Částečně oblačno Praha · 9°
24. 01. · Milena Změnit

reklama

AutoZet: Test Opelu Mokka X 1.6 CDTI, supersport Mercedesu, úspěch Škody v anketě What Car?

Nové vydání AutoZet vám představí další novinky z autosalonu v Detroitu, ale řeč bude i o těch chystaných do Ženevy. Otestujeme modernizovaný Opel Mokka X s dieselem 1.6 CDTI, dozvíte se, co Mercedes připravuje k 50. výročí založení AMG i jak to loni vypadalo na českých silnicích z pohledu nehodovosti. Nakonec dojde na novinky ze světa motorsportu. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Volkswagen na detroitském autosalonu ukázal dvě novinky – elektrický koncept I.D. Buzz a sedmimístný prodloužený Tiguan Allspace. Koncept I.D. Buzz je druhá studie vycházející z nové platformy MEB určené výhradně pro vozy s elektrickým pohonem. Detroitská novinka představuje moderní reinkarnaci legendárního VW T1 Bus. Ve srovnání s ním ale pochopitelně nabídne elektrický pohon, lepší dynamiku a možnost autonomního řízení. Celkový výkon systému by měl být 374 koní, což bude stačit k akceleraci 0-100 km/h za méně než 6 sekund. Maximální rychlost ovšem nepřesáhne 160 km/h. Tiguan Allspace je klasický Tiguan s prodlouženým rozvorem, který může mít až sedmimístný interiér. Američtí zákazníci dostanou jediný motor a to přeplňovaný zážehový čtyřválec 2.0 TSI o výkonu 186 koní. Vybírat mohou mezi pohonem předních nebo všech kol. Varianta s pohonem přední nápravy dostane vždy sedmimístný interiér, u čtyřkolek bude třetí řada sedadel dodávána na přání. Prodloužený Tiguan zamíří také do Evropy a téměř jistě ho uvidíme na jarním autosalonu v Ženevě.

Slavný pick-up Ford F-150 se dočkal faceliftu, který přináší jednu velkou novinku. Pod kapotu se poprvé v historii objeví diesel. Jedná se o třílitrový šestiválec, který byste našli i pod kapotou Land Roverů a Range Roverů. Výroba motorů bude probíhat ve Velké Británii a diesel bude ve Fordu F-150 párován výhradně s novým desetistupňovým automatem. Novinkami jsou také například autonomní brzdění s detekcí chodců nebo adaptivní tempomat s funkcí stop & go. Nový je rovněž zážehový V6 o objemu 3,3 litru, který ve spojení se šestistupňovým automatem bude tvořit základ nabídky. Největším zážehovým motorem pak bude pětilitrový V8. Ford F-150 v Evropě oficiálně prodáván nebude, ale několik se jich tu určitě objeví díky soukromým dovozcům.

Toyota na blížícím se autosalonu v Ženevě odhalí novou výkonnou verzi modelu Yaris. Ta bude vycházet ze třídveřového provedení a bude osazena motorem s výkonem přes 210 koní. Představuje tak pomyslný spojovací článek mezi rallye speciálem Yaris WRC a běžnými auty. Yaris prošel také výraznými designovými úpravami, které zahrnují novou příď, nové ztvárnění zadních partií a modernizovaný interiér. Kromě estetických úprav pak prodělal také řadu technických vylepšení. Podrobnosti ale automobilka prozradí až při představení na ženevském autosalonu.

Britský magazín What Car? vyhlašoval nejlepší auta pro rok 2017 a letos anketu opanovaly Škodovky. Auta jsou v  v této anketě rozdělena do celkem patnácti kategoriích a vedle nich jsou vypisovány ještě čtyři speciální. Jsou to Cena čtenářů, Cena za bezpečnost, Cena za technologie a Auto roku. Autem roku 2017 se stala nová generace BMW řady 5 ve verzi 520d. Vítězem kategorie malých vozů je Škoda Fabia, velká SUV ovládla Škoda Kodiaq a mezi kombíky triumfovala Škoda Superb Combi. Citigo, Fabia a Superb si ve svých kategoriích odnesly vítězství hlavně za poměr cena a výkon.

Faceliftovaný Peugeot 301 zná české ceny. Základ ve výbavě Active osazený zážehovým motorem 1.2 PureTech o výkonu 82 koní začíná na částce 280 000 CZK. Na stejné výbavě začíná také výkonnější zážehový motor 1.6 VTi s výkonem 115 koní, ten přijde na 310 000 CZK. Diesel 1.6 BlueHDi s výkonem 100 koní ve výbavě Active stojí 340 000 CZK. Všechny motory jsou standardně párovány s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, šestistupňový automat je k dispozici pouze se silnějším zážehovým motorem ve vyšší výbavě Allure a připlácí se za něj 30 000 CZK.

  

TEST – Opel Mokka X 1.6 CDTI

Opel na podzim loňského roku modernizoval své kompaktní SUV Mokka, přidal mu do názvu X a vyzbrojil jej do boje s konkurencí prvky, které si úspěšně ověřil na modelu Astra. Jaká Mokka X je, jsem vyzkoušel na verzi s dieselem 1.6 CDTI a přímo řazenou převodovkou.

Mokku X zdobí jiná maska chladiče a především řešení hlavních světlometů, které mají v horní části integrované LED denní svícení vytvářející světelný podpis, a jednak mohou být hlavní světlomety za příplatek tvořeny LED segmenty. Není to ovšem InteliLux LED Matrix jako v Astře, na rozdíl od Astry, kde jsou v jednotlivých režimech jednotlivé segmenty diod zhasínány a rozsvěceny, tady se to děje prostřednictví clonění segmentů. Také koncové svítilny jsou přepracované a na přání mohou být vybaveny LED technikou. Celkově Mokka X prokoukla a omládla a když k tomu přidáte atraktivní barvu, jako byla zlatá na testovaném autě, tak jí to sluší. A to si můžete ještě přiobjednat OPC Line Sport Pack a umocnit tak její sportovní vizáž.

Podobný přístup aplikoval Opel také uvnitř – vše precizně uhladil a omladil. Například přístrojový štít vypadá jednoduše, ale je prostý rozptylujících kudrlinek a velice dobře čitelný, stejně jako nový displej mezi přístroji. Hlavní změnou uvnitř je středová konzola. Má nový tvar a hlavně je v ni usazen nový multimediální systém InteliLink s displejem o úhlopříčce 8“. Díky němu se podařilo výrazně snížit počet tlačítek na konzole, neboť některé funkce se ovládají prostřednictvím dotykového displeje. Nechybí samozřejmě ani široké možnosti konektivity, včetně aplikací Apple CarPlay a Andriod Auto. Mokka X umí být vůbec skvěle vybavena nejrůznějšími systémy, které jsou většinou vyhrazeny větším a dražším autům, a je to její silná zbraň proti konkurentům.

Mokka X je malé SUV a proto má své limity z pohledu prostoru. Za normálních okolností jeho nedostatkem vpředu trpět nebudete a i vzadu se posadíte celkem pohodlně. Musím už po několikáté vypíchnout výborná přední sedadla s ortopedickým certifikátem AGR. Problém ale nastává ve chvílí, kdy sklápíte zadní sedadla. Nejprve musíte odklopit sedák a poté teprve sklopit opěradlo, abyste ale mohli odklopit sedák, musíte tomu přizpůsobit polohu předního sedadla a v tu chvíli není vpředu pro vyšší postavy dost místa. Mimochodem, po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha bez schodu. Základní objem kufru je 356 litrů, po sklopení zadních sedadel vyroste na 1305 litrů.

Testované auto poháněl čtyřválcový diesel 1.6 CDTI disponující výkonem 136 koní a točivým momentem 320 N.m dostupným od 2000 do 2250 min-1. Maximum točivého momentu je tedy k dispozici relativně výš, než bývá u větších motorů zvykem a i díky celkem dlouhému zpřevodování je nutné motor držet trochu v otáčkách. Pak má ale Mokka X na tak malý motor celkem slušnou dynamiku. Podle tabulkových hodnot zvládá akceleraci z klidu na 100 km/h za 9,3 sekundy a jede 190 km/h.

