Sníh Praha · 2°
20. 01. · Ilona Změnit

reklama

AutoZet: Test MINI One D, autosalon v Šanghaji, nejrychlejší předkolka na Nürburgringu

V novém vydání motorsitického magazínu pro vás mám hned několik novinek z autosalonu v Šanghaji. Představíme si také nový Peugeot 5008, dozvíte se, které auto je nejrychlejší předokolkou na Severní smyčce Nürburgringu a jaké je povědomí českých řidičů o vlivu podhuštěných pneumatik. Nakonec přijdou novinky ze světa motorsportu.        

Další díly pořadu

AKTUALITY

Peugeot minulý týden českým novinářům představil novou generaci modelu 5008. Ten prodělal výraznou změnu, z klasického MPV se totiž stalo sedmimístné SUV a nejen na českém trhu pro něj tak bude jedním z hlavních konkurentů Škoda Kodiaq. 5008 se může pochlubit výrazným a elegantním designem a nezapře podobnost s menší 3008. Postavena je na stejné platformě EMP2 a ve srovnání s minulou generací je 5008 o 95 kg lehčí. Ve srovnání s 3008 má 5008 rozvor prodloužený o 165 mm a v tomto ohledu je premiantem segmentu. Z toho plyne i prostorný interiér, druhá řada sedadel je posuvná a tvoří ji navíc tři samostatná sedadla, s každým z nich se dá manipulovat samostatně. Také ve třetí řadě jsou dvě samostatná sedadla. Navzdory světlé výšce 230 mm není v nabídce jediná verze 5008 s pohonem všech kol, zákazníci si budou muset vystačit s pohonem předních kol a systémem Grip Control. Ceny Peugeotu 5008 u nás začínají na částce 545 000 CZK za verzi v základní výbavě a s přeplňovaným zážehovým tříválcem 1.2 PureTech, naopak za nejlépe vybavenou 5008 GT zaplatíte minimálně 930 000 CZK. Oficiální uvedení Peugeotu 5008 na český trh je naplánováno na 1. září.

Škoda na autosalonu v Šanghaji představila koncept Vision E, který vizáží i parametry naznačuje sériový elektromobil připravovaný na rok 2020. Vůz stojí na koncernové platformě MEB, určené pro elektrická auta, plošina s bateriemi umístěnými naplocho v podlaze dává konstruktérům principiální výhodu v podobě níže položeného těžiště a lépe obestavěného prostoru než u konvenčních aut. Dva elektromotory pohánějí všechna čtyři kola konceptu. Automobilka slibuje kombinovaný výkon 306 koní, maximální rychlost 180 km/h a dojezd až 500 kilometrů na jedno nabití. K tomu navíc nebude třeba kabelu. Škoda Vision E má indukční nabíjení, takže stačí najet autem nad indukční desku. K dispozici je i rychlonabíjecí režim, při němž se baterie na 80 % kapacity nabije za pouhých 30 minut. Koncept by měl být údajně schopný také automatizované jízdy úrovně 3, což znamená, že dokáže řídit zcela sám alespoň v některých režimech jízdy.

Volkswagen na autosalon v Šanghaji přivezl koncept elektromobilu I.D. Crozz. Pod ním se skrývá stejná technika jako v případě Škody Vision E, na rozdíl od ní ovšem veřejnosti představil rovněž systém samočinné jízdy, ke kterému přidává například vzájemnou komunikaci aut. Ta pomůže vyhnout se dopravní zácpě, respektive nebezpečným překážkám nebo jiným nečekaným komplikacím na cestě.

Citroen si pro autosalon v Šanghaji připravil novinku s názvem C5 Aircross. Francouzská novinka je dlouhá 4,5 m, rozvor náprav činí 2,73 m a základní objem kufru je 482 litrů. Citroën slibuje nadprůměrný prostor v interiéru a především příkladný komfort. Kromě sedadel s masážní funkcí je důvodem především systém odpružení Progressive Hydraulic Cushions. V principu se jedná o systém využívající tlumiče s hydraulickými dorazy a C5 Aircross je první sériový Citroën, který tento systém nabízí. Zákazníci budou moci vybírat mezi zážehovou přeplňovanou 1.6 THP naladěnou na 165 nebo 200 koní, nebo budou moci sáhnout po plug-in hybridní pohonné jednotce kombinující výkonnější zážehový motor s dvojicí elektromotorů, celkový výkon pak je 300 koní. Na své si přijdou fanoušci konektivity, nachystána je rovněž sada bezpečnostních asistentů od samočinného nouzového brzdění, přes hlídání mrtvého úhlu, až po adaptivní tempomat. Citroen C5 Aircross ještě letos zamíří na čínský trh, Evropa se dočká ve druhé polovině příštího roku.

