Skoro zataženo Praha · 6°
23. 01. · Zdeněk Změnit

reklama

AutoZet: Test plug-in hybridního BMW 330e, zakázkový Rolls-Royce za 300 milionů korun

V AutoZet si tentokrát představíme celou řadu novinek včetně duchovního nástupce původního VW Golf GTI, unikátního Rolls-Roycu nebo znovuoživeného BMW řady 8. Otestujeme plug-in hybridní BMW 330e a dozvíte se, jaký závod pro hráče hry Forza chystá Porsche, jakou službu připravuje pro své zákazníky Bentley nebo co je nového ve světě motorsportu.        

Další díly pořadu

AKTUALITY

Na tradičním tuningovém srazu ve Wörthersee byl představen Volkswagen Up! GTI. K jeho pohonu je použit přeplňovaný tříválec 1.0 TSI naladěný na výkon 115 koní a automobilka o něm říká, že je to vlastně duchovní nástupce ikonické první generace Golfu GTI. Obě auta jsou podobně velká, mají podobnou hmotnost a podobný výkon. Up! GTI váží pouhých 997 kilogramů, dosahuje maximální rychlosti 197 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h zvládne za 8,8 sekundy. Ve srovnání s ostatními Upy má nová 17“ kola, o 15 mm snížený sportovní podvozek a nemůže mu chybět ani charakteristický kostičkovaný vzor čalounění sedaček. Do prodeje sériový VW Up! GTI půjde na jaře příštího roku.

Renault v rámci Grand Prix F1 v Monaku veřejnosti představil maskovaný prototyp nového Méganu R.S. Přidal k tomu také pár důležitých zpráv a ty snad uklidnily všechny, kteří se báli o ztrátu jeho tradičního charakteru. Poslední generace Clia R.S. totiž znamenala jisté zklamání, především kvůli dvouspojkové převodovce. Mégane R.S. ji sice dostane také, ale jen za příplatek. V základní výbavě nadále zůstane klasické manuální řazení a přibude systém s automatickými meziplyny, který si Renault vypůjčí od Nissanu. Pod kapotou bude přeplňovaná „jedna-osmička“, která byla představena v kupé Alpine A110. Přesný výkon není znám, ale v Méganu by tento motor mohl dosahovat výkonu 300 koní. Nebude chybět samosvorný diferenciál a poprvé také přijde aktivní natáčení zadní nápravy. Produkční verze Méganu R.S. bude k vidění na autosalonu ve Frankfurtu, prodej bude zahájen příští rok na jaře.

Nová Kia Stinger si českou premiéru odbude na motoristické slavnosti Legendy. Návštěvníci budou mít možnost prohlédnout si verzi Stinger GT, která disponuje dvěma turbodmychadly přeplňovaným V6 o objemu 3,3 litru s parametry 370 koní a 510 N.m. Standardem je druhá generace osmistupňové samočinné převodovky a pohon všech kol. V této konfiguraci Stinger akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 270 km/h. Kromě Stingeru se mohou návštěvníci Legend na stánku Kii těšit také na upravený pro_cee‘d GT, kterému kvůli jeho barvě přezdívají Mentolka.

Hyundai v Evropě zahájil prodej plug-in hybridní verze modelu Ioniq. Jeho pohonná jednotka kombinuje nový zážehový čtyřválec 1.6 GDI o výkonu 105 koní s elektromotorem o výkonu 61 koní napájený z lithiumpolymerových akumulátorů o kapacitě 8,9 kWh. Zásoba elektrické energie dovoluje v čistě elektrickém režimu ujet až 63 km. Z toho plyne i kombinovaná spotřeba paliva 1,1 l/100 km. Celkový výkon hybridního systému je 141 koní a Ioniq Plug-in Hybrid dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy, nejvyšší rychlost je pak 178 km/h. Hyundai Ioniq od uvedení hybridní verze v uplynulém roce obdržel třináct evropských ocenění, včetně několika titulů Auto roku po celé Evropě.

Nissan uvedl na český trh speciální edici terénního pickupu Navara obohacenou o celou řadu příplatkových doplňků. Navara Trek -1° byla představena na bruselském autosalonu a její název vychází ze souřadnic pouště v provincii Navarra na severu Španělska, ta se totiž nachází na −1. stupni zeměpisné délky. Vyrobeno bude jen 1500 vozů, všechny v provedení Double Cab. Navara Terek -1° vychází z nejvyšší výbavy Tekna a přidává k ní například černé ozdobné rámy se dvěma bodovými LED světlomety na rampě v horní části vozu, černá 18“ kola nebo nový kryt ložné plochy. Navara Trek -1° má rovněž multimediální systém NissanConnect s navigací, digitálním rádiem a panoramatickým kamerovým parkovacím systémem. Ceny na českém trhu začínají na 1 175 500 CZK pro verzi s přímo řazenou převodovkou, verze s automatem je o necelých 43 000 CZK dražší.

 

TEST – BMW 330e iPerformance

Hybridní a plug-in hybridní auta jsou v kurzu a mnozí o nich mluví jako o budoucnosti individuální dopravy. Proto jsem s potěšením přijal možnost v testu vyzkoušet, jak funguje sedan BMW 330e iPerformance

Na zevnějšku plug-in hybridní BMW řady 3 poznáte podle různých detailů. Na levém předním blatníku se nachází zásuvka pro externí dobíjení baterií, na zadních sloupcích je označení eDrive a na zádi pak může být označení 330e. Jinak ale plug-in hybridní „trojka“ vypadá jako každý jiný sedan po nedávné modernizaci. Ta přinesla decentní uhlazení linií karoserie a do vnějšího osvětlení auta byly ještě více implementovány diody, nově se nastěhovaly do hlavních světlometů, naopak vzadu zůstává typický světelný podpis. A že ani plug-in hybrid nemusí vypadat jako chudý příbuzný, dokazovalo testovací auto s M Paketem.

Také v interiéru nejsou žádné zásadní změny, pouze u kulisy voliče samočinné převodovky přibylo tlačítko eDrive aktivující čistě elektrický pohon a v přístrojovém štítu je pár informací navíc o stavu nabití baterie nebo o dojezdu čistě v elektrickém režimu. Jinak ve všech modernizovaných BMW řady 3 přibyl například wi-fi hot spot, možnost indukčního nabíjení telefonu a multimediální systém iDrive dostal novou grafiku a logiku ovládání, kdy vám systém napovídá, co se skrývá pod rozkliknutím daného menu. Základní uspořádání interiéru ale zůstalo stejné a protože testované auto mělo M paket, sedělo se ve výborných sportovních sedadlech a v rukou jste drželi tak akorát velký volant s příjemně tlustým věncem. Navíc měl volant velký rozsah nastavení a mně osobně se v „trojkovém“ BMW sedí skvěle, přesně tak, jak to mám rád. V tomhle se BMW může rovnat málokterý z konkurentů. Kvůli bateriím je u 330e o trochu menší zavazadlový prostor, konkrétně má objem 370 litrů.

BMW 330e pohání přeplňovaný zážehový čtyřválec o objemu 2,0 litru s výkonem 184 koní a dalších 88 koní přidává elektromotor. Celkový výkon pohonné jednotky je 252 koní a točivý moment 420 N.m. Použitý osmistupňový automat je známý z celé řady jiných modelů, nejen od BMW, a funguje parádně. BMW 330e akceleruje z klidu na 100 km/h za 6,1 sekundy a jede maximálně 225 km/h.

Plug-in hybridní pohonná jednotka BMW 330e umí fungovat v několika různých režimech. Režim Auto eDrive sám volí nejvhodnější kombinaci pohonu spalovacím motorem a elektromotorem. Čistě elektrický pohon je k dispozici až do 80 km/h. Režim Max eDrive v maximální možné míře využívá elektromotoru a to až do rychlosti 120 km/h. Naopak režim Save Battery je vhodný při nízké úrovni nabití akumulátorů a dobíjí je spalovacím motorem, abyste mohli později jet v čistě elektrickém režimu například v centru města. Jinak v čistě elektrickém režimu ujede BMW 330e až 40 km a i v režimu Auto eDrive je při běžném ježdění po městě spalovací motor nastartován jen výjimečně. Z toho pak pramení nízká spotřeba. Tabulková hodnota mluví o 2,1-1,9 l/100 km, i při vybitých bateriích a při jízdě po dálnici se ale budete pohybovat okolo 6 l/100 km. Jedinou ne úplně příjemnou věcí je fakt, že 330e má ve srovnání s jinými „trojkovými“ sedany o 16 litrů menší nádrž.

Podobně jako u jiných BMW řady 3 se mi u BMW 330e líbilo naladění podvozku. M paketový podvozek v kombinaci s 18“ koly mi přijde jako rozumný kompromis na české silnice. Auto si ponechává slušný komfort, ale zároveň je i dostatečně agilní. Je pěkně pevné a reakce na pohyby volantem jsou přesné, na druhé straně ale z vás auto nevytřese duši. A líbí se mi také brzdy plug-in hybridního BMW 330e, protože i přes větší míru rekuperace zůstávají hodně podobné těm klasickým – mají přesvědčivě silný, ale ne nepříjemně ostrý nástup a vytrvalý účinek.

BMW 330e pro mne bylo velice milým překvapením a ukázka toho, že plug-in hybridní auto nemusí být nudné na svezení. Kombinuje v sobě ekologickou stránku věci, kdy je schopno ve městě opravdu v drtivé většině času jezdit čistě na elektřinu, ale nechybí mu ani dynamika a povedené jízdní vlastností. Navíc na výjezdech ze zatáček vám při rychlé jízdě elektromotor pěkně pomůže. Není to prostě vůbec špatné a jedinou daní za plug-in hybridní pohon je o kousek menší kufr a nádrž a ve srovnání s verzí 330i i 200 kg vyšší hmotnost. Základní cena BMW 330e je 1 154 000 CZK, tedy o nějakých 100 000 CZK vyšší než u 330i a to mi nepřijde nijak zásadně víc.

 

ZAJÍMAVOSTI

Porsche a Microsoft zorganizují virtuální závod. Porsche ve spolupráci s XBoxem a herním simulátorem Forza Motorsport 6 připravuje virtuální alternativu skutečné 24h v Le Mans, která se pojede souběžně s legendárním závodem na okruhu La Sarthe. K účasti ve virtuálním závodě potřebujete jen tři věci: Xbox, aktuální verzi hry Forza a v kvalifikaci zajet čas, který vás dostane do velkého finále. Zájemci se mohou registrovat na adrese www.forzarc.gfinity.net.

Bentley letos v létě spustí službu, v rámci níž bude zákazníkům půjčovat své vozy. Stačí si do mobilu stáhnout příslušnou aplikaci a řidič pak přiveze vybraný model Bentley kamkoli si bude zákazník přát a kdekoli ho pak také vyzvedne. Podle Bentley bude služba fungovat tak, že po aktivaci účtu si zákazník jednoduše přes telefon vyberete konkrétní model a určí místo, kde si chce vůz vyzvednout. Následně dostane potvrzení a hodinu před smluveným předáním se mu Bentley ještě připomene. Řidič, který s autem přijede, zodpoví případné otázky a ukáže, co vše auto umí. Podobně bude fungovat i vracení vozu. Nová služba Bentley bude od léta dostupná zatím pouze v Americe, konkrétně v Los Angeles, New Yorku a Dallasu. Má to ale malý háček. Abyste si mohli aplikaci Bentley Network stáhnout a novou službu vyzkoušet, musíte nějaké Bentley už vlastnit.

Česko nebude žalovat Německo kvůli mýtu. Řada zemí v čele s Rakouskem zavedení mýta v Německu kritizuje a tvrdí, že poškodí zahraniční motoristy. Ministr dopravy Dan Ťok si ale myslí, že případná žaloba by mohla poškodit doposud dobré vztahy s Německem, které je pro Českou republiku významným partnerským trhem. Podle něj je potřeba mít rozum a nezhoršovat přátelskou atmosféru věcí, která podle jeho názoru není až tak důležitá. Výše mýtného se bude lišit v závislosti na objemu motoru a množství produkovaných emisí. Desetidenní poplatek se bude pohybovat v rozmezí od 2,5 do 25 EUR, tedy zhruba 68 až 676 CZK, dvouměsíční od 7 do 50 EUR, tedy asi 189 až 1351 CZK. Roční mýtné přijde na 130 eur, což je v přepočtu 3513 CZK.

 

NOVINKY

Rolls-Royce na přehlídce Concorso d’Eleganza Villa d’Este odhalil naprosto jedinečný model pojmenovaný Sweptail. Je to vlastně po dlouhých letech první oficiální zakázková přestavba karoserie přesně podle přání jednoho velice zámožného klienta. Ačkoli Rolls-Royce cenu přestavby ani identitu klienta nechce prozradit, proslýchá se, že úprava stála deset milionů liber. To je zhruba 300 milionů korun. Taková částka je zcela mimo rámec obvyklého uvažování běžných smrtelníků. Podle automobilky se také pravděpodobně díváme na nejdražší nové auto historie. Rolls-Royce Sweptail byl ve vývoji dlouhé čtyři roky a i sama automobilka připouští, že taková přestavba s konzultací každého detailu s klientem už zřejmě nikdy nevznikne. S původním modelem Phantom má totiž Sweptail společnou vlastně jen platformu a pár detailů, které si vynutila homologace auta pro provoz na běžných evropských silnicích. O motoru se Rolls-Royce nezmiňuje, takže pod kapotou pravděpodobně zůstává V12 o objemu 6,75 litru jako v původním Phantomu. Jedinečný Sweptail je demonstrací toho, co všechno je Rolls-Royce schopen udělat, pokud vaše konto doslova přetéká. Automobilka nyní zvažuje, že by otevřela samostatnou divizi, která by se starala právě o zakázkovou konstrukci jedinečných vozů. Vypadá to, že klientela pro takové případy existuje a že je velice ochotná utrácet.

Luxusní kupé BMW řady 8 se definitivně vrací! Nový koncept od BMW napovídá sériový model, jehož výroba bude spuštěna už za rok. BMW potichu ukončuje výrobu jednotlivých karosářských variant řady 6, protože právě přichází nástupce – BMW řady 8. Nejprve uvidíme dvoudveřové kupé a o rok později i luxusní kabriolet. Konkurence je jasná, BMW chce vytvořit další soupeře pro vrcholné Mercedesy třídy S. V novém kupé řady 8 uvidíme to nejlepší, co má BMW nyní k dispozici. Stojí na upravené platformě CLAR, kterou má i sedan řady 7 a která je sestavena z vysokopevnostních ocelí a hliníku, ale používá i karbonové výztuhy, což nejen zvyšuje pevnost, ale také snižuje hmotnost. Z řady 7 budou pocházet i motory, i když je možné, že si BMW pro kupé řady 8 připraví nějakou specialitu. Sériová „osmička“ převezme z konceptu všechny důležité linie karoserie a také interiér konceptu pak vypadá nezvykle sériově, zajímavostí jsou pak 21“ kola konceptu, která se rovněž dostanou do sériové výroby. V základní výbavě bude adaptivní pneumatické odpružení a aktivní natáčení zadních kol. Standardem bude i tradiční pohon zadní nápravy, ale v příplatcích samozřejmě nebude chybět ani pohon všech kol xDrive. S přímo řazenou převodovkou se pak do luxusního kupé a pozdějšího kabrioletu už vůbec nepočítá.

Jaguar představil nového krále segmentu výkonných kompaktních sedanů. Jmenuje se XE SV Project 8 a jedná se o striktně omezenou sérii tří set opravdu hodně speciálních sedanů XE. Všechny detaily Jaguar zveřejní až na festivalu rychlosti v Goodwoodu na konci června, ale už teď víme to nejdůležitější – pod kapotu vozu je kompresorem přeplňovaný V8 o objemu 5,0 litru a o výkonu rovných 600 koní. „Je správný čas, aby SVO vytvořilo nejextrémnější sériový vůz historie Jaguaru. Tým SVO se zaměřuje na výkon a chce pro své zákazníky připravit skvělé zážitky z jízdy, jaké si jen dovedete představit,“ řekl k tomuto projektu John Edwards, šéf divize Special Vehicle Operations. Omezený počet vyrobených kusů staví tenhle velice speciální Jaguar do úplně jiného světla než zavedenou německou konkurenci, ale třeba to na některou z výše uvedených automobilek zapůsobí a připraví něco podobně extrémního.

Lexus zahájil výrobu kupé LC pro evropský trh. Výroba probíhá v japonském závodě Motomachi. Ano, to je tam, kde od prosince 2010 do prosince 2012 bylo vyrobeno všech 500 exemplářů supersportu LFA. Lexus továrnu pro účely výroby LC upravil. Změnilo se uspořádání a vše je nyní čistě bílé, prý aby se pracovníci mohli co nejlépe soustředit na svou práci. Jde o řemeslné mistry Takumi, kteří mají na každý úkon téměř dvacet minut, což je v dnešní době opravdu nevídané. Ostatní automobilky totiž jednotlivé úkony výroby počítají na sekundy. Lexus LC bude nabízen ve dvou provedeních – s klasickým zážehovým pětilitrovým V8 o výkonu 477 koní nebo s hybridní pohonnou jednotkou kombinující třiapůllitrový V6 s elektromotorem.

 

MOTORSPORT

Za dva týdny se pojede jeden z nejnáročnějších závodů světa – 24h v Le Mans a Ford byl nucen provést změnu ve své jezdecké sestavě. V kvalifikaci na letošní ročník Indy 500, který se jel minulý víkend, se zranil Sebastien Bourdais a ve voze #68 jej nahradí zkušený Tony Kanaan, který pro tým Chipa Ganassiho závodí v sérii IndyCar. Ve vytrvalostní klasice mu budou parťáky Joey Hand a Dirk Müller, kteří společně s Bourdaisem loni v Le Mans vyhráli. Pro Kanaana to bude v Le Mans premiéra a shodou okolností se nedávno nechal slyšet, že by si tamní 24h rád zkusil. Ve vytrvalostních závodech ale rozhodně žádným nováčkem není, několikrát startoval ve 24h v Daytoně a v letošním ročníku ve Fordu GT strávil nějakých 7 hodin, když se střídal s Richardem Westbrookem a Ryanem Briscoem. Kvůli závodu IndyCar v Detroitu se Tony Kanaan sice nezúčastní oficiálního testování v Le Mans, ale start mu bude i bez předchozí zkušenosti s okruhem La Sarte povolen, protože patří mezi tzv. platinové jezdce.

BMW svůj vstup do mistrovství světa vytrvalostních závodů v roce 2018 oznámilo už loni v září, nebylo ale jasné s jakým to bude autem, tak nějak se ovšem předpokládalo, že jeho základem bude kupé řady 6. Mnichovská automobilka ovšem s představením konceptu nového kupé řady 8 potvrdila, že pro svou účast v šampionátu připravuje nové BMW M8 GTE. Šéf BMW Motorsportu Jens Marquardt se nechal slyšet, že první shakedown nové auto čeká ještě do konce června a svou premiéru v závodě si velice pravděpodobně odbude příští rok v lednu při 24h v Daytoně. Zatím nebylo oznámeno, jaký motor bude vůz pohánět, ale s největší pravděpodobností to bude dvěma turbodmychadly přeplňovaný V8 o objemu 4,4 litru používaný v M6 GTLM závodící v americké sérii IMSA.

Citroen potvrdil, že chystá nový vůz kategorie R5, s nímž bude možné závodit ve WRC2. Až doposud PSA mělo v R5 dvojí zastoupení – Peugeot 208 T16 a DS 3 R5, ale oba vozy nepatří právě k nejspolehlivějším a nejsou mezi privátními jezdci právě oblíbené. Šéf Citroen Racingu Yves Matton se ale dušuje, že nový Citroen C3 R5 nebude mít se svými předchůdci nic společného, Citroen dal dohromady nový tým inženýrů a oslovil nové dodavatele a technické partnery. Nové auto bude homologováno včas před začátkem příští sezóny, Citroen však neplánuje žádný tovární tým. Bude pouze podporovat privátní týmy, i když nevyloučil, že jim občas nepůjčí některého ze svých špičkových jezdců.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

BMW 330e iPerformance · Zdroj: BMW

BMW 330e iPerformance · Zdroj: BMW

BMW 330e iPerformance · Zdroj: BMW

BMW 330e iPerformance · Zdroj: BMW

BMW 330e iPerformance · Zdroj: BMW

BMW 330e iPerformance · Zdroj: BMW

AutoZet: Test plug-in hybridního BMW 330e, zakázkový Rolls-Royce za 300 milionů korun Foto: BMW 330e iPerformance

reklama

Další články

  1. USA se obrátily zády ke klimatické dohodě

    Společnost ·

    Spojené státy se obrátily zády k světu a jdou proti vlastním zájmům. V reakci na rozhodnutí Donalda Trumpa odstoupit od pařížské klimatické dohody to krátce před čtvrt…

  2. Brazílie se vymanila z recese

    Byznys ·

    Brazilská ekonomika se vymanila z dosud nejhorší recese - v prvním čtvrtletí se její hrubý domácí produkt zvýšil o jedno procento v porovnání s předchozími třemi měsíc…