Dlouhé zpřevodování šestistupňové přímo řazené převodovky se ale pozitivně podepisuje na komfortu jízdy. Na „šestku“ při dálničních rychlostech motor prakticky neslyšíte, to samé při pohodové jízdě. Pokud chcete dynamické svezení, musíte se smířit s tím, že dá motor o sobě trochu vědět, ale nijak zásadně. Odhlučnění motoru je opravdu povedené. Přitom venku ho slyšíte celkem dost. A spotřeba? Mokka X s 1.6 dieselem se na dálnici umí držet kolem 6 l/100 km, mimo ni se dostanete na nějakých 5,5 l/100 km. Tabulková hodnota pro kombinovaný režim zní 4,1.

Z mého pohledu je velkou změnou chování Mokky. Verze před modernizací měla hodně uhoupaný podvozek, který na nerovných silnicích nebudil moc důvěru a poměrně hodně přenášel rázy do karoserie. Hluk pronikající do interiéru po přejetí nerovností bohužel zůstal, ale podvozek přitvrdil, což mne se osobně se líbí víc, než uhoupaná předchozí verze. Sice při přejetí i malých nerovností cítíte, že jste je přejeli, ale na podvozek se můžete spolehnout a nasměrování Mokky X do zatáčky je preciznější. Navzdory připojitelnému pohonu všech kol jezdí Mokka X jako předokolka a na kluzkém povrchu má sklony k nedotáčivosti. Mimo silnice se s ní ale moc nepouštějte, světlá výška 140 mm na to opravdu není.

Opel Mokku při modernizaci vypiloval a nadělil jí nebývalé možnosti výbavy nehrůznějšími moderními systémy ať už se to týká konektivity, bezpečnosti nebo jízdních asistentů. Mokka X jako jedna z mála v tomto segmentu nabízí pohon všech kol a jak nemám diesely rád, musím připustit, že tenhle mne svým projevem mile překvapil. Za Opel Mokka X s dieselem 1.6 CDTI, s pohonem všech kol a s přímo řazenou převodovkou zaplatíte minimálně 561 900 CZK.

  

ZAJÍMAVOSTI

Vypadá to, že inženýři Mercedesu dostali volnou ruku a řádně toho hodlají využít. V rámci oslav padesátého výročí divize AMG chystají opravdu ostrý hypersport  Mercedes-AMG Project One. Z dostupných informací je zřejmé, že k dispozici bude výkon minimálně 1000 koní, které bude ve spolupráci se dvěma elektromotory produkovat V6 o objemu 1,6 litru z F1. Cena vozu by měla být dva milióny eur, tedy zhruba 54 miliónů korun a produkce bude pravděpodobně limitována na 300 kusů. Sériová verze Mercedesu-AMG Project One by se měla ukázat už v září na frankfurtském autosalonu.

Škoda potvrdila, že v blízké budoucnosti představí Kodiaq ve verzi RS. Pod kapotu dostane dvakrát přeplňovaný diesel 2.0 BiTDI s parametry 240 koní a 500 N.m spojený by měl být s pohonem všech kol a dvouspojkovou převodovkou DSG. Škoda dle dostupných informací stále zvažuje i sportovně ražený Superb RS, zatím si ale není jistá, že by se našel dostatek zákazníků a zda by tak byl projekt výdělečný. Naopak byly zcela vyloučeny spekulace o možné budoucí existenci malého Citiga RS nebo Fabie RS. Ty by totiž byly pro automobilku určitě nerentabilní.

Podle nejnovějších policejních statistik zemřelo na českých silnicích v uplynulém roce 545 osob. Jde o nejnižší číslo od roku 1961, kdy Policie tuto statistiku založila. V případě řidičů osobních aut se počet usmrcených osob snížil o 19. U chodců to je o 20 a v případě motorkářů došlo k poklesu dokonce o 22 úmrtí. Největší rozdíl ale vykázali cyklisté. Těch bylo na českých silnicích v loňském roce usmrceno 39, což je o 29 méně než v roce 2015. Jedinou kategorií, která vykázala meziroční nárůst, jsou řidiči nákladních automobilů s výjimkou řidičů kamionů. Přestože počet úmrtí meziročně klesl, počet nehod naopak stoupá. V roce 2016 jich Policie řešila 98 864, 2580 lidí bylo těžce zraněno a 24 501 lehce.