Opel uvolnil první fotky nového crossoveru Grandland X, nicméně jeho oficiální premiéra bude až na podzimním autosalonu ve Frankfurtu. S trochou nadsázky lze říci, že Ople Grandland X je převlečený Peugeot 3008, ale celou řadu věcí si Opel údajně ladil sám. Žádné podrobnější informace na téma techniky a motorů ale zatím zveřejněny nebyly. Opel pouze slibuje přítomnost řady bezpečnostních asistentů, dojde také třeba na vyhřívaný volant, otevírání pátých dveří pohybem nohy nebo adaptivní diodové světlomety. Zároveň upozorňuje na velice prostorný interiér a samozřejmě na objemný kufr. V základním uspořádání Grandland X nabídne 514, po sklopení opěradel zadních sedadel až 1652 litrů.

 

TEST – MINI One D

Aktuální generace MINI byla představena zhruba před třemi lety a v AutoZet už jsme ji testovali v nejrůznějších provedeních, povětšinou ve verzi Cooper nebo Cooper S. Tentokrát jsem do testu vzal základní MINI One D.

Současné MINI je auto postavené na modulární platformě určené primárně pro vozy s pohonem předních kol, kterou sdílí i s BMW řady 2 Active Tourer a Grand Tourer. Ve srovnání s předchozí generací narostlo o 10 cm do délky, na šířku má o 4,5 cm víc a rozvor je delší skoro o 3 cm. Příď vozu je zaoblenější, má větší a výraznější světlomety, koncové svítilny jsou rovněž větší a mají silnější chromovaný rámeček. I přes změny v designu ale nebudete mít problém rozeznat, o jaký vůz se jedná. Testované auto bylo prosté jakýchkoli sportovních doplňků a i tak mu to slušelo. Byla to trochu jiná tvář MINI, která nemusí být vždy jen sportovní.

Velký posun proti minulé generaci je cítit uvnitř, interiér současného MINI je výrazně dospělejší. Díky větším rozměrům je v něm více místa, především vpředu. Pro řidiče jakékoli postavy není problém najít vhodnou pozici za volantem. Sedadlo se dá dát velice nízko a volant přitáhnout hodně k tělu. Změnu poznáte nejen ve zpracování a použitých materiálech, ale také v celkové atmosféře. Je z ní více cítit mateřské BMW a interiér jako takový nepůsobí tak lacině jako u předchozí generace. Proti předchůdci je jiné uspořádání ovládacích a zobrazovacích prvků. Velký rychloměr se přesunul z centrální konzoly do menšího budíku za volant a uprostřed palubní desky jeho místo zaujal velký displej multimediálního rozhraní, vycházející z iDrivu od BMW.

Mnohem lépe pojaté je také ovládání systému na tunelu mezi sedadly. A když už jsme v tom výčtu, narostl i kufr, o celých 51 litrů na výsledných 211. Ale ani tak nečekejte bůhvíjaký prostor, do kufru se vám vejdou 3 kartony balené vody.

MINI One D pohání tříválcový diesel o objemu 1,5 litru s výkonem 95 koní a točivým momentem 220 N.m, který je k dispozici od 1500 do 2500 min-1. 1190 kg těžkému MINI One D to stačí na akceleraci z klidu na 100 km/h za průměrných 11 sekund a na vcelku vysokou maximální rychlost 190 km/h. Obojí je z části dáno hodně dlouhým zpřevodováním převodovky. Po městě přijde po většinu času přijde ke slovu jen „dvojka“ a „trojka“, při 90 km/h motor tak tak snese „pětku“ a při dálničních 130 km/h motor při zařazené „šestce“ točí jen 2000 min-1.

