Možnost deště Praha · 5°
23. 01. · Zdeněk Změnit

reklama

AutoZet: Test MINI Cooper S Clubman ALL4, představení Audi Q5, výročí automobilky Škoda

Nové vydání AutoZet přináší představení několika nových SUV včetně Audi Q5, které minulý týden dorazilo na český trh. Otestujeme MINI Cooper S Clubman s pohonem všech kol a řeč přijde i na výrazně sportovně orientované automobilky. Dozvíte se, jaká výročí letos slaví Škoda a nakonec jsou pro vás připraveny novinky z motorsportu. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Opel pomalu odhaluje nové SUV Crossland X. Na délku měří 4,2 metru a i v ostatních rozměrech je o kousek menší než Mokka X. Novinkou ve výbavě má být mimo jiné parkovací kamera se zorným úhlem 180° a chybět nebude ani asistenční systém OnStar, multimediální systém IntelliLink s širokou konektivitou a wi-fi hot spotem. Za příplatek nabídne i adaptivní LED světlomety, head-up displej, bezklíčkový přístup a všechny možné bezpečnostní a asistenční systémy. V základním uspořádání zadních sedadel nabídne Crossland X kufr o objemu 410 litrů. O použitých motorech se ale tisková zpráva zatím nezmiňuje. Opel Crossland X se do prodeje dostane koncem letošního roku. 

Alfa Romeo začala přijímat objednávky na své premiérové SUV Stelvio. Objednávky se ovšem vztahují pouze na tzv. First Edition. Ta je dostupná pouze s přeplňovaným zážehovým dvoulitrem s výkonem 280 koní a točivým momentem 400 N.m spojeným s osmistupňovou samočinnou převodovkou a pohonem všech kol Q4. Takto osazené Stelvio zvládne zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,7 sekundy, maximální rychlost je elektronicky omezena na 230 km/h. Ve výbavě nebudou chybět elektricky nastavitelná vyhřívaná sedadla, dřevěné dekory, navigace a sada asistenčních systémů. Kolik Alfa Romeo hodlá vyrobit exemplářů Stelvia First Edition, respektive kdy bude možné objednat také další motorizace zatím oznámeno nebylo.

Druhá generace MINI Countryman byla obohacena o vrcholnou verzi John Cooper Works. Pod kapotou má přeplňovaný zážehový dvoulitr s parametry 231 koní a 350 N.m. Použitý motor má specifické písty, větší mezichladič stlačeného vzduchu a vylepšené chlazení. Standardem je rovněž sportovní výfuk s aktivní klapkou, pohon všech kol a šestistupňová přímo řazená převodovka, na přání je možné mít i osmistupňový automat. Verze John Cooper Works se tradičně liší i naladěním podvozku, pojetím interiéru a doplňky karoserie. Výstavní premiéra MINI John Cooper Works Countryman se odehraje na dubnovém autosalonu v Šanghaji, do prodeje půjde ještě letos na jaře.

Jen před pár dny Kia na autosalonu v Detroitu prezentovala svoji sportovně orientovanou novinku Stinger. Nyní přidala i podrobnosti, které zatím chyběly. V České republice se dočkáme nejen verzí s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem o objemu dva litry a přeplňovaného zážehového V6 o objemu 3,3 litru, ale na své si přijdou i příznivci dieselů. Ti se mohou těšit na čtyřválec objemu 2,2 litru. Verze s dieselem bude mít v základní výbavě 17“, zážehový čtyřválec 18“ a V6 19“ kola. Všechny agregáty budou párovány s osmistupňovou samočinnou převodovkou. V nabídce bude jak pohon zadních kol s mechanickým samosvorným diferenciálem, tak i pohon všech kol. Výroba Kii Stinger by měla začít až ve druhé polovině letošního roku a ceny zatím nejsou známy.

Dacia představila decentní facelift modelů Lodgy a Dokker. Technika zůstala stejná a tak facelift poznáte především podle jiné masky chladiče s nově použitými chromovanými prvky. Decentní změna se dotkla i pátých dveří, i tam nyní najdeme novou chromovanou lištu. Více novinek ale přináší interiér. Hlavními změnami jsou nový volant, výdechy ventilace, čalounění sedadel a pozměněno bylo také barevné provedení kabiny. U varianty Stepway byla navíc rozšířena standardní výbava o loketní opěrku u sedadla řidiče, výklopné stolky pro cestující vzadu nebo o stahování okna řidiče jedním stiskem tlačítka. Za příplatek pak můžete nově dostat také parkovací kameru. Upravené Dacie Lodgy a Dokker do showroomů dorazí během dubna.

