Zataženo Praha · 6°
23. 01. · Zdeněk Změnit

reklama

AutoZet: Test Subaru Levorg, nejrychlejší sériové auto na Nürburgringu, Češi a elektromobily

I tentokrát vám AutoZet přináší celou řadu novinek od nás i ze světa. Otestujeme vylepšené Subaru Levorg modelového roku 2017, dozvíte se, které auto je tím nejrychlejším na Severní smyčce Nürburgringu, jak Češi pohlíží na elektromobily, nebo jakým autem vyrazil na první jízdu ve funkci francouzského prezidenta Emmanuel Macron. Dále bude řeč o jednom bláznivém pick-upu z Ameriky a nakonec dojde i na motorsport.     

Další díly pořadu

AKTUALITY

Opel oficiálně uvedl na český trh novou generaci modelu Insignia, zatím pouze s karoserií liftback a s označením GS. Silnými stránkami nové Insignie mají být výrazný design, vnitřní prostor, bohatá výbava, moderní technologie a bezesporu i zajímavá cena. Představitelé Opelu se netají tím, že by dobře vybavenými verzemi rádi přebrali zákazníky značkám prémiového segmentu. Novinkou mezi motory je zážehová 1.5 Turbo s výkony 140 nebo 165 koní, v nabídce nechybí známé diesely 1.6 a 2.0 CDTI s výkony od 110 do 170 koní a vrcholem je zážehový 2.0 Turbo s výkonem 260 koní, který je standardně párován s pohonem všech kol a osmistupňovou samočinnou převodovkou. Mezi zajímavé prvky výbavy patří nové Matrix LED světlomety, ergonomická sedadla s certifikátem AGR, 20“ kola nebo u verzí s pohonem všech kol zadní diferenciál s vektorováním točivého momentu. Základní cena nového Opelu Insignia GS je 569 900 CZK, za kombi, které přijde co nevidět, se bude připlácet 25 000 CZK, později pak nabídku doplní ještě outdoorově pojatá Insignia Country Tourer.

Kia Soul EV modelového roku 2018 se může pochlubit větším dojezdem. Může za to balíček opatření jako například optimalizovaná aerodynamika masky chladiče, nové pneumatiky nebo vratné pružiny brzdových destiček, které zamezují jejich drhnutí o kotouče. Mimo to Soul EV dostal nový Li-Ion akumulátor, který jednak má 200 místo 192 článků, jednak má optimalizovanou směs elektrolytu, vzrostlo jeho napětí z 360 na 375 V a kapacita byla zvýšena ze 27 na 30 kWh. Díky tomu všemu byl prodloužen dojezd z 212 na 250 km. Základní cena vylepšené Kii Soul EV je 869 980 CZK.

Letos bude představena nová generace Nissanu Leaf. Design novinky bude ve velkém inspirován konceptem IDS. Leaf tak nabídne více prostoru, a především dostane novou platformu. Ta dovolí zástavbu několika typů akumulátorů s různou kapacitou. Ta by se mohla pohybovat od současných 30 kWh v základní verzi až do přibližně 60 kWh. Pokud jde o konkrétní výkony a další technické parametry, Nissan zatím nic bližšího neoznámil. Premiéru si nová generace Nissanu Leaf ale odbude už během některého z nadcházejících velkých autosalonů.

 

TEST – Subaru Levorg

Subaru Levorg se okamžitě po svém uvedení na trh dočkalo mnoha opěvujících hodnocení od testujících novinářů, protože je to velice povedené auto. I na mne tehdy při prvním testu udělalo dojem a proto jsem se těšil na test auta modelového roku 2017, kterému se dostalo několika důležitých vylepšení.

Levorg je duchovním nástupcem kombíku odvozeného ze čtvrté generace modelu Legacy, na kterou už poněkud přerostlá pátá generace navázat nedokázala. Ačkoli se to nezdá, má Levorg na délku 4,7 metru a i v tomto ohledu navazuje na předchozí generaci Legacy. Co do vzhledu, působí Levorg tak, jako by Subaru vzalo WRX STi, dalo mu o trochu méně agresivní příď a stupňovitou záď sedanu nahradilo jemně se svažující dynamickou linkou střechy kombíku. Výrazný přední nárazník v kombinaci s nástavci prahů, 18“ koly a návratem typického vstupu vzduchu na kapotě, který přivádí čerstvý vzduch k mezichladiči, dodávají vizáži Levorgu decentní sportovní nádech.