Co se musí nechat, malý diesel je skvěle odhlučněný a že je pod kapotou tříválec, poznáte pouze podle zvuku a to ještě jen ve vyšších otáčkách. Vibrace v interiéru žádné cítit nejsou. Díky dlouhému zpřevodováním má „miník“ zajímavou pružnost, protože síla mu rozhodně nechybí a ježdění s ním tak není takové to typicky „dieselové“. I když je maximum točivého momentu k dispozici v 1500 min-1, je lepší motor držet okolo 2000 min-1 a výš. Dlouhé převody pak mají vliv i na spotřebu, ta se i při velkém podílu dálnic pohybuje okolo 5,5 l/100 km. Tabulková hodnota v kombinovaném režimu dokonce říká 3,5 l/100 km.

Lehké prodloužení rozvoru a jiné naladění podvozku změnilo chování MINI k lepšímu. Celkové naladění je ovšem tvrdší a díky tomu to na rozbitých silnicích není úplně ideální a budete muset překousnout lehký diskomfort. Na dobré silnici je ale chování auta s koly v rozích neuvěřitelné a pokud patříte k těm, kteří si řízení na klikatých okreskách užívají, neubráníte se tomu, aby vám svezení i se základním MINI One D vykouzlilo úsměv na tváři. Jestli jsem v souvislosti s interiérem mluvil o tom, že je z něj cítit mateřské BMW, připomnělo mi jej i chování brzd, které nejsou nepříjemně kousavé a mají dobře dávkovatelný a vytrvale silný účinek.

MINI je dospělejší, výtky na adresu ne právě přesvědčivého zpracování interiéru jsou minulostí. Nové MINI si styl uchovává, ale servíruje ho takovým víc BMW způsobem. Základní cena MINI One D je 522 600 CZK a ano, není to zrovna málo. Navíc když si přiobjednáte věci z katalogu příplatkové výbavy, můžete se dostat i o notný kus výš a atakovat hranici tři čtvrtě milionu. Není to zrovna lidová cena, ale svezením a stylovostí se MINI nemůže rovnat žádný z konkurentů a i to je deviza, za kterou jsou lidé ochotni si připlatit.

 

ZAJÍMAVOSTI

Honda Civic Type-R je nejrychlejší předokolkou na Severní smyčce Nürburgringu. Japonský hot hatch dal legendární okruh za 7:43,8 a podle Hondy se tím potvrzují kvality nového generace, která by měla na evropský trh vstoupit letos v létě. Rekordní pokus se odehrál 3. dubna a Honda použila běžné dostupné a pro silniční provoz schválené sportovní pneumatiky. Je pro připomenutí – Civic Type R pohání přeplňovaný dvoulitr s parametry 320 koní a 400 N.m, které jsou na přední kola přenášeny přes šestistupňovou přímo řazenou převodovku a samosvorný diferenciál.

O připravovaném extrémním sportovním Mercedesu se spekuluje už delší dobu. Nově se na internetu objevily informace prozrazující základní technické údaje. Půjde o hybrid, přičemž hnací ústrojí dostane hned pět motorů. Jako základ poslouží přeplňovaný šestiválec o objemu 1,6 litru z monopostu F1, který bude točit až 11 000 min-1. Kromě toho ale Project One dostane ještě další čtyři elektromotory. Dva budou vzadu pomáhat spalovacímu motoru, další dva elektromotory budou vpředu, u každého kola jeden. Podle dostupných informací by měl být celkový výkon tohoto systému 1020 koní a hmotnost vozu maximálně 1300 kg. Sériová verze by měla být představena už na podzim na autosalonu ve Frankfurtu. Mercedes nevyrobí více než 275 exemplářů. 225 kusů z této série už ale zná svého majitele.