  

TEST – MINI Cooper S Clubman ALL4

MINI začalo s novou generací svých modelů nabízet pohon všech kol ALL4 i do těch, které nejsou primárně vybaveny zvýšeným podvozkem a nemají vizáž crossoverů. Díky tomu se tak pohonu všech kol dostalo i praktickému Clubmanu. Jak to funguje jsem mohl vyzkoušet na zasněžených českých silnicích a to na výkonném provedení MINI Cooper S Clubman ALL4.

Na první pohled se Clubman s pohonem všech kol od předokolky v ničem neliší a tak i pro něj platí, že ve srovnání s předchozí generaci Clubmanu celkem dost narostl. Na délku měří 4253 mm a rozvor činí 2670 mm, což je údaj, který byl před deseti lety zcela běžný u aut střední třídy! Příď vozu je prakticky shodná s tří- a pětidveřovým MINI, zbytek auta směrem dozadu už si ale jde svou cestou. Nechybí vertikálně dělené dveře zavazadlového prostoru otvírané do stran, což byl typický znak i předchozí generace Clubmanu. Bohužel ovšem zmizel fór se zadními dveřmi pouze na pravé straně, které se navíc otevíraly proti směru jízdy a činily tak Clubman zajímavým. Aktuální generace má klasické zadní dveře po obou stranách karoserie a ze všeho nejvíc tak vlastně připomíná kombík odvozený od pětidvéřového MINI. Že to je ale takhle praktičtější, to asi zmiňovat netřeba.

Interiér MINI Clubman se nese v duchu všech modelů aktuální generace. Výrazný posun je cítit především ve zpracování a použitých materiálech, ale třeba i zvuk při zabouchnutí dveří naznačuje, že nová MINI jsou trochu jinde, než předchozí generace. Z pohledu prostoru je na tom Clubman na předních sedadlech stejně jako ostatní verze, vzadu je místa překvapivě dost. Nakonec hodnotu rozvoru jsem před malou chvíli zmiňoval. Základní objem kufru je slušných 360 litrů, po sklopení zadních sedadel do Clubmanu dostanete až 1250 litrů zavazadel. A mám vyzkoušeno, že ve dvou se do něj vejdete i s kompletní lyžařskou výbavou na prodloužený víkend na horách. Opět nechybí možno vůz vybavit celou řadou komfortních, bezpečnostních, ale i praktických prvků. Za všechny zmíním alespoň senzor pod zadním nárazníkem, stačí máchnout nohou s klíčkem v kapse a dveře zavazadlového prostoru se otevřou.

V testu jsem měl druhé nejsilnější provedení Clubmanu Cooper S. To v aktuální generaci „miníků“ pohání nový přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 2,0 litru. Disponuje výkonem 192 koní a točivým momentem 280 N.m, který je k dispozici v rozmezí 1250-4600 min-1. Z toho je patrné, že se žádný turboefekt nekoná a přeplňovaný motor Cooperu S jede pěkně v celém spektru otáček, byť výraznější výkonová špička mu trochu chybí. Tento motor v kombinaci se samočinnou převodovkou Clubmanu zaručuje akceleraci z klidu na 100 km/h za 6,9 sekundy a maximální rychlost 225 km/h, což je o dvě 0,2 sekundy lepší čas než v případě verze s pohonem předních kol a o zanedbatelné 3 km/h nižší maximální rychlost.

Testovaný vůz byl vybaven šestistupňovým automatem a ačkoli bych v případě verze Cooper S dal raději přednost přímo řazené převodovce, neubírá automat na zábavnosti téměř nic. Jak v samočinném, tak manuálním režimu řadí rychle, v manuálním režimu pak dokonce sám nepřeřadí ani ve chvíli, kdy narazíte na omezovač. Manuálně řadit můžete relativně dlouhou řadičkou na podlaze a řadí se ve správném schématu – přitažením páky dozadu se řadí vyšší převodový stupeň, zatlačením páky dopředu se podřazuje. Upřímně, má to trochu jinou atmosféru než páčky pod volantem a mám tenhle old school způsob rád. Co mne mile překvapilo, byla spotřeba. Při rozumné jízdě ji není problém udržet pod 8 l/100 km. Tabulková hodnota v kombinovaném režimu zní 6,9 l/100 km, mne na konci testu počítač ukázal 7,7.

