého doplní bývalý továrního pilot Lady Nicky Catsburgh a dvojnásobný šampion jihoamerické série Super TC 2000 Néstor Girolami, který s Volvem loni absolvoval jeden závod a podílel se na vývojovém programu. Letošní kalendář WTCC má 11 podniků, sezóna začíná 9. dubna v marocké Marrákeši a skončí 1. prosince v katarském Losailu.

BMW se vrací do britského šampionátu cestovních vozů s továrním týmem. Pro letošní sezónu se jím stal tým WSR, který s vozy mnichovské automobilky startuje řadu sezón. Pro letošní rok se mu navíc podařilo poskládat velice silné jezdecké obsazení – lídrem týmu bude Colin Turkington, který s WSR získal dva mistrovské tituly, dalším pilotem je bývalý šampion Andrew Jordan a třetím do party je Rob Collard, který patří k absolutní špičce BTCC. Pro BMW je to návrat do britského šampionátu s továrním týmem po dlouhých 21 letech, kdy se v britském šampionátu závodilo ještě s vozy třídy Superturismo. Letošní sezóna začíná první dubnový víkend na krátké verzi okruhu v Brands Hatch.

Ačkoli se v F1 nebo mistrovství světa vytrvalostních závodů už nějakou dobu závodí s auty poháněnými hybridními pohonnými jednotkami, ve WRC se minimálně v nejbližších pěti letech neobjeví. FIA sice začala zkoumat možnosti, jak hybridní systémy nebo plně elektrické vozy zakomponovat do WRC. Zároveň ale automobilkám slíbila, že v následujících pěti letech technické předpisy měnit nebude. První neokruhovou sérií, kde se elektrické vozy objeví, bude rallyekros, v roce 2018 pro ně bude vypsána speciální třída v americké Global Rallycross Series. Závodit se v ní bude s vozy, které vyvíjí bývalý soutěžák Manfred Stohl, budou postaveny na základech Peugeotu 207 S2000 a představeny mají být příští rok. Podle šéfa rallye komise FIA Jarma Mahonena jsou soutěže z pohledu zavedení hybridních a elektrických pohonných jednotek jednou z nejtěžších disciplín. Jedna z variant FIA mluví o tom, že by závodní auta jezdila na elektřinu na přejezdech a v rychlostních zkouškách by používala klasický spalovací motor. FIA hodlá o dalších možných řešeních diskutovat s automobilkami.

Mercedes-AMG E 43 4Matic · Zdroj: Mercedes

Mercedes-AMG E 43 4Matic · Zdroj: Mercedes

Mercedes-AMG E 43 4Matic · Zdroj: Mercedes

Mercedes-AMG E 43 4Matic · Zdroj: Mercedes

Mercedes-AMG E 43 4Matic · Zdroj: Mercedes

AutoZet: Test Mercedesu-AMG E 43 4Matic, ženevský autosalon, technologie pro detekci výmolů Foto: Mercedes-AMG E 43 4Matic

reklama

Další články

  1. Elon Musk odhalil význam loga firmy Tesla

    Tech ·

    Dobře vybudovanou značku pozná každý už z jejího loga. Pro automobilky je navíc logo důležitější než pro kterýkoliv jiný segment. Elektrických automobilů značky Tesla …

  2. Hodnota bitcoinu je poprvé nad cenou zlata

    Byznys ·

    Hodnota kybernetické měny bitcoin poprvé překonala cenu jedné unce zlata. Na konci čtvrtečního obchodování se jeden bitcoin prodával za 1268 dolarů, zatímco zlato stál…