Společnost Kantar TNS provedla na zadání Michelinu průzkum mezi českými řidiči, který ověřil jejich znalosti v oblasti kontroly tlaku huštění pneumatik. Řidiči byli dotázáni, aby uvedli důsledky jízdy s příliš nízkým tlakem vzduchu v pneumatikách. Více než polovina z nich uvedla jako jeden ze tří nejzávažnějších důsledků rychlejší opotřebení pneumatik, 46 % poukázalo na nižší bezpečnost a 43 % na horší jízdní vlastnosti vozidla. Za těmito důsledky následovala vyšší spotřeba paliva, kterou zmínilo 36 % řidičů a snížená přilnavost, kterou si uvědomuje 33 % dotázaných. Na všechny tyto negativní vlivy jízdy s podhuštěnými pneumatikami Michelin upozorňuje ve své vzdělávací kampani Tlak pod kontrolou. Ta v Česku probíhá do 23. dubna a všechny potřebné informace o ní i o správném tlaku v pneumatikách najdete na adrese www.tlakpodkontrolou.michelin.cz

Bill Ford v irském Ballinascarthy odhalil pamětní desku připomínající 100 let působení značky v Irsku. Ballinascarthy je vesnička ležící asi 40 kilometrů od Corku. Právě tam v roce 1917 Henry Ford otevřel první továrnu své společnosti mimo Severní Ameriku. Hlavním produktem byl zpočátku traktor Fordson a i díky tomu se tento závod v roce 1929 stal celosvětově největší továrnou na výrobu traktorů. Vznikaly tam ovšem i osobní auta včetně legendárního Modelu T. Právě odsud vyrazil do světa i úplně poslední vyrobený Model T. Stalo se tak v prosinci 1928. Do uzavření továrny v roce 1984 se v ní postupně vyráběly Model A, Model BF, Model Y, Prefect, Anglia, Escort, Cortina a Sierra. Dnes má Ford v Irsku největší prodejní síť ze všech automobilek. Celkem 52 dealerství přímo či nepřímo zaměstnává 1000 lidí po celé zemi.

 

NOVINKY

BMW představilo limitovanou edici modelu M4 označenou jako CS. Nová M4 CS vyplní mezeru mezi standardní M4 a okruhovou M4 GTS. Zároveň také avizuje příchod nového členění verzí modelů M, kdy nad běžným M bude varianta Competition, dále právě CS a na úplném vrcholu bude stát GTS. Pod kapotou BMW M4 CS je upravený přeplňovaný řadový šestiválec o objemu 3,0 litru s výkonem 460 koní. Zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne za 3,9 sekundy a maximální rychlost je omezena na 280 km/h. Standardně dodávaný adaptivní podvozek prošel revizí, změněno bylo nastavení samosvorného diferenciálu a řízení. Na kolech jsou obuty pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 vpředu 19“ a 20“ vzadu. Je možné ale objednat i civilnější pneumatiky Michelin Pilot Supersport. Cenu zatím BMW nezveřejnilo.

Mercedes na šanghajském autosalonu ukázal modernizovanou vlajkovou loď – facelift třídy S. Ten zachoval dobře známé elegantní linie auta, designéři jen mírně zvětšili masku chladiče a nový je rovněž přední nárazník. Zajímavější změny se odehrály pod kapotou, tam vznětový třílitrový V6 nahradil nový řadový šestiválec o objemu 2,9 litru. Základní provedení 350 d je naladěno na 286 koní a 600 Nm. Naopak nejsilnější verze se pyšní výkonem 340 koní a točivým momentem 700 Nm. Nechybí ani plug-in hybridní varianta, která má v čistě elektrickém režimu ujet 50 km, a vrcholná luxusní verze Maybach. Velké změny se odehrály i uvnitř vozu. Upgradem prošel například kamerový a radarový systém, který ještě lépe snímá okolí. Tyto systémy spolupracují i s navigací, což se projeví například tak, že při přijíždění ke křižovatce může auto prediktivně upravovat rychlost. U nás bude faceliftovaný Mercedes třídy S v prodeji od července letošního roku.

Audi na autosalonu Auto Shanghai představilo novou studii elektromobilu Audi e-tron Sportback concept. Má větší světlou výšku, sportovní tvary i zajímavé designové linie. Vpředu je uložen jeden elektromotor a vzadu dva. Celkový výkon činí 435 koní, krátkodobě dokonce o dalších 60 koní více. Elektromotory čerpají energii z lithium-iontového akumulátoru o kapacitě 95 kWh, který by měl být zárukou dojezdu přes 500 km na jedno nabití. Koncept disponuje pohonem všech kol a z 0 na 100 km/h umí zrychlit za 4,5 sekundy. Zároveň je předzvěstí sériového elektrického modelu, který by Audi mělo začít vyrábět už v roce 2019.

Volvo využilo autosalon v Šanghaji k představení svých plánů v oblasti elektromobility. První sériově vyráběný elektromobil švédské automobilky dorazí na trh v roce 2019, prodávat se bude po celém světě a jeho výroba bude probíhat právě v Číně. Jako technický základ poslouží platforma CMA. Na čínském trhu pak stejnou platformu využije pro samostatné modely i domácí značka Geely, která Volvo vlastní. Volvo naznačilo i základní parametry. Akumulátory budou mít kapacitu 100 kWh, automobilka udává poměrně konzervativní dojezd okolo 400 km. Do roku 2025 chce Volvo prodat milion elektromobilů.

 

MOTORSPORT

FIA a ACO zvažují, zda od příštího roku nezavést krátký kvalifikační závod pro vozy kategorie GTE v každém podniku mistrovství světa vytrvalostních závodů. Jeho cílem by bylo zviditelnit kategorii GT vozů, která je tak trochu ve stínu kategorie prototypů. Mělo by tak jít o nejspíše hodinový závod, který by se jel v sobotu, ale bylo by třeba vyřešit, kolik jezdců z posádky by se takového závodu účastnilo a jaký by byl klíč k rozdělení bodů. FIA a ACO chtějí toto téma během sezóny prodiskutovat se zúčastněnými automobilkami. Ferarri, Porsche, Ford i Aston Martin ale nejsou v zásadě proti, jen chtějí, aby téma hodinového kvalifikačního závodu bylo součástí širší diskuse. Podle nich je třeba mít na paměti, že mistrovství světa vytrvalostních závodů není je 24h v Le Mans a je třeba prodiskutovat spoustu věcí, třeba jestli v Le Mans udělovat dvojitou porci bodů nebo ne.

Porsche a Toyota se dohodli, že až do roku 2019 budou u svých hybridních prototypů používat aktuální monokoky. Až do roku 2019 totiž budou platit aktuální technické předpisy po té, co ty nové byly po odchodu Audi z mistrovství světa vytrvalostních závodů odsunuty až na rok 2020. Znamená to, že v roce 2019 bude šasi Toyoty používáno ve čtvrté sezóně, monokok Porsche bude ještě o rok starší. Podle obou automobilek to není žádný problém a stále to skýtá velký prostor pro různá řešení aerodynamiky a podobně. Podobu technických předpisů platných od roku 2020, které by měly klást větší důraz na elektrickou část hybridní pohonné jednotky, aktuálně organizátoři projednávají s Toyotou a rozhovorů se účastní také Peugeot, který už před časem projevil svůj zájem se do vytrvalostního šampionátu vrátit za předpokladu, že nebude účast v něm tak finančně náročná.

Příští víkend bude na Hockenheimu odstartována nová sezóna DTM, ve které bude představen nejen upravený závodní formát, ale také modifikované technické předpisy, které přinesly vyšší výkon motorů, ale menší přítlak a také měkčí, ale ne tak odolné pneumatiky. Jak se ukázalo při posledním předsezónním testování na Hockenheimu, jsou letošní auta o dost rychlejší než ta loňská. Nejrychlejší muž testu Timo Glock s BMW byl o více než dvě sekundy na kolo rychlejší než čas vítěze kvalifikace a o čtyři sekundy rychlejší než čas nejrychlejšího kola závodu loni v říjnu. Bývalý šampion Paul Di Resta po testech neskrýval své překvapení z toho, jak rychlá nová auta jsou. Jejich řízení označil za velice zábavné a zároveň poznamenal, že nejdůležitější bude, jak jezdec během závodu dokáže šetřit pneumatiky.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

MINI One D · Zdroj: MINI

MINI One D · Zdroj: MINI

MINI One D · Zdroj: MINI

MINI One D · Zdroj: MINI

MINI One D · Zdroj: MINI

MINI One D · Zdroj: MINI

AutoZet: Test MINI One D, autosalon v Šanghaji, nejrychlejší předkolka na Nürburgringu Foto: MINI One D

reklama

Další články

  1. Kauza United Airlines skončila vyrovnáním

    Byznys ·

    Americké aerolinky United Airlines dosáhly dohody s cestujícím, kterého na začátku tohoto měsíce násilně vyvedla letištní ostraha z linky do Louisville kvůli obsazenos…