Interiér Levorgu je jednoduchý a přehledný, ne však strohý. Vlastně je takový, jaký byste našli i v dalších modelech Subaru. Vše je tam, kde má být, žádné zbytečné kudrlinky, prostě funkční, pohledný interiér. Středové konzole dominuje velký dotykový displej multimediálního systému Starlink. Ano, jsou v Levorgu věci, nad kterými se lehce pousmějete, jako například kolíbkové vypínače ovládání vyhřívání předních sedadel na středovém tunelu. Ale jsou funkční a Levorgu to nakonec rádi odpustíte, protože jeho kvality jsou někde jinde.

Za zmínku stojí povedená sedadla, která dobře drží tělo a jsou příjemně tuhá. Za volantem v nich najdete vyhovující polohu a auto dobře cítíte. Vzadu zase mají sedala výše položený sedák, což přispívá k pohodlné poloze nohou. Při rozvoru 2650 mm, který na dnešní poměry není nijak velký, je vzadu celkem dost místa i pro nohy vzrostlých cestujících. Základní objem zavazadlového prostoru je slušných 522 litrů a třeba šířkou mezi podběhy Levorg překonává modlu českých řidičů Škodu Superb. Po sklopení zadních sedadel, které lze provézt i páčkou přímo z kufru, vzroste objem na 1446 litrů a navíc dostanete rovnou plochu bez schodu.

Co je v Levorgu modelového roku 2017 nové a stojí opravdu za zmínku, to je systém EyeSight. Tento systém pracuje s dvojicí kamer umístěných na horní hraně čelního okna, které jako pár očí sledují situaci před autem a umí rozeznávat tvar, rychlost a vzdálenost jednotlivých objektů – rozeznává auta, motocykly, jízdní kola i chodce. V případě, že hrozí nebezpečí, nejprve řidiče varuje a když je třeba, začne i sám brzdit, aby pomohl zabránit havárii. EyeSight použitý v Levorgu nese označení 3.0 a zahrnuje adaptivní tempomat, který funguje takovým měkčím způsobem, než u některých konkurentů, kde auto dlouho jede naplno a brzdí až na poslední chvíli. U Levorgu cítíte, že auto před sebou vidí dlouho dopředu a nebrzdí tak intenzivně. Více se to podobá tomu, jak reaguje řidič. Dále EyeSight hlídá jízdu v pruzích, v Levorgu je dokonce poprvé i funkce, že auto v pruhu udrží, v koloně upozorňuje, že auto před vámi se rozjelo, nebo umí sám před překážkou brzdit.

Subaru Levorg je nabízeno s jediným motorem a jedinou převodovkou. Omezení výběru ale nechápejte špatně. Levorg pohání čtyřválcový boxer označovaný jako 1.6 DIT. Spaluje benzín, využívá přímého vstřikování paliva a je přeplňován dvoukomorovým turbodmychadlem. Z konstrukčního hlediska částečně vychází z většího dvoulitru a částečně si bere něco i z dvoulitrového dieselu. 170 koní v rozmezí 4800-5600 min-1 a 250 N.m od 1800 do 4800 min-1 na první pohled nevypadá jako něco, co by vám mělo přivodit mrákoty, ale stačí nastartovat a rozjet se. Tenhle motor přináší ten typický subarácký projev, cítíte jeho mechanický běh a zvuk boxeru. Tohle by byla škoda zcela utlumit.

Jedinou převodovkou Levorgu je bezestupňová skříň Lineartronic, která mne už několikrát v jiných modelech přesvědčila, že tohle je správná cesta. V Levorgu je ovšem pro fungování s motorem 1.6 DIT v některých ohledech upravena. Například podporuje sportovní naturel Levorgu tím, že při sešlápnutí pedálu plynu na více než 30 %, začne převodovka řadit skokově. U ostatních modelů Subaru, je tahle hranice dál. Nejvíc se mi ale líbí, jak převodovka funguje v samočinné režimu. Čte váš jízdní styl a krásně se mu přizpůsobuje, reakce na náhlý požadavek dynamiky jsou rychlé, při pohodové jízdě zase dokáže převodovka motoru vyhovět a zbytečně jej netočí. Levorg umí akcelerovat z klidu na 100 km/h za 8,9 sekundy a jede maximálně 210 km/h. Tabulková hodnota spotřeby v kombinovaném režimu zní 7,1 l/100 km, mně palubní počítač po asi 500 km ujetých převážně ve městě a na dálnicích ukázal 8,4 l/100 km.

Asi nejparádnější je ale na Levorgu jeho podvozek. Přijedete do první zatáčky, přibrzdíte tak, jak jste zvyklí, zatáčku projedete a na jejím výjezdu si v duchu vyčítáte, že jste vůbec brzdili. To je naprosto typický pocit do chvíle, než si zvyknete na to, že tohle auto má velice schopný podvozek, který vám dovolí s sebou do zatáček přenášet spoustu rychlosti. Tady se projevuje příbuznost s WRX STi. Naladění Levorgu je vcelku tuhé, ale ani na 18“ kolech a na lehce nekvalitních českých silnicích není Levorg nekomfortní. Zajímavě nastavený kompromis. A pak přepnete motor do režimu Sport, řazení do manuálního režimu páčkami pod volantem a objevíte skrytý talent Levorgu a jeho velkou dávku sportovnosti. Dovolí vám jet opravdu ostře. A až v tento moment se občas dostanete do situací, kdy vám 170 koní nebude stačit. Tuhá karoserie s přesně akurátním podvozkem vám při průjezdu zatáčkami vykouzlí úsměv na tváři. Jistota je díky symetrickému pohonu všech kol dost přesvědčivá.

Levorg mne znovu utvrdil v názoru, že Subaru vás nedostane na prospektu, musíte se s ním svézt. A jakmile to uděláte, podlehnete jeho kouzlu. Levorg představuje dnes už prakticky nevídanou kombinaci sportovnosti, komfortu a užitných vlastností. Neláká vás na laciná pozlátka, ale na ryzí pocity z řízení. Má vynikající podvozek podpořený pohonem všech kol, obstojný interiér, který je překvapivě prostorný, a vedle slušného zavazadlového prostoru nabízí svezení, jako málokteré auto v daném segmentu. Základní cena Subaru Levorg je 724 000 CZK, není to na první pohled málo, ale výbava je bohatá a ve finále víte, za co jste své peníze utratili. Za sebe mohu říct, že Subaru Levorg je stále jedno z těch vůbec nejlepších aut, jaké si můžete v dané třídě pořídit a systém EyeSight jej činí o to lepším.

 

ZAJÍMAVOSTI

Absolutně nejrychlejším sériovým autem na Severní smyčce Nürburgringu je čínský elektromobil Nio EP9. Dosud rekordní čas patřil Radicalu SR8LM, který slavný okruh objel za 6:48. Nio EP9 ovšem Radical překonal zhruba o dvě sekundy – aktuálně nejlepší čas má hodnotu 6:45,9. Základem elektrického superpsortu je karbonový monokok, jeho podvozek pracuje s nastavitelnými tlumiči a zajímavý je také systém pohonu. Ten využívá čtyři elektromotory, z nichž každý pohání samostatně jedno kolo. Celkový výkon je 1 MW, tedy 1360 koní, zrychlení z nuly na 100 km/h Nio EP9 zvládne za pouhé 2,7 sekundy a z nuly na 300 km/h se rozjede za 15,9 sekundy. Maximální rychlost má hodnotu 313 km/h.

Z průzkumu ČSOB Leasingu vyplývá, že více než třetina Čechů za současné situace zvažuje koupi elektromobilu. Pokud by pořizovací cena elektromobilu odpovídala ceně běžného auta, uvažovalo by o koupi až 75 % respondentů. Nejčastější překážkou je pak neznalost. Téměř polovina dotazovaných si totiž myslí, že elektromobil nelze nabíjet z běžné zásuvky, a pouze necelá čtvrtina lidí ví, že na elektromobil je možné čerpat dotace. Z těch, kteří elektromobil už řídili, uvažuje o jeho koupi 81 %. Nejvíce respondentů má elektromobil spojen s pozitivním vlivem na životní prostředí, s tichým motorem a s využitím nových technologií. Na tom se shodne osm lidí z deseti. Mezi výhody řadili i náklady na provoz, dlouhodobost investice a komfort při jízdě. Tyto aspekty však čtvrtina až třetina lidí vůbec nedokázala posoudit. K jednoznačným nevýhodám elektromobilů patří podle respondentů nízký počet rychlonabíjecích stanic, doba nabíjení, dojezd a v neposlední řadě cena. Za nevýhodu je označily tři čtvrtiny dotazovaných.

Národní technické muzeum v Praze přichystalo výstavu vozů Ferrari – až do neděle 28. května si mohou návštěvníci expozice prohlédnout historické klenoty automobilky z Maranella. Výstavu tvoří závodní Ferrari 430 Scuderia, čtyřmístné Ferrari 400 Automatic z roku 1976, o deset let starší Ferrari 330 GT s uspořádáním 2+2, které používal sám velký Enzo Ferrari k dojíždění do práce, a Ferrari 275 GTC rovněž z roku 1966. Stejné vozy a celá řada dalších se pak první červnový víkend představí také na Concours d’Elegance na zámku Loučeň. Návštěvníci přehlídky elegance se mohou těšit i na renovovaný Hispano Suiza J12 po indickém Holkarovi z Indoru, Bugatti 57 a další historické unikáty.

Škoda v rámci své rozsáhlé strategie na ochranu životního prostředí GreenFuture podporuje ekologické aktivity v mnoha lokalitách po celé České republice. Tento rok řada zaměstnanců věnuje jeden den úklidu Krkonošského národního parku. Škoda se tak společně s celým koncernem Volkswagen symbolicky hlásí k Mezinárodnímu dni biodiverzity, který letos vyšel na 22. května. Úklid Krkonoš v okolí Vrchlabí, který souvisí s dlouhodobou podporou výsadby stromků, proběhl v sobotu 20. května. Škoda se již tradičně angažuje v ochraně životního prostředí a chce vytvořit předpoklady k tomu, aby přírodní bohatství bylo zachováno i pro příští generace. Úklid Krkonošského národního parku je jednou z hlavních letošních aktivit. Již 9. dubna zbavilo zhruba 150 zaměstnanců parky a lesy černých skládek a odhozených odpadků, a to jak v Mladé Boleslavi, tak i v okolí závodu v Kvasinách.

Nová kampaň Autoklubu ČR a Besipu nazvaná Slepí vrazi upozorňuje na fakt, že každý pátý řidič špatně vidí a neví o tom. 8 % z celkového počtu bezmála šesti miliónů tuzemských řidičů má dokonce tak závažnou poruchu zraku, že by vůbec neměli sedat za volant. Zhoršené vidění znamená výrazně delší reakční dobu řidiče, aby se přizpůsobil nenadálé situaci při řízení, jako například předjíždění cyklisty či chodce, vyhýbání se překážkám a podobně. Podle údajů Autoklubu ČR správně vidící řidič, ať už se zdravým zrakem, nebo se správnou korekcí, vidí za denního světla chodce už ve vzdálenosti 200 metrů. Ten, kdo má vadu mínus 0,75 dioptrie, chodce zaregistruje až při poloviční vzdálenosti, tedy na 100 metrů. Mezi nejčastější oční vady patří krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus, který způsobuje nepřesné zaostření světla na sítnici. Podle odborníků je zhoršená taková ostrost vidění, která se pohybuje pod hranicí 70 %.

V Německu schválili zákony o autonomních vozech. Za volantem takového vozu ale musí vždy sedět řidič, který bude připraven v případě problémů zasáhnout. Plně autonomní vozy v Německu do provozu ještě nesmějí. I tak ale automobilky nové zákony vesměs vítají. Umožní jim to dále pracovat na nových systémech v reálném světě. Nové zákony mají vstoupit v platnost během několika týdnů.

Nový francouzský prezident Emmanuel Macron si pro svou první cestu ve funkci zvolil novou DS 7 Crossback. Auto bylo pro prezidentské potřeby speciálně upraveno. Mimo jiné má otevírací střechu, aby mohl nový prezident svůj lid pozdravit na Champs-Elysées. Interiér je vyveden v černé kůži Art Leather, kterou doplňuje exkluzivní francouzský materiál Toile de Laque z dílny Ateliéru Maury. Celek pak doplňují 20“ kola, která jsou ozdobena pozlacenými prvky. Řidič nového prezidenta má rovněž k dispozici veškerou výbavu, například systém DS Connect Pilot, který otevírá cestu k autonomnímu řízení bez zásahu řidiče nebo DS Active Scan Suspension, tedy podvozek, který dokáže předvídat nerovnosti vozovky a neustále nastavuje jednotlivé tlumiče.

 

NOVINKY

Ford F-150 se dočkal ostré verze Shelby Super Snake. Do vínku dostal novou kapotu s velkým vstupem vzduchu, novou masku chladiče a dvě koncovky výfuku vyrobené z nerezové oceli. Po vzoru Mustangu je i pick-up F-150 lakován výraznou modrou barvou a má bílé pruhy. To nejdůležitější je ale pod novou kapotou. Základem je pětilitrový V8 doplněný o kompresor, upravené je sání a nový je mezichladič stlačeného vzduchu, svíčky a vstřikovače, takže výkon narostl na konečných 760 koní. F-150 Shelby Super Snake bude vyroben v omezené sérii čítající 150 exemplářů. Nejlevnější varianta přijde 96 880 USD, v přepočtu tedy přibližně 2,3 milionu CZK.

Volvo se rozhodlo dále nepokračovat ve vývoji vznětových motorů. Žádná nová generace pohonných jednotek spalujících naftu tak nepřijde a Volvo pouze doběhne se stávajícími diesely. Všechny další nové motory budou pouze zážehové, případně hybridy. Ty mají podle Volva mnohem větší potenciál. Pro Volvo bude poměrně velká výzva připravit pro zákazníky takovou pohonnou jednotku, která uspokojí jejich potřeby. V současnosti je totiž 90 % XC90 prodaných na evropském trhu osazeno dieselem. Zajímavé ale je, že ačkoliv se v tomto případě jedná také o emise, plug-in hybridy a jednodušší mild-hybridy umí i klasický zážehový motor dostat s tabulkovými emisemi na úroveň dieselů.

 

MOTORSPORT

Andreas Mikkelsen, který po loňském odchodu VW z mistrovství světa v rallye zůstal bez angažmá ve voze WRC, se přece jen dočkal. Už se spekulovalo o tom, že v Portugalsku pojede se čtvrtým vozech Hyundaie, ale nakonec si svou premiéru v novém WRC odbude až na Sardinii a bude to Citroen C3 WRC. Citroen se letos vrátil s plnohodnotným továrním týmem, ale zatím se mu ze šesti odjetých soutěží podařilo vyhrát pouze jeden podnik, když se v Mexiku radoval Kris Meeke. Proto se snaží svou bilanci nějak vylepšit a na Sardinii Mikkelsen nahradí Stéphana Lefebvra. Jedná se zatím pouze o jediný start, Lefebvre byl měl být v C3 WRC zpátky při následující soutěži v Polsku.

Bývalý pilot F1 Robert Kubica v rámci příprav týmu SMP Racing na 24h v Le Mans testoval jeho prototyp kategorie LMP2. Test se odehrál začátkem týdne na Monze a Kubica měl týmu pomoci s nastavením, neboť Mikhail Aleshin a Sergey Sirotkin, kteří s vozem v Le Mans pojedou, si museli plnit své povinnosti v IndyCar, respektive F1. Jen připomenu, že Kubica měl letos závodit s prototypem LMP1 týmu ByKolles, ale spolupráci ukončil ještě před prvním závodem sezóny na Silverstonu. Od té doby testoval různé vozy, včetně GP3 nebo Formula E.

V minulém AutoZet jsem vás informoval o tom, že bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden měl vážnou nehodu na kole, když se byl nedaleko italského Rimini projet se svými přáteli. V úterý pak svět zasáhla smutná zpráva o tom, že vážným zraněním podlehl. Nehoda se stala minulou středu a 35letý Američan při ní utrpěl extrémně kritická zranění hlavy, hrudníku a pánve. Hayden v letech 2003- 2015 závodil v MotoGP a ačkoli vyhrál jen tři závody, stal se v roce 2006 světovým šampionem. Tehdy přerušil šňůru pěti titulů Valentina Rossiho. Ten Haydena označil za jednoho z nejlepších přátel, jaké kdy v paddocku měl. Kentucky Kid, jak se Haydenovi přezdívalo, od loňské sezóny závodil v mistrovství světa superbiků. S ním se uzavřela americká stopa v MotoGP i superbicích, žádný jiný Američan v nich totiž aktuálně nezávodí. Čest jeho památce.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

Subaru Levorg · Zdroj: Subaru

Subaru Levorg · Zdroj: Subaru

Subaru Levorg · Zdroj: Subaru

Subaru Levorg - systém EyeSight · Zdroj: Subaru

Subaru Levorg · Zdroj: Subaru

Subaru Levorg - interiér · Zdroj: Subaru

AutoZet: Test Subaru Levorg, nejrychlejší sériové auto na Nürburgringu, Češi a elektromobily Foto: Subaru Levorg

reklama

Další články

  1. NATO půjde silněji proti terorismu

    Byznys ·

    Severoatlantická aliance zesílí svůj příspěvek k boji s terorismem. Vstup NATO do mezinárodní koalice bojující proti Islámskému státu (IS) je jedním z prvků tohoto pří…

  2. OPEC prodlouží  těžební limity do března 2018

    Byznys ·

    Organizace zemí vyvážejících ropu (OPEC) se rozhodla prodloužit dohodu o omezení své těžby do března příštího roku. Agentuře Reuters to sdělil jeden z delegátů dnešní …