Jestliže už u třídveřového MINI je z jízdních vlastností hodně cítit větší mateřské BMW, pak pro Clubman s jeho rozměry a délkou rozvoru to platí dvojnásob. Také MINI Clubman má tu vlastnost, že v rychleji projížděných zatáčkách poskytuje velkou dávku jistoty a navzdory primárnímu pohonu předních kol, umí zatížit vnější zadní kolo a s jistotou zatáčky vykružovat. Chování MINI Cooper S Clubman je velice dospělé, na nerovnostech nijak neodskakuje, podvozek stále tlačí kola k vozovce a propůjčuje vozu velice dobrou trakci a co je důležité, podvozek je výborně odhlučněn a nepřenáší do karoserie žádné rázy. Z pohledu svezení je to tedy výrazně lepší auto než byla minulá generace, je pohodlnější a kultivovanější. Pohon všech kol pracuje prakticky neznatelně. Primárně je Clubman předokolka, ale ve chvíli, kdy přední kola nestačí, přesouvá se část výkonu na kola zadní. Při jízdě na ujetém sněhu jsem nikdy nepocítil nedostatek trakce. A i v Clubmanu je cítit takový ten rarášek, kterého má v sobě každé MINI

Na českém trhu za MINI Cooper S Clubman ALL4 dáte minimálně 759 200 CZK, což je o 52 000 CZK více než v případě verze s pohonem předních kol. Je to cena, za níž byste pořídili celou řadu větších a podobně výkonných aut. Otázka je, zda by vám nabídly také podobně zábavné svezení v kombinaci s takovou stylovostí. MINI není o výhodném poměru ceny a užitné hodnoty, ale je dobře, že všechno není třeba přepočítávat na peníze.

  

ZAJÍMAVOSTI

Společnost Shelby American letos slaví 50. let své existence. Jako připomenutí tohoto významného jubilea vznikl speciální Ford Mustang s názvem Super Snake. V plánu je výroba jen 500 kusů poháněných pětilitrovým V8, ten bude k dispozici ve dvou specifikacích – první bude disponovat výkonem 610, druhá 760 koní. Výkonnější verze zvládne akceleraci z klidu na 100 km/h za 3,5 sekundy a sprint na čtvrt míle umí za 10,9 sekundy. Výroční Shelby GT Super Snake má samozřejmě i veškerou myslitelnou komfortní a luxusní výbavu, stejně jako výrazně upravený podvozek nebo posílené brzdy.

Hennessey Performance – úpravce a příležitostný výrobce aut z Texasu uzavřel jednu z nejvýznamnějších kapitol své existence. Vyrobil poslední exemplář modelu Venom GT. Tento na základech Lotusu Elise postavený vůz na sebe upozornil zejména extrémním výkonem, atakujícím hranici 1500 koní, ale také ziskem několika rychlostních rekordů a striktně limitovaným počtem vyrobených kusů. Vzniklo totiž pouze šest kupé a stejný počet roadsterů, plus jeden vývojový prototyp. V Texasu se však už nějaký čas pracuje na dalším projektu s názvem Venom F5, jenž by si měl polepšit na zhruba 1522 koní. Má dosahovat maximální rychlosti 467 km/h a „stovku“ prý pokoří za pouhé dvě sekundy.

Škoda si v letošním roce připomene několik významných výročí, která se váží k její 122 let dlouhé historii. 60. narozeniny oslaví roadster Škoda 450, přímý předchůdce populární Felicie. 40 let bude i aerodynamicky tvarované závodní Škodě 1100 OHC a je tomu také 40 let, co legendární Škoda 130 RS obsadila první dvě místa ve třídě do 1300 cm3 v nestarší a nejslavnější automobilové soutěži světa, v Rallye Monte Carlo. 70 let uplyne od zahájení výroby v závodě v Kvasinách a oslavy zakončí připomenutí 30 let od představení Škody Favorit.