Aféra Dieselgate má už dvě reálné oběti. Za falšování testů vypouštěných emisí půjde do vězení jeden z vysoce postavených manažerů Volkswagenu z Jižní Koreje a jeden ze Spojených států. Oba jsou obviněni prakticky ze stejných přečinů. Obvinění mluví o podílu na snahách Volkswagenu zakrývat manipulace s emisemi před regulačními orgány. Jižní Korea k tomu navíc přidala obvinění z maření práce úřadů a také z porušení zákonů o životním prostředí. Koncern Volkswagen v obou případech zaplatí miliardové pokuty a s okamžitou platností musí v obou zemích přestat prodávat některé své modely. Kam až tato aféra nakonec dojde, není vůbec jasné. Určitě však nejde o poslední obvinění.

 

NOVINKY

Lexus přivezl na autosalon v Detroitu novou generaci luxusního sedanu LS, který poprvé dostal přeplňovaný motor. Nový šestiválec o objemu 3,5 litru má výkon 421 koní, točivý moment 600 N.m a je spojen s desetistupňovou samočinnou převodovkou. Podle údajů automobilky umí zrychlit z klidu na 100 km/h za 4,5 sekundy. Stojí na prodloužené platformě GA-L, která je určena pro větší vozy s motorem uloženým vpředu podél a s pohonem zadních kol. Zajímavostí je systém zabraňující kolizi s chodcem. Podobné systémy s automatickým brzděním už existují, ale Lexus k tomu přidává ještě zásah do řízení. Pokud to bude možné, auto se samo pokusí chodci vyhnout. Kdy bude nová generace Lexusu LS uvedena na trh, automobilka zatím neoznámila.

Audi vedle konceptu Q8, o kterém už byla řeč minule, na autosalonu v Detroitu vystavuje novou generaci sportovněji laděného Audi SQ5. Největší změnou proti předchůdci je motor – tentokrát se v útrobách vozu skrývá zážehový V6, který k přeplňování místo kompresoru využívá turbodmychadlo. Disponuje parametry 354 koní a 500 N.m, sprint z klidu na 100 km/h umí za 5,4 sekundy a maximální rychlost je omezena na 250 km/h. Standardem je osmistupňová samočinná převodovka a pohon všech kol preferující zadní nápravu. Audi SQ5 3.0 TFSI bude vyráběno v nové továrně v Mexiku a do Evropy dorazí v létě.

Jaguar mírně omladil svůj sportovní model F-Type. Lehkými změnami prošel přední nárazník a hlavní světlomety, které nyní mohou být plně osazené LED. Uvnitř je pak nový multimediální systém, který díky spolupráci s firmou GoPro dovoluje nahrávat video z jízdy, řídící jednotka k němu dodá informace o rychlosti, přetížení, zařazeném převodovém stupni nebo úhlu natočení volantu a díky aplikaci vše nahraje do obrazu. Hlavní změnou je ale edice F-Type 400 Sport. Její kompresorem přeplňovaný V6 o objemu 3,0 litru je nově naladěn na 400 koní a 460 N.m. V nabídce je verze s pohonem zadních nebo všech kol. U obou je nejvyšší rychlost elektronicky omezena na 275 km/h. Vylepšený Jaguar F-Type dorazí na trh během následujících měsíců, ceny zatím zveřejněny nebyly.

McLaren na autosalonu v Ženevě vstoupí do další éry. Právě tam totiž odhalí svůj nový supersport, který britská média prozatím označují předběžným pracovním kódem P14. Základem tohoto a následující rodiny patnácti dalších aut představených do roku 2022 bude extrémně tuhý a lehký karbonový Monokok II, díky kterému klesne suchá hmotnost modelu P14 na pouhých 1283 kg, což je ve srovnání s McLarenem 650S o plných 145 kg méně a také o 87 kg méně proti konkurenčnímu Ferrari 488 GTB. McLaren dále uvádí, že nová superstruktura pomůže snížit těžiště vozu, a proto i dále přiostřit jeho dynamické schopnosti a ovladatelnost. Mluví se o revolučním skoku, chystaná novinka si však nejspíše podrží stávající V8 o objemu 3,8 litru přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, akorát jeho výkon zřejmě překoná hranici 650 koní, které má k dispozici modelová řada 650S.

