Možnost deště Praha · 5°
23. 01. · Zdeněk Změnit

reklama

AutoZet: Test Toyoty C-HR 1.2 Turbo, historie crash testů EuroNCAP, nejvýkonnější Ferrari

Také tentokrát se budeme v AutoZet věnovat novinkám pro blížící se autosalon v Ženevě. Máme pro vás test extravagantní Toyoty C-HR 1.2 Turbo, ohlédneme se za historicky prvními nárazovými testy EuroNCAP. Dozvíte se také, jaké si současná populace vyžádala změny na figurínách pro crash testy a nakonec přijdou ke slovu novinky ze světa motorsportu. 

Další díly pořadu

AKTUALITY

Mitsubishi přiveze na ženevský autosalon koncept nového budoucího modelu a s odkazem na svou tradici se jej rozhodlo pojmenovat Eclipse Cross. Označení Eclipse, příhodné pro ostré linie vozu připomínající kupé, odkazuje na mimořádně oblíbený model, který byl v letech 1989 až 2012 úspěšně prodáván především na severoamerickém trhu. Cross zase poukazuje na charakter nového modelu, který se stane součástí širšího portfolia klíčových SUV. Mitsubishi pro nový model vyvinulo i zbrusu novou červenou metalízu s hlubokým leskem a neméně pokrokový proces lakování.

Honda oficiálně oznámila svůj program pro nadcházející autosalon v Ženevě. Hlavní novinkou bude světová premiéra Civicu Type R postaveného na základě 10. generace Civicu. Doprovod mu bude dělat vodíková Honda Clarity Fuel Cell a v evropské premiéře představený koncept NeuV. Jde o dvoumístný městský elektromobil schopný autonomní jízdy. Myšlenka Hondy je taková, že zatímco vy budete sedět doma, v rámci sdílení automobilu by vaše NeuV převáželo jiné pasažéry a tím vám vydělávalo peníze. Vodíková Honda Clarity Fuel Cell pak bude vystavena v Ženevě jako připomínka skutečnosti, že první exempláře už do Evropy dorazily koncem minulého roku. Hlavní údaj, který automobilka v kontextu s Clarity zmiňuje, je dojezd 620 km.

Peugeot na autosalonu v Ženevě odhalí elektrickou dodávku Partner Tepee Electric. Ta nabídne pětimístný interiér s velkým zavazadlovým prostorem, takže bude ideální volbou pro rodiny i firmy. O pohon se stará elektromotor s výkonem 67 koní a točivým momentem 200 N.m. Energie je uložena v lithium-iontových bateriích s vysokou energetickou hustotou a celkovou kapacitou 22,5 kWh. Peugeot udává, že Partner Tepee Electric na jedno nabití ujede až 170 km.

Škoda Octavia dostane na konci letošního roku přeplňovaný zážehový motor 1.5 TSI. Velkou novinkou je turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, což je u zážehových motorů stále velká rarita. Nechybí ani systém ACT vypínající polovinu válců v částečném zatížení. Prozatím je potvrzeno, že 1.5 TSI bude mít v Octavii výkon 150 koní a točivý moment 250 N.m. Nový motor postupně nahradí dosavadní 1.4 TSI ve všech modelech koncernu VW.

Toyota slaví deset milionů vyrobených hybridů, přičemž nejvíce jich prodala na domácím japonském trhu. Pouze za minulý rok to bylo bezmála 680 tisíc vozů. Druhým nejdůležitějším trhem byl dlouhou dobu ten americký, ale Evropa ho minulý rok vůbec poprvé předběhla. Loni bylo na evropských trzích prodáno celkem 286 tisíc hybridů Toyota, zatímco v Americe to bylo 20 tisíc vozů méně. Globálně nejúspěšnějším modelem je pochopitelně Prius, který je považován za průkopníka hybridního pohonu. Celosvětově ho Toyota prodala už 3 900 000 kusů. Zajímavý je i vývoj prodejů hybridních Toyot a Lexusů právě na evropských trzích. V roce 2000 v Evropě Toyota udala pouze 700 hybridů, o deset let později už to bylo 70 tisíc. Aktuálně se hybridní Toyoty prodávají ve více než devadesáti zemích světa. Do roku 2020 chce japonská automobilka dosáhnout na 15 milionů prodaných hybridů.

Opel prozradil, s jakými motorizacemi přijde nová Insignia. Základním motorem bude nový zážehový čtyřválec 1.5 Turbo. Ve slabší verzi nabídne 140 koní a Opel u něj slibuje rychlou odezvu na plyn a silný zátah v širokém spektru otáček. Výkonnější verze bude mít 165 koní a v porovnání se starším motorem 1.6 Turbo o výkonu 170 koní je prý úspornější. Nejsilnějším motorem bude přeplňovaný zážehový dvoulitr. Ten nabídne výkon 260 koní, točivý moment 400 N.m a k dispozici bude se zcela novou osmistupňovou samočinnou převodovkou a nově vyvinutým pohonem všech kol. Opel má samozřejmě připraven také diesel 1.6 CDTI s výkonem 110 nebo 136 koní. Slabší z nich přinese údajně 10% úsporu paliva. Zájemci o výkonnější diesel budou moci sáhnout po čtyřválci 2.0 CDTI o výkonu 170 koní.

V lednu 2018 by měla být na autosalonu v Detroitu představena čtvrtá generace Fordu Focus. Ten by měl mít o 50 mm delší rozvor a díky modernizované platformě C také o 50 kg nižší hmotnost. Pod kapotou se ale neodehraje žádná revoluce. V nabídce nadále zůstane litrový tříválec EcoBoost s výkony 100, 125 a nově 140 koní, čtyřválcová 1.5 EcoBoost a stále se počítá i s diesely. Později ale dorazí mild-hybrid a také plně elektrická verze. Na evropském trhu by čtvrtá generace Focusu měla jít do prodeje až v roce 2019.

  

TEST – Toyota C-HR 1.2 Turbo

Toyota je všeobecně vnímána jako automobilka vyrábějící kvalitní a spolehlivá auta, z pohledu designu je ale brána za spíše konzervativní než trendy. A pak se z ničeho nic objeví auto, jako je Toyota C-HR, které se právě onomu konzervativnímu vnímání zcela vymyká. Jaká Toyota C-HR je, jsem vyzkoušel na verzi se zážehovým motorem 1.2 Turbo.

Karoserie kupé naroubovaná na vyšší podvozek u zákazníků funguje, stačí se podívat na BMW X6 a X4, které se snaží řada konkurentů následovat. Toyota C-HR také vypadá jako kupé na chůdách. Její design je plný zajímavých prvků – hlavní světlomety jsou vytaženy hluboko do boku, klika zadních dveří je maskována do C-sloupku, směrem dozadu se zužující boční prosklení dává pocit dynamiky a celkově C-HR působí jako menší auto, než jakým ve skutečnosti je. Že je stejně veliké jako Nissan Qashqai by hádal opravdu asi jen málokdo.

Také uvnitř se C-HR od ostatních Toyot v detailech liší a často se v něm objevuje motiv lichoběžníku, v řeči Toyoty diamant, ale nic to nemění na tom, že například část výplně dveří s tímhle motivem vypadá pěkně. Jak od Toyoty čekáte, je na vysoké úrovni zpracování interiéru, typické jsou ale i kratší sedáky předních sedadel. Mám v živé paměti interiér Corolly z minulého týdne a C-HR s ním sdílí ovládací prvky, panel s ovládáním klimatizace i multimediální systém s displejem trčícím z palubní desky. Už jsme zmiňoval, že C-HR je větší, než se na první pohled zdá a pochopíte to ve chvíli, kdy se posadíte na zadní sedadla. Je tam víc místa, než byste čekali a průměrně velký dospělí netrpí nedostatkem místa ani v oblasti kolen, ani v oblasti hlavy. Za to kufr je na velikost auta podprůměrný a má jen 377 litrů. Navíc je hluboký a po složení zadních sedadel vznikne schod.

Toyota do C-HR nabízí dva motory – hybridní pohonnou jednotku převzatou z Priusu a zážehový čtyřválec 1.2 Turbo, který můžete znát třeba z Aurisu. Já měl druhou variantu v kombinaci se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou a pohonem předních kol. Za příplatek je možné mít bezestupňovou CVT převodovku a pohon všech kol. Motor disponuje výkonem 116 koní a točivým momentem 185 N.m, který je k dispozici od 1500 do 4500 min-1. V dané konfiguraci to stačí na akceleraci z klidu na 100 km/h za 10,9 sekundy a maximální rychlost 190 km/h.

Malý přeplňovaný motor má sice deklarovaný maximální točivý moment už od 1500 min-1, ale reálně táhne pořádně až od 2000 min-1, pak je ale jeho tah plynulý a spíše než malý přeplňovaný motor připomíná větší atmosférický. Zajímavé je, že motor umí v částečném zatížení přepnout do Atkinsonova pracovního cyklu a být velice úsporný. Po týdnu ježdění především po městě a po dálnicích se spotřeba zastavila na hodnotě 7,2 l/100 km, tabulková hodnota zní 5,9. Přímo řazenou převodovku zdobí dobré odstupňování jednotlivých „kvaltů“ a krátké a přesné dráhy řazení.

Podvozkově je Toyota C-HR velice milým překvapením, auto působí velice pevně a v zatáčkách se naklání jen minimálně. To je i zásluha nové platformy, s níž má auto nízko položené těžiště. Přitom se ale nedá říci, že by podvozek byl přehnaně tvrdý. Jen rolety českých silnic mu občas nedělají dobře a podvozek jako by najednou na chvíli nezvládal hmotnost velkých kol. Za všech ostatních okolností je ovšem velice schopný, až si říkáte, že by si C-HR zasloužilo větší motor.

Toyota C-HR svou vizáží oslovuje jiné zákazníky než zbytek modelové řady, ale přináší jim stejné hodnoty – poctivě udělané auto, které i v základní výbavě nabízí vysoký standard. A nedejte se zmást dojmem její velikosti, je větší, než se zdá. Základní výbava Live u verze se zážehovou 1.2 Turbo, přímo řazenou převodovkou a pohonem předních kol přijde na 489 900 CZK.

 

ZAJÍMAVOSTI

4. února tomu bylo přesně 20 let od chvíle, kdy byly zveřejněny vůbec první výsledky nárazových testů EuroNCAP. Ty se týkaly sedmi malých vozů. Maximálním hodnocením byly čtyři hvězdy, ale žádný z úvodní sedmičky na plný počet nedosáhl. Ford Fiesta dostal tři, stejně jako VW Polo. Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa a Renault Clio obdržely dvě hvězdy a tehdy prodejně úspěšný Rover 100 získal pouze jednu hvězdu. Podle názoru některých automobilek byla měřítka nastavena tak vysoko, že čtyřhvězdičkové hodnocení prakticky nebylo možné získat. To ovšem vyvrátilo o pět měsíců později Volvo S40, které jako první obdrželo maximální hodnocení. Za dvacet let bylo při testech EuroNCAP rozbito zhruba 1800 aut a testy pomohly k záchraně minimálně 78 tisíc lidských životů.

Kvůli nadváze lidí musí přibrat figuríny určené pro crash testy. Zatímco na konci 70. let vážil průměrný Američan 78,8 kg a průměrná Američanka 66 kg, aktuálně to je 88,5 kg v případě mužů a 75,3 kg v případě žen. Testovací figuríny přitom zůstávají už roky stejné, ty standardní mužské váží 78,5 kg. Při testech se sice používá více typů figurín, ale i ta nejtěžší má jen 100 kilogramů. Podle expertů z Michiganské univerzity přitom tvar, velikost i hmotnost postavy hrají při nehodě obrovskou roli a mají vliv na možná zranění. Obézní lidé například po čelním nárazu i kvůli horší funkčnosti bezpečnostních pásů častěji utrpí poranění dolních končetin. A obecně prý u nich při nehodě hrozí výrazně větší riziko úmrtí.

Kia v posledních letech za design svých vozů často dostává nejrůznější ocenění a nejinak tomu bylo i v letošním ročníku iF Design Award, kde získala rovnou tři. Ocenění za produktový design si odnesl hybridní crossover Niro, velké kombi Optima Sportswagon a zbrusu nová generace modelu Rio. Ročník 2017 je již osmým v řadě, kdy Kia získala nejméně jedno ocenění iF Design Award. Díky nejnovějšímu hattricku ocenění se celkový počet modelů Kia s oceněním iF vyšplhal na 12. IF Design Awards pořádá německá společnost iF International Design GmbH, která více než šedesát let uděluje ceny s cílem poukazovat na výjimečný design napříč různými obory a kategoriemi. Do letošního ročníku bylo přihlášeno na 5575 produktů z 59 zemí. Posuzování měla na starosti nezávislá mezinárodní porota složená z 58 odborníků na design.

iF Design Award získala také nová generace Hyundaie i30. Hyundai si tak ocenění za design odnáší již čtvrtý rok po sobě. Loni byly oceněny Tucson a Elantra, o rok dříve i20 a v roce 2014 model Genesis. Porota iF Design Awards ocenila hlavně zřetelné linie a propracované povrchy, které dávají nové i30 nadčasový vzhled.

Americký koncern General Motors jedná s francouzským koncernem PSA o prodeji Opelu. Podle dostupných vyjádření hledají obě automobilky společnou cestu, jak dále zvýšit efektivitu výroby a snížit náklady za vývoj. Pokud by se Opel skutečně s Peugeotem a Citroënem spojil, vznikl by druhý největší evropský výrobce aut hned po Volkswagenu. Na třetí místo by spadl Renault. Peugeot, Citroën a Opel mají zhruba 16 % evropského trhu, podíl Volkswagenu je 24 %. Opel a PSA ale již nyní spolupracují a používají společné platformy pro novou generaci crossoverů.

Z aktuálního průzkumu Asociace obchodu ojetými automobily vyplývá, že téměř polovina tuzemských zákazníků se po koupi ojetého vozu potýkala s technickými problémy, na které nebyla prodávajícím předem upozorněna. Tři čtvrtiny reklamací pak skončilo z pohledu zákazníka neúspěšně. Nejčastější závady byly v elektronice auta, v motoru a na podvozku. Přibližně 9 % kupujících následně zjistilo, že auto bylo v minulosti havarované. V Česku se téměř polovina ojetých automobilů prodá v autobazarech a jejich podíl dále roste. Záruku na ojeté vozidlo ale poskytuje jen desetina prodejců. Pokud ji vůbec obchodník ve smlouvě poskytuje, pohybuje se v řádu do šesti měsíců. Přitom platí, že pokud není ve smlouvě stanovena smluvní záruka, platí odpovědnost prodávajícího za prokázané vady na vozidle až do 24 měsíců.

Policie má na 19. dubna naplánovanou dopravně bezpečnostní akci s hromadným měřením rychlosti. Akce se jmenuje Speed Marathon a má jít o celoevropskou záležitost. Něco podobného známe i z minulých let, nicméně letos poprvé bude do měření zapojena i veřejnost. Policisté totiž chtějí získat od lidí tipy na místa, kde by bylo dobré měření provádět. Slouží k tomu interaktivní mapa, kterou najdete na www.bezpecnecesty.cz a až do 28. února můžete do mapy přidávat vlastní místa a dát tím policistům užitečný tip. Zároveň je možné pro již zadaná místa hlasovat, a to kladně i záporně. Nejžádanější místa policie využije. Hlavním důvodem aktivity je snaha o zvýšení bezpečnosti provozu. Po celoevropské dopravně bezpečnostní akci policie výsledky nových míst zanalyzuje a případně je bude využívat i nadále. Aktuálně obsahuje interaktivní mapa přes sedm tisíc tipů.

 

NOVINKY

Ferrari představilo velkou novinku – 812 Superfast. Jde o nástupce modelu F12 Berlinetta. Pod kapotou má atmosférický šestapůllitrový V12 s výkonem 800 koní, díky kterému dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhé 2,9 sekundy a rozjede se až na 340 km/h. Jde o vůbec nejvýkonnější model Ferrari s motorem vpředu. 812 Superfast dostane revoluční řízení s elektrickým posilovačem, které má ve spolupráci s natáčecí zadní nápravou nové generace přinést řidiči skvělé jízdní zážitky. Ferrari 812 Superfast se veřejnosti poprvé ukáže na autosalonu v Ženevě.

 

MOTORSPORT

Bývalý pilot F1 a jeden z nejzkušenějších jezdců GT vozů Gianmaria Bruni se vyvázal z dlouholeté smlouvy s Ferrari a zamířil ke konkurenčnímu Porsche. V královně motorsportu Bruni závodil v roce 2004 s vozem Minardi, největší úspěchy ale získal s Ferrari ve vytrvalostních závodech GT vozů – je dvojnásobným mistrem světa v kategorii GTE-Pro, třikrát vyhrál 24h v Le Mans, zvítězil i ve 24h ve Spa-Francorchamps a 12h v Sebringu. Porsche se tak povedlo přetáhnout do svých služeb jednoho z klíčových pilotů konkurenčního týmu. Bruni ovšem dle všeho podle domluvy s Ferrari nesmí letos závodit v mistrovství světa a proto se bude podílet na vývoji nového Porsche 911 RSR a bude s Porsche v průběhu června testovat, aby se pak v červenci zařadil do jeho sestavy pro zámořskou sérii IMSA. Všeobecně je pak očekáváno, že v příštím roce už se objeví v GT sestavě Porsche pro mistrovství světa vytrvalostních závodů. Mezi horkými kandidáty na Bruniho místo u Ferrari byl mimo jiné bývalý pilot DTM Miguel Molina, přednost ale nakonec dostal Alessandro Pier Guidi.

Hyundai rozšiřuje své závodní aktivity a po továrním týmu ve WRC a zákaznickém programu s vozem kategorie R5 se vrhne i na okruhy. V plánu má postavit závodní vůz pro TCR založený na nové generaci modelu i30. Podle předpisů TCR bude vůz vybaven přeplňovaným zážehovým dvoulitrem, šestistupňovou sekvenční převodovkou a bezpečnostní nádrží o objemu 100 litrů, aby bylo vůz možné používat i při vytrvalostních závodech. Konstrukční práce už byly započaty v září loňského roku, na jaře začne rozsáhlý testovací program a první vozy budou zákazníkům doručeny v prosinci letošního roku.

Chevrolet je další automobilkou, která připravila závodní auto pro stále oblíbenější kategorii GT4. Camaro GT4.R bude moci závodit v kategorii GS šampionátu IMSA a v Pirelli World Challenge v kategorii GTS, což jsou dvě nejprestižnější GT série v Severní Americe. Závodní Camaro GT4.R vychází ze sériového Camara ZL1, pohání jej V8 LT1 o objemu 6,2 litru se suchou skříní, dále je ve voze sekvenční převodovka Xtrac s pneumatickým řazením páčkami pod volantem, závodní samosvorný diferenciál Xtrac, kontrola trakce, nastavitelný podvozek Öhlins, brzdy Brembo s nastavitelným závodním systém ABS a nechybí v aerodynamickém tunelu odladěné prvky karoserie. Camaro GT4.R má na co navazovat, jeho předchůdci Camaro GS a Camaro Z/28.R v letech 2010-2016 vyhrály 55 závodů, pět titulů v hodnocení jezdců a dva tituly v hodnocení značek.

Mercedes prodloužil smlouvy Totu Wolffovi a Nikimu Laudovi do konce roku 2020. Niki Lauda přitom období s Mercedesem označuje jako roky, které si v F1 užil ze všech nejvíce. Toto Wolff pak dodává, že úspěch není zásluhou jedince, ale o správně poskládané skupině lidí. Vypršení smluv na konci roku 2020 se shoduje i s vypršením současné komerční dohody s FOM. Že by si Mercedes nechával otevřená vrátka na možný odchod z F1?

 

 

Zdroj: Zet

 

 

 

Toyota C-HR 1.2 Turbo · Zdroj: Toyota

Toyota C-HR 1.2 Turbo · Zdroj: Toyota

Toyota C-HR 1.2 Turbo · Zdroj: Toyota

Toyota C-HR 1.2 Turbo · Zdroj: Toyota

Toyota C-HR 1.2 Turbo · Zdroj: Toyota

Toyota C-HR 1.2 Turbo · Zdroj: Toyota

Toyota C-HR 1.2 Turbo · Zdroj: Toyota

AutoZet: Test Toyoty C-HR 1.2 Turbo, historie crash testů EuroNCAP, nejvýkonnější Ferrari Foto: Toyota C-HR 1.2 Turbo

reklama

Další články