 

NOVINKY

Ford představil faceliftovaný Mustang. Ten dostal přepracovanou přední část včetně nárazníku a světlomety s diodami pro denní svícení. Lehkých úprav se dočkal také zadní nárazník a koncové svítilny. Ford nabídne tři nové barvy a celkem 12 designově odlišných litých kol. Uvnitř je nově módní digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12“, vyhřívaný volant a čalounění středové konzoly. Velkou změnou je vyškrtnutí V6, který byl prodáván pouze ve Spojených státech. V nabídce tak zůstává pouze přeplňovaný čtyřválec 2.3 EcoBoost a atmosférický V8. Ty je možné párovat s přímo řazenou nebo s novou desetistupňovou samočinnou převodovkou. Ford také s faceliftem nabídne adaptivní podvozek a sportovní paket s hlučnějším výfukem.

AMG letos slaví 50 let své existence a při této příležitosti rozšiřuje modelovou řadu sportovních vozů AMG GT o nový Mercedes-AMG GT C s mottem 50 Years of Driving Performance. Novinka zaujme v nabídce místo mezi modely GT S a GT R a v době zahájení prodeje bude exkluzivně nabízena jako speciální Edition 50. Zároveň dochází k modernizaci designu a techniky u verzí GT a GT S, ty nově disponují mimo jiné ještě vyšším výkonem. Inovovaná AMG GT poznáte podle výrazné masky chladiče AMG Panamericana, která byla vyhrazena jen verzi GT R a závodním autům. Nyní ji však nově mají všechny verze AMG GT a podtrhuje tak těsné pouto s motorsportem.

BMW uvedlo limitovanou edici modelu i8 s názvem Protonic Dark Silver Edition. Ta zaujme především kombinací leskle černých prvků a tmavě šedé barvy. Celek dokreslují detaily jako například rámeček masky chladiče nebo lišty v zadní části vozu v matné barvě Frozen Grey. Celkem bude v této edici vyrobeno pouze 180 vozů a počítá se s tím, že jeden přijde i do České republiky. BMW i8 Protonic Dark Silver Edition pohání nezměněná plug-in hybridní pohonná jednotka s celkovým výkonem 362 koní, cena je 4 063 982 CZK.

 

PŘEDSTAVENÍ – Audi Q5

Nová generace Audi Q5 byla oficiálně uvedena na český trh a sází na modernizovaný vzhled a vylepšenou techniku. Auto je postaveno na modernizované platformě pro vozy s motorem uloženým vpředu podél MLB evo, podobně jako například nová generace modelů A4 a A5. Mezi důležitá vylepšení ve srovnání s předchozí generací patří prodloužení rozvoru, snížení hmotnosti až o 90 kg a snížení čelního odporu vzduchu na 0,3 při použití aerodynamicky optimalizovaných 17“ ráfků. Vůbec poprvé si u Q5 budou moci zákazníci objednat pneumatické odpružení, které umí nabídnout i volbu jízdních režimů. V závislosti na nich je pak možné měnit i světlou výšku a Q5 přizvednout až o 45 mm.

Základ nabídky motorů Audi Q5 v současné době tvoří přeplňované zážehové a vznětové čtyřválce, motor 2.0 TFSI je k dispozici ve verzi s výkonem 252 koní, diesel 2.0 TDI je v celkem třech výkonových variantách 150, 163 a 190 koní. Ve druhé polovině letošního roku nabídku motorů rozšíří šestiválcový diesel 3.0 TDI s výkonem 286 koní (bude možno přiobjednat i sportovní zadní diferenciál), zájemci o sportovně raženou verzi SQ5 se zážehovým motorem 3.0 TFSI s výkonem 354 koní se dočkají ještě v první polovině roku, SQ5 se vznětovým motorem se shodným výkonem přijde na konci roku. Největší zájem je zatím očekáván o Q5 2.0 TDI quattro S tronic, která startuje na ceně 1 254 900 CZK.