 

MOTORSPORT

Po týdnech spekulací Mercedes potvrdil jméno svého druhého jezdce pro letošní sezónu F1. Jak mnozí předpokládali, je jím 27letý Fin Valtteri Bottas, který v královně motorsportu dosud odjel 77 Velkých cen, 3x startoval z první řady, 9x stál na stupních vítězů a jednou zajel nejrychlejší kolo závodu. Prozatím jeho nejlepší sezónou byl rok 2014, kdy v konečném hodnocení skončil čtvrtý. Bottas až do loňské sezóny závodil pro Williams, ale po nenadálém rozhodnutí Nica Rosberga ukončit kariéru, patřil k hlavním kandidátům na jeho místo. Bottas ale není u Mercedesu žádným nováčkem, závodil pro jeden z jeho týmů v F3. Bottasův odchod k Mercedesu prodloužil kariéru v F1 Felipemu Massovi, který původně ukončil kariéru na konci sezóny, ale nakonec bude ještě jeden rok závodit v barvách Williamsu.

Dvojnásobný mistr světa v rallyekrosu Petter Solberg mění pro letošní sezónu DS 3 za VW Polo a společně s Johanem Kristoffersonem vytvoří tým s tovární podporou Volkswagenu. Solbergův tým PSRX tak bude připravovat dvě Pola RX Supercar s výkonem okolo 560 koní. Kristofferson s tímto vozem skončil v loňské sezóně druhý za Mattiasem Ekströmem, Solberg má na svém kontě dva tituly z let 2014 a 2015. První závod letošní sezóny se jede na přelomu března a dubna v Barceloně.

Další nečekaná změna se odehrává v BTCC. Colin Turkington po dvou sezónách opouští tým BMR. Přitom to byl právě Turkington, kdo v letošní sezóně až do posledního podniku bojoval o titul, získal pro Subaru historicky první vítězství v britském šampionátu cestovních vozů a na konci sezóny se radoval z titulu mezi jezdci privátních týmů. Přesto se po dvou letech působení s týmem rozešel. Nejčastěji je spojován s týmem WSR, který závodí s BMW a s nímž Turkington získal mistrovský titul v letech 2009 a 2014. Jeho cílem je zůstat v BTCC a závodit s co možná nejlepším autem. Připomenu jen, že k týmu WSR už před koncem roku přestoupil další bývalý šampion BTCC Andrew Jordan, který zaujal místo Sama Tordoffa. Pokud by se ale Turkington chtěl vrátit, určitě se pro něj místo najde.

Promotér mistrovství světa cestovních vozů zvažuje oživení závodů na městských okruzích za pomoci tzv. joker lap. Joker lap je v současnosti používán v rallyekrosu, každý jezdec má během závodní jízdy povinnost jednou absolvovat průjezd speciální částí tratě (kratší nebo delší než je závodní stopa) a takticky se tak dostat před své soupeře, které je při vyrovnaných bojích na trati těžké předjet. V kalendáři WTCC by se to týkalo tratí v Marrakéši a ve Villa Realu. Použití joker lap je nyní zkoumáno bezpečnostní a okruhovou komisí FIA a rozhodnutí by mělo padnout co nejdříve, aby bylo možné na zmiňovaných okruzích vytvořit speciální smyčku. Pro použití joker lap jsou mimochodem i několikanásobní mistři světa Yvan Muller a Jose Maria Lopez.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

Opel Mokka X 1.6 CDTI · Zdroj: Opel

Opel Mokka X 1.6 CDTI · Zdroj: Opel

Opel Mokka X 1.6 CDTI · Zdroj: Opel

Opel Mokka X 1.6 CDTI · Zdroj: Opel

Opel Mokka X 1.6 CDTI · Zdroj: Opel

AutoZet: Test Opelu Mokka X 1.6 CDTI, supersport Mercedesu, úspěch Škody v anketě What Car? Foto: Opel Mokka X 1.6 CDTI

reklama

Další články

  1. Trump složil slib, stal se americkým prezidentem

    Společnost ·

    Donald Trump dnes před washingtonským Kapitolem složil slavnostní slib do rukou předsedy Nejvyššího soudu USA Johna Robertse a započal tak svou prezidentskou éru. Před…

  2. Palata: Obamův odkaz? Je to splněný americký sen

    Společnost ·

    Dnešním dnem odchází z Bílého domu americký prezident Barack Obama. Podle novináře a komentátora Luboše Palaty se do dějin zapíše zejména tím, že je ztělesněním americ…