Částečně oblačno Praha · 9°
24. 01. · Milena Změnit

reklama

AutoZet: Test VW Tiguan 2.0 BiTDI, představení Suzuki Swift, novinky z motorsportu

V novém AutoZet se ještě jednou ohlédneme za skončeným autosalonem v Ženevě a představíme vám novou Suzuki Swift včetně prvních dojmů z krátkého svezení. Dále otestujeme Volkswagen Tiguan ve vrcholném provedení s dieselem 2.0 BiTDI. Dozvíte se také, která další automobilka pracuje na lunárním vozidle, jak se u nás prodávají elektromobily a nakonec si povíme, co nového v motorsportu.           

Další díly pořadu

AKTUALITY

Suzuki oficiálně představila novou generaci modelu Swift a nechala jí novináře svézt na klikatých silničkách v okolí Monte Carla. Nová generace má na co navazovat, ta předchozí byla nejen prodejně úspěšná, ale především to bylo povedené auto, které bylo radost řídit. Design nového Swiftu je z části evolucí toho předchozího, nejvýraznější změnou prošly koncové svítilny a klika zadních dveří byla přesunuta nahoru do C-sloupku. Přesto na první pohled jasně poznáte, že jste právě viděli Suzuki Swift. Co do rozměrů je Swift nižší, kratší a širší. Auto váží pouhých 840 kg, což jednak znamená úsporu až 120 kg proti předchůdci a jednak, že nepotřebuje žádné velké motory. Měl jsem možnost jezdit mild hybridem s přeplňovaný litrovým tříválcem a dostačující dynamika Swiftu rozhodně nechyběla. Parádní je i agilita Swiftu v zatáčkách, naklání se minimálně a díky nízké hmotnosti s chutí mění směr, aniž byste jej museli přemlouvat. Silnou zbraní Swiftu je také možnost opravdu bohaté výbavy, ve které nechybí prvky běžné spíše v autech vyšších segmentů. Za zmínku stojí LED světlomety, samočinné přepínaní dálkových světel, zpožděné zhasíná světlometů po zamčení vozu, Navigace, vyhřívané sedačky, systém hlídání jízdy v pruhu, adaptivní tempomat, radarový systém panického brzdění, ochrana chodců a další. V neposlední řadě je Swift také prostornější uvnitř a nabízí kufr o velikosti 265 litrů, což je o ¼ více než minulá generace. A hlavně nový Swift nabízí skvělé svezení. Nabídku motorů tvoří přeplňovaný litrový tříválec Boosterjet a atmosférická zážehová 1.2. Oba motory je možné kombinovat s elektromotorem. Na výběr je pětistupňová přímo řazená převodovka, šestistupňový automat nebo bezestupňová převodovka CVT. České ceny nové Suzuki Swift zatím nebyly stanoveny.

Čekání je u konce, novodobý Renault Alpine se vrací v plné parádě. Renault na ženevském autosalonu konečně ukázal produkční verzi dlouho slibovaného sporťáku Alpine A110, který je reminiscencí legendárního kupé ze 60. a 70. let. Novinka ale není jen designová připomínka, i ona má motor vzadu a měla by být konkurencí Porsche Cayman. Celá platforma a velká část karoserie jsou z hliníku, což by mělo zaručit nízkou hmotnost. Renault zatím neprozradil, jaký bude mít nová „Alpinka“ motor, spekuluje se o přeplňovaném dvoulitru s výkonem 300 koní. Renault Alpine A110 rozhodně nebude žádné ořezávátko, už první videa z testování prototypů naznačila, že jízda bokem mu nebude úplně cizí. Dobrou zprávou také je, že Renault chtěl vyvinout jednoduchý a poměrně přímočarý sporťák, u kterého půjde hlavně o pocit z řízení a dynamiku. Ceny zatím zveřejněny nebyly.

Pirelli v Ženevě představilo dvě novinky. První novinkou je systém Connesso, který spočívá v komunikaci pneumatiky se speciální aplikací v mobilním telefonu. Řada pneumatik P Zero a zimní Sottozero tak nebudou mít jen povinné senzory tlaku, ale v každé pneumatice bude uložen i speciální čip, který neváží víc než pár gramů a obsahuje jedinečný identifikační kód. Řidič tak ví, jaký je momentální tlak, teplota a svislé zatížení pneumatiky, počet ujetých kilometrů a také aktuální opotřebení. Software v mobilu upozorní řidiče i na nedostatek vzduchu v každé pneumatice, případně na příliš sjetý vzorek. I to umí senzory zaznamenat. Druhou novinkou jsou pneumatiky s barevnými boky. Jde o červené, žluté, stříbrné a bílé pruhy a loga připomínají jednotlivé směsi používané v F1. Ty bude možné koupit nejprve v USA a následně na evropských a asijských trzích.

Nissan představil speciální edici svého městského crossoveru Juke Fun Edition. Ta je k dispozici ve dvou barvách karoserie. Výrazné žluté a černé, přičemž obě varianty nabídnou i kompletní sadu doplňků karoserie a interiéru. Novinka zaujme ozdobnými prvky jako jsou kryty zrcátek, lišty v předním a zadním nárazníku, rámečky světlometů, tónovaná skla a 18“ kola se žlutými vložkami. Kromě toho je součástí balíčku střešní spoiler, který jako jediný prvek může být žlutý nebo černý, záleží na přání zákazníka. Juke Fun Edition je k dispozici s přeplňovaným zážehovým motorem 1.2 DIG-T s výkonem 115 koní kombinovaný se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Cena Nissanu Juke Fun Edition je 423 900 CZK.

V září bude představen nový Volkswagen Polo. Dostane modifikovanou modulární platformu MQB A0, uvnitř bude více prostoru, lepší výbava a za příplatek bude možné dostat moderní bezpečnostní a asistenční systémy obvyklé spíše ve vozech vyšší cenové kategorie. VW Polo a příbuzné modely budou poslední koncernová auta, která dostanou diesel. Zároveň bude Polo jedním z prvních modelů, který jako alternativu nabídne mild-hybridní pohonnou jednotku. Ta bude spoléhat na jednoduché akumulátory a kompaktní elektromotor, který bude sloužit zároveň jako startér a generátor. Základní motorizací Pola bude atmosférický litrový tříválec, s motory 1.2 TSI a 1.4 TSI se už nepočítá. Místo nich přijde motor 1.5 TSI se systémem vypínáním válců, na vrcholu se usadí čtyřválec 2.0 TSI určený pro Polo GTI. Posledním dieselem bude 1.6 TDI, vývoj nové 1.5 TDI Volkswagen už zastavil. 

 

TEST – VW Tiguan 2.0 BiTDI

VW Tiguan je na trhu zhruba rok, ovšem nedávno dostal novou nejvýkonnější motorizaci. Tou je dvěma turbodmychadly přeplňovaný diesel 2.0 BiTDI známý například z Passatu. Jak s tímhle motorem Tiguan jede, jsem zkoušel minulý týden.

Nová generace Tiguanu se od té minulé snaží hodně odlišit, podle automobilky byla minulá generace vnímána spíše jako auto pro ženy a to bylo cílem u té nové změnit. Do jaké míry se to podepsalo na tom, kdo si nový Tiguan pořizuje, nevím, každopádně Tiguan vypadá dospěleji, velice robustně a ani 20“ kola na něm nevypadají přehnaně velká. Pokud pak karoserii doladíte sportovním paketem R Line, asi bych si nedovolil o Tiguanu mluvit jako o holčičím autě.

Uvnitř je Tiguan typický VW – na svou třídu nabízí prakticky neprůstřelnou kvalitu zpracování a ergonomii. Od vrcholné verze, navíc ve sportovním paketu R Line bych čekal trochu výrazněji tvarovaná sedadla s lepším bočním vedením, protože když začnete využívat nabízené dynamiky, nedrží tělo tak, jak bych si představoval. Zadní sedačky jsou pak opravdu jen takové lepší lavice bez jakéhokoli tvarovaní, což je škoda. Z pohledu prostoru je na tom Tiguan velice dobře, jak vpředu, tak vzadu. I při svých 185 cm si za sebe pohodlně sednu, aniž bych pociťoval nedostatek místa na nohy. Navíc se dá zadní lavicí posouvat a přizpůsobovat tak množství místa ve prospěch cestujících nebo zavazadel. Do kufru se v základní konfiguraci vejde až 615 litrů, po sklopení sedadel 1655 litrů.

Srdcem nejvýkonnější verze Tiguanu je dvěma turbodmychadly přeplňovaný diesel s parametry 240 koní a 500 N.m, který byl poprvé představen v novém Passatu. Už při pouhém pohledu na jeho výkonové parametry je vidět, že síla mu nechybí, navíc když maximum točivého momentu je k dispozici od 1750 do 2500 min-1. To i Tiguan s pohotovostní hmotností 1700 kg umí rozjet z klidu na 100 km/h za 7,2 sekundy a udělit mu maximální rychlost 228 km/h.

Motor je velice dobře odhlučněn, o tom, že spaluje naftu dává svým zvukem vědět opravdu jen minimálně. Standardně dodávaná sedmistupňová dvouspojková převodovka se primárně snaží využívat vysoké hodnoty točivého momentu a drží otáčky motoru relativně dole. Když ale zatoužíte po svižnějším svezení, je lepší si řadit sám páčkami pod volantem a držet motor někde okolo 3000 min-1. Potom jsou jeho reakce na sešlápnutí plynu velice rychlé a jestli se tak dá mluvit v souvislosti s jízdou v SUV, svezení si celkem užijete. Při běžném ježdění je Tiguan 2.0 BiTDI schopen jezdit za 7 l/100 km, při vyšší dynamice je to o dva tři litry více.

Velice milým překvapením pro mne bylo naladění podvozku, který ve spolupráci s pohonem všech kol 4Motion a náhražkou samosvorného diferenciálu XDS propůjčují Tiguanu velice slušnou agilitu. S přihlédnutím ke světlé výšce, se Tiguan ani moc nenaklání, podvozek je pevný a Tiguan si zachovává neutrální pózu i při rychlé jízdě na klikaté silnici. Velká kola mají radši kvalitní povrch, ale ve spolupráci s podvozkem slušně zvládnou i ten hrbolatý. Možnosti podvozku jsou dál, než si umíte připustit, když přijedete do zatáčