Možnost sněžení Praha · 2°
17. 01. · Drahoslav Změnit

reklama

AutoZet: Test Subaru Forester 2.0i-L, koncept Škoda Vision E, nebezpečné dotykové displeje

V novém AutoZet bude řeč o novém konceptu elektromobilu značky Škoda a otestujeme Subaru Forester s atmosférickým dvoulitrem a bezestupňovou převodovkou Lineartronic. Dozvíte se také, jak mladí řidiči jezdí s auty svých rodičů, jestli Češi přemýšlí o autech s alternativním pohonem nebo proč není ovládání všech funkcí sdružené do velkého displeje zrovna bezpečné. Nakonec dojde i na zprávy z motorsportu.    

Další díly pořadu

AKTUALITY

Škoda na autosalonu v Šanghaji představí koncept svého prvního elektromobilu. Je postaven na koncernové platformě MEB určené výhradně pro elektrické vozy a kombinuje SUV a kupé, něco ve stylu BMW X6. Sériová verze vozu má být uvedena na trh v roce 2020 a do roku 2025 má Škoda mít v nabídce pět elektromobilů. K pohonu konceptu Vision E slouží elektromotory o celkovém výkonu 306 koní, což z něj činí nejvýkonnější Škodovku současnosti. Maximální rychlost je omezena na 180 km/h a na jedno nabití má ujet 500 km. Vision E ale není jen o elektromobilitě, patří do tzv. třetího stupně autonomního řízení. Umí se samočinně pohybovat v kolonách, v režimu autopilota projede některé úseky dálnic, drží se v jízdním pruhu, umí se vyhnout nebo předjíždět a automaticky vyhledává volná parkovací místa, do kterých pak sám zajede.

Opel začal na českém trhu nabízet novou generaci modelu Insignia. V závislosti na zvolené motorizaci může být liftback díky použití lehčích materiálů až o 175 kg lehčí než srovnatelná verze minulé generace. V nabídce je šest motorů spojených buď se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, nebo s osmistupňovým automatem. Vrcholná provedení se zážehovým i vznětovým motorem mají standardně pohon všech čtyř kol, ostatní verze si musí vystačit s pohonem předních kol. Základní pohonnou jednotkou je zážehová 1.5 Turbo s výkonem 140 koní, která vyjde na 570 000 CZK, respektive 595 000 CZK v případě kombi. Nejlevnější diesel je 1.6 CDTI o výkonu 110 koní za 664 900 CZK. Opel Insignia GS se v českých showroomech objeví v polovině května, kombi dorazí asi o měsíc a půl později.

Německý magazín Auto Bild testoval 52 letních pneumatik v rozměru 225/50 R 17 od evropských, amerických a asijských výrobců. Vítězem se stala pneumatika Continental PremiumContact 6. Redaktoři Auto Bildu ji označili jako nejlepší na mokru a suchu, ocenili její jízdní vlastnosti s přesnými reakcemi a krátkou brzdnou dráhu na suchu i za mokra. Continental PremiumContact 6 bude postupně nahrazovat své dva předchůdce, ContiSportContact 5 a ContiPremiumContact 5. V prvním roce bude dostupná v 70 různých rozměrech a průměrech od 16 do 21“.

Alfa Romeo spustila v Číně prodej modelu Giulia ve speciální edici Milano. Jde o verzi s přeplňovaným zážehovým motorem o výkonu 280 koní a na čínském trhu je prodávána v přepočtu za 1,5 miliónu CZK. Zajímavé je, že prodej probíhal výhradně přes internet a nabídnuto bylo celkem 350 aut. Všechna byla prodána za pouhých 33 sekund. V Číně se evropským exkluzivním výrobcům daří. Je to přesně rok, co Maserati v Číně prostřednictvím internetu prodalo 100 exemplářů modelu Levante a to za pouhých 18 sekund.

Citroen představil elektrickou osobní verzi modelu Berlingo Multispace. Pod kapotou má elektromotor s výkonem 67 koní a točivým momentem 200 N.m. Přes jednostupňovou redukční převodovku jsou poháněna pouze přední kola. Pod podlahou u sedadel i v kufru jsou pak umístěny lithium-iontové akumulátory o kapacitě 22,5 kWh. Ty z klasické zásuvky dobijete zhruba za osm hodin. Při použití třífázové nabíječky na 380 V je 50 % kapacity baterií k dispozici přibližně po 15 minutách dobíjení a za dalších 15 minut už je nabito na 80 %. Na jedno nabití Berlingo Multispace ujede 170 km. Objem zavazadlového prostoru činí v základním uspořádání 675 litrů, po sklopení zadních sedadel je to až 3000 litrů.

SEAT chystá nové SUV. Půjde o model větší než je Ateca a jeho výroba nebude probíhat ani ve Španělsku ani v Kvasinách, nýbrž přímo ve Wolfsburgu, kde je vyráběn například VW Tiguan. Základem bude platforma MQB A2 a zákazníci dostanou na výběr mezi pětimístnou a sedmimístnou variantou. Očekávat můžeme známé koncernové motory, sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku i pohon všech kol. První exempláře se v showroomech SEATu objeví příští rok.

Koncern Volkswagen potvrdil, že od příštího roku budou všechny modely osazené zážehovými motory TSI vybaveny filtrem pevných částic. Na filtrech pro zážehové motory pracují i BMW, Mercedes-Benz nebo skupina PSA. Jako první zavedl filtry pevných části do osobních aut Peugeot. Stalo se tak v roce 2000 v modelu 607 poháněném dieselem.

 

TEST – Subaru Forester 2.0i Lineartronic

Subaru výrazněji modernizovalo své SUV Forester pro modelový rok 2016 a drobná vylepšení na něm dělá neustále, takže zraje jako víno. V testu jsem vyzkoušel verzi s atmosférickým zážehovým dvoulitrem, bezestupňovou převodovkou Lineartronic a ve výbavě Comfort.

Aktuální Forester poznáte podle výrazně přepracované přídě a hlavních světlometů. Kromě jiného tvaru jsou plně osazeny LED technikou a mají po obvodu charakteristickou linku denního svícení. Jiný je také přední nárazník, který se tváří o něco agresivněji a výrazem se dost přiblížil tomu na Foresteru XT s přeplňovaným dvoulitrem. Subaru pak tvrdí, že nový vzhled má upozornit na nízko položené těžiště motoru boxer. Aby byl výčet změn kompletní, jiná je také optika zadních sdružených svítilen a design litých kol.

Drobné změny se odehrály také uvnitř, ale od výraznější modernizace v roce 2015, kdy Forester dostal multimediální systém se 7“ dotykovým displejem převzatý z nové generace Subaru Outback a celkově byl interiér výrazně osvěžen, je to vše opravdu o detailech. Co je ovšem podstatné, že i přes všechna ta vylepšení interiér zůstává typicky subarácky jednoduchý a přehledný, vylepšovány jsou jen použité materiály, ztvárnění a zpracování. A nebo třeba odhlučnění interiéru, aktuální Forester má silnější zvukovou izolaci na příčce mezi interiérem a motorovým prostorem a v kufru. Když už jsem u kufru, základní objem je 505 litrů a páčkou v něm je možné sedadla jednoduše sklopit a vznikne zcela rovná plocha. Uvnitř Foresteru je hodně místa a i při mých 185 cm za mnou zůstává hromada prostoru pro nohy dospělého cestujícího na zadním sedadle.

Atmosférický zážehový dvoulitr je základní motorizací Foresteru, dává 150 koní a 198 N.m, což možná nezní jako bůhvíjaké hodnoty. V dnešním světě downsizingových přeplňovaných motorů jsou jeho parametry spíše průměrné, ale má všechny přednosti atmosférického motoru - naprostou nenáročnost, kultivovanost a spolehlivost a v kombinaci s příplatkovou CVT převodovkou nabízí rychlé reakce na sešlápnutí plynu a příjemný zátah ve všech režimech. Pouze ve vyšších rychlostech nad 100 km/h mu pružnost trochu chybí.