 

MOTORSPORT

O velké pozdvižení mezi fanoušky mistrovství světa cestovních vozů se postaral bývalý mistr světa Rob Huff, který odešel z továrního týmu Hondy a bude letos startovat v týmu Reného Münnicha s Citroenem C-Elysée. Navazuje tak na vzájemnou spolupráci z roku 2013, tentokrát bude mít ovšem k dispozici mnohem konkurenceschopnější nářadí a bude jedním z hlavních uchazečů u mistrovský titul. Krátce na to pak své jezdecké složení pro letošní rok oznámila také Honda. U ní zůstávají Tiago Monteiro a Norbert Michelisz, Huffovo místo pak zaplní bývalý šampion prestižního japonského šampionátu Super GT 43letý Japonec Ryo Michigami. Ten už se v WTCC objevil loni ve čtvrté Hondě Civic při závodě v Motegi. Michigami bude zároveň prvním Japoncem, který pojede celou sezónu mistrovství světa cestovních vozů.

Audi oficiálně potvrdilo tovární podporu týmu Mattiase Ekströma v mistrovství světa v rallyekrosu. Ekström je dlouholetým pilotem Audi v DTM a svůj tým EKS založil v roce 2014, loni už s Audi S1 EKS RX quattro dosáhl na titul mistra světa jak v hodnocení jezdců, tak v hodnocení týmů. Soupeřem mu přitom byly tovární týmy Fordu, Peugeotu nebo Volkswagenu a řada silných privátních týmů. Vývoj vozu bude nyní probíhat za podpory závodního oddělení Audi a cílem je udržet tým na špici. Zajímavá je ovšem v tiskové zprávě zmínka, že rallyekros má před sebou skvělou budoucnost i s ohledem na potenciální elektrifikaci.

Již tak vcelku početné pole závodních vozů kategorie GT3 se pro letošek rozroste o další zajímavý kousek – Lexus RC F GT3. Pod hlavičkou týmu LMCorsa se tento vůz objeví v japonské sérii Super GT v kategorii GT300 a v barvách týmu 3GT Racing bude závodit v americké sérii IMSA. Ostrý debut Lexus RC F GT3 čeká už tento víkend při slavné 24h v Daytoně. Lexus plánuje, že časem nabídne závodní vůz i zákaznickým týmům a zároveň si slibuje posílení image výrobce sportovních vozů a získání poznatků, z nichž bude moci těžit při vývoji sériových aut. Připomeňme, že Lexus závodní auto pro GT3 na bázi modelu RC F představil na autosalonu v Ženevě v roce 2014 a v plánu bylo jeho nasazení v sezóně 2015. K pohonu je použit atmosférický V8 o objemu 5,0 litru s výkonem přes 540 koní.

Lada sice na konci loňské sezóny oznámila svůj odchod z mistrovství světa cestovních vozů, ale Lady Vesta TC1 by se přece jen letos mohly na startu objevit pod hlavičkou privátního týmu Bears Racing, z něhož se v roce 2009 stal tovární tým ruské automobilky. Šéf týmu Viktor Šapovalov věří, že se podaří tým udržet v WTCC vedle továrních týmů Hondy a Volva a soukromými týmy provozovaných Citroenů a Chevroletů. Nakonec šéf komise FIA pro závody cestovních vozů Alan Gow potvrdil, že by se letos mělo objevit minimálně 16 vozů ve specifikaci TC1. Bez finanční podpory Lady nebo státní společnosti Rosneft je ale pochopitelné, že si tým neudrží špičkové piloty Gabriele Tarquiniho a Nickyho Catsbourgha. Hugo Valente už svůj odchod od týmu oznámil.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

MINI Cooper S Clubman ALL4 · Zdroj: MINI Cooper

MINI Cooper S Clubman ALL4 · Zdroj: MINI Cooper

MINI Cooper S Clubman ALL4 · Zdroj: MINI Cooper

MINI Cooper S Clubman ALL4 · Zdroj: MINI Cooper

MINI Cooper S Clubman ALL4 · Zdroj: MINI Cooper

MINI Cooper S Clubman ALL4 · Zdroj: MINI Cooper

AutoZet: Test MINI Cooper S Clubman ALL4, představení Audi Q5, výročí automobilky Škoda Foto: MINI Cooper S Clubman ALL4

reklama

Další články

  1. Amazon pomalu ztrácí Indii

    Byznys ·

    Největší světový e-shop Amazon má problémy se svým obchodováním na jednom z nejrychleji rostoucích trhů na světě. Firma naráží na rozčilení indické veřejnosti kvůli pr…