Dle tabulek umí Subaru Forester s atmosférickým dvoulitrem zrychlit z klidu na 100 km/h za 11,8 sekundy a jet maximální rychlostí 192 km/h, což je průměrná dynamika naprosto dostačující na běžné ježdění. Mně se na Foresteru líbila hlavně spolupráce CVT převodovky s motorem. Při jízdě po dálnici se otáčky ustálí okolo 2500 min-1, což přispívá i ke zvukovému komfortu v kabině, a i při výrazně dynamické jízdě převodovka dovoluje maximálně využívat potenciál motoru a zároveň držet spotřebu v přijatelných mezích. Tabulková hodnota v kombinovaném režimu zní 6,5 l/100 km, já při testu jezdil hlavně po městě a počítač mi na konci testu ukázal hodnotu 7,2 l/100 km.

Podvozek běžného Foresteru je o něco měkčí než u ostrého Foresteru XT nebo o něco menšího modelu XV. Je plavnější, poddajnější, komfortnější a na české silnice vlastně ideální. Na jedné straně se statečně popere s ne právě rovným povrchem, nízko položené těžiště ale Foresteru propůjčuje zajímavou agilitu. Mne osobně se tahle kombinace líbí moc. Subaru opět jemně poladilo tlumiče, pružiny i stabilizátory, uložení náprav a další drobnosti a výsledkem je, že vás Foresterem prostě baví jezdit. A pozor, neztratí se ani mimo silnice v celkem rozbitém terénu.

Subaru Forester je v lecčems jiné, než ostatní podobně velká SUV. Možná nevypadá tak okázale, jako někteří z konkurentů, ale rozhodně mu nic podstatného nechybí. Za své peníze dostáváte kus poctivého a povedeného auta. Verze s atmosférickým dvoulitrem začíná na ceně 699 000 CZK, za bezestupňovou převodovku se připlácí 50 000 CZK. A jedna rada, nevybírejte Subaru v katalogu na internetu, běžte se s ním svézt, tam se totiž jeho přednosti projeví víc než na monitoru nebo papíře.

 

ZAJÍMAVOSTI

Z průzkumu zpracovaného společnost e.on, vyplynulo, že téměř polovina Čechů uvažuje o koupi auta s alternativním pohonem, z toho 38 % by pak dalo přednost elektromobilu. Žebříčku nejznámějších elektrických vozů vládne Tesla Model S, který na jedno nabití ujede až 400 kilometrů. Pořízení elektromobilu ale pořád limituje cena, protože nejlevnější nové modely elektromobilů stojí přibližně 600 000 CZK. Zajímavé je, že nad nákupem automobilu s alternativním pohonem uvažují především muži, kteří mají měsíční příjem nad 30 000 CZK.

Také Ford si nechal zpracovat průzkum, ze kterého naopak vyplývá, že mladí lidé riskují v autech svých rodičů, která si navíc často půjčují bez dovolení. Mladí řidiči překračují povolenou rychlost, používají za volantem telefony a řídí pod vlivem alkoholu. Průzkumu se účastnilo 82 řidičů, kteří pravidelně jezdí vozem svých rodičů. 39 % respondentů se přiznalo k překračování povolené rychlosti, 35 % jezdí bez dovolení rodičů a 27 % za volantem telefonuje, posílá zprávy nebo si fotí selfie. 6 % dokonce přiznalo i jízdu pod vlivem alkoholu. Zajímavé je, že 3/4 z dotázaných sice má vlastní auto, přesto občas jezdí vozem svých rodičů. Buď aby ušetřili, nebo aby udělali dojem na kamarády.

Navzdory snaze zjednodušit multimediální systémy a jejich uživatelské rozhraní, mohou být dotykové displeje paradoxně nebezpečnější než přístroje s tlačítkovým ovládáním. Podle ÚAMK nelze dotykový displej často ovládat po paměti a to vyžaduje více pozornosti řidiče. Ten proto na několik sekund ztrácí přehled o dění na silnici, protože musí zaostřit na displej a teprve poté systém ovládat. U dotykových displejů v autě obecně chybí hmatový vjem a jejich ovládání je buď nutné předem nacvičit, nebo během řízení obětovat několik sekund pozornosti. Už tři sekundy ale stačí na ujetí 100 metrů, během nichž se může stát mnoho nečekaných věcí. Přirozeně tak stoupá riziko nehody, proto je lepší věnovat se ovládání multimediálních systémů ve chvíli, kdy auto stojí.

Podle průzkumu společnosti LeasePlan drží auta v České republice cenu v prvních třech letech provozu lépe než ve většině ostatních evropských zemí. Studie srovnávala celkové náklady na provoz osobních aut ze segmentů malé vozy a nižší střední třída, kam patří například Renault Clio, Volkswagen Polo, Opel Corsa, Volkswagen Golf, Ford Focus, ale i Škoda Octavia. Podle průzkumu činí průměrná výše měsíční amortizace u aut se zážehovým motorem 132 eur, tedy 3600 CZK, a u aut s dieselem 151 eur, tedy 4100 CZK. Těchto průměrných hodnot dosahují v Belgii a blíží se jim ve Velké Británii, Španělsku, Irsku anebo v Itálii. Nejvíce auta ztrácejí na hodnotě v Dánsku, kde během prvních třech let provozu činí výše odpisů u obou typů motorů více než 160 % průměrné evropské úrovně. Naopak nejlépe auta drží ceny v Turecku s přibližně 50 % průměrné hodnoty. V České republice se výše odpisů u vozů se zážehovým motorem pohybuje zhruba na 70 % evropského průměru, u dieselů na 75 %. Menší pokles hodnoty vozidel vykázaly kromě Turecka už jen Rusko a Maďarsko.

 

NOVINKY

McLaren podle všeho chystá nový hypersportovní model s prozatímním označením BP 23. Písmena BP jsou zkratkou slov Bespoke Project, dvojka v označení symbolizuje fakt, že jde o druhý takový projekt divize McLaren Special Operations a trojka upozorňuje na přítomnost tří sedadel. Podle dostupných informací půjde o nejvýkonnější sériově vyráběný McLaren, jaký si kdy zákazníci mohli pořídit, navíc opatřený nejpropracovanější aerodynamikou. McLaren vyrobí pouze 106 exemplářů, stejně jako u modelu F1. Všechna auta ovšem už teď znají svého majitele. První vybraní zájemci se nového extrémně rychlého McLarenu dočkají přibližně za dva roky.

Jedinečné Ferrari LaFerrari Aperta, který italská automobilka vyrobila ke svému 70. výročí, bylo představeno v showroomu Scuderia Praha. Ferrari se rozhodlo vyrobit pouze 209 exemplářů, z nichž 200 vyčlenilo pro své nejvěrnější klienty a zbytek pro marketingové aktivity. Verzi Aperta si případný zájemce nemohl jen tak objednat, automobilka vyvolené klienty s nabídkou koupě oslovila sama. Vůz se chlubí celkovým výkonem 963 koní a dosahuje maximální rychlosti 350 km/h. Atmosférický V12 o objemu 6,3 litru dává výkon 800 koní, dalších 163 koní přidává systém KERS známý z F1. Z 0 na 100 km/h LaFerrari Aperta zrychlí za 2,9 sekundy a za další 4,2 sekundy se dostane na 200 km/h. V Česku bude mít LaFerrari Aperta jediný majitel. Automobilka cenu tohoto vozu oficiálně neuvedla. Z veřejně dostupných informací ale plyne, že oslovení zákazníci musí za vůz zaplatit kolem 1,5 milionu eur, tedy asi 40,5 milionu korun.

Porsche Exclusive nabízí pro novou 911 Carrera S, 4S a 911 Targa 4S sadu Powerkit, která navyšuje výkon o 30 koní na konečných 450. Součástí paketu je větší turbodmychadlo, upravené chlazení brzd a sportovní výfuková soustava se dvěma koncovkami umístěnými uprostřed. V závislosti na výbavě auta stojí celá sada od 282 550 CZK. Zvýšení výkonu je možné objednávat i dodatečně na již prodané vozy poháněné přeplňovanými šestiválci, podmínkou ale je, že vůz má paket Sport Chrono.

BMW má limitovanou edici pro řadu 6 s názvem M Sport Limited Edition. Je určena pro všechny karosářské verze a tvoří ji metalíza Sonic Speed Blue, 20“ ráfky ve dvoubarevném provedení a karbonové kryty zpětných zrcátek. V interiéru je modro-černé kožené čalounění, modré kontrastní švy a karbon na palubní desce, na středovém panelu nebo na voliči samočinné převodovky. M Sport Limited Edition můžete pořídit v kombinaci se zážehovým řadovým šestiválcem s výkonem 320 koní, s V8 s výkonem 450 koní, případně s šestiválcovým dieselem o výkonu 313 koní. Všechny motorizace jsou vždy spárovány s osmistupňovou samočinnou převodovkou. BMW řady 6 M Sport Limited Edition bude dostupné od dubna.

 

MOTORSPORT

Český tým I.S.R. Racing tento víkend italském Missanu vstoupuje do další sezóny na mezinárodní scéně GT vozů. Tým Igora Salaquardy bude stejně jako loni nasazovat dvě Audi R8 LMS do sprintových závodů Blancpain GT Series a jeden vůz do vytrvalostních. V závodech Sprint Cupu se s vozem se startovním číslem 74 představí tovární pilot Audi Frank Stippler společně s Kevinem Cecconem, o Audi se startovním číslem 75 se budou střídat Filip Salaquarda a Clemens Schmid. Pro závody Endurance Cupu pak budou posádku I.S.R. Racingu tvořit Filip Salaquarda, Clemens Schmid a Frank Stippler. Vrcholem sezóny bude bezesporu 24h ve SpaFrancorchamps, kde se českému týmu v minulosti dařilo.

Letošní sezóna bude v pořadí už třetí, v níž se na tratích rychlostních zkoušek bude bojovat o body do českého Opel Adam Cupu. Předchozí dva ročníky ukázaly, že o finančně dostupné závodění je zájem a z Adam Cupu se stalo nejlépe obsazené pohárové rallye závodění u nás. Navíc cupový Adam je po stránce podvozku nebo transmisí plnohodnotným závodním autem, pouze motor je prakticky sériová atmosférická 1.6 s výkonem 140 koní. Výhodou je, že s tímhle autem můžete startovat v Adam Cupech po celé Evropě. Letošní kalendář čítá sedm soutěží, začíná příští víkend Rallysprintem Kopná, vrcholem sezóny bude určitě srpnová Barum Rally ve Zlíně a poslední body se budou rozdávat na německé 3 Städte Rallye na konci října. Pro ty nejúspěšnější jak v jednotlivých soutěžích, tak v konečném hodnocení Opel Adam Cupu jsou připraveny zajímavé finanční odměny. Stejně jako v předešlých sezónách je promotérem společnost XTG Motorsport Zdeňka Pekárka.

Organizátoři Rallye Dakar zveřejnili trasu jubilejního 40. ročníku této dálkové soutěže, který se pojede začátkem příštího roku. Poprvé od roku 2013 se do itineráře vrací Peru, kde se pojede úvodní etapa. Start Dakaru bude v Limě, poté zamíří do And směrem do Bolívie, závodit se bude na obou březích jezera Titicaca a cíl soutěže bude v argentinské Cordobě. Celkem na účastníky během Dakaru 2018 čeká 14 etap a start je posunut až na 6. ledna.

Aston Martin navýšil podporu týmu Prodrive v mistrovství světa vytrvalostních závodů v kategorii GTE a potvrdil svou účast v dalších pěti sezónách. Dva vozy, které budou obhajovat loňský titul v hodnocení jezdců i značek v kategorii GTE Pro, budou závodit plně v režii britské automobilky. Pětiletý závazek se nevztahuje jen na aktivity Aston Martin Racingu v mistrovství světa, ale také zákaznického programu pro vozy kategorií GT3 a GT4. V příštím roce by pak závodní V8 Vantage měl nahradit nový vůz založený na novém sériovém modelu. Barvy Astonu budou letos v mistrovství světa hájit loňští šampioni Nicky Thiim a Marco Sorensen, druhé auto budou pilotovat Darren Turner a Jonny Adam a pro 24h v Le Mans je doplní ještě Richie Stanaway a Daniel Serra.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

Subaru Forester 2.0i-L · Zdroj: Subaru

Subaru Forester 2.0i-L · Zdroj: Subaru

AutoZet: Test Subaru Forester 2.0i-L, koncept Škoda Vision E, nebezpečné dotykové displeje Foto: Subaru Forester 2.0i-L

reklama

Další články

  1. Euro kvůli pomalé inflaci oslabuje

    Byznys ·

    Kurz dolaru ve čtvrtek setrval po počátečním růstu bez větších změn. Euro naproti tomu oslabovalo kvůli zpomalení inflace v eurozóně. Dolaru prospěly údaje o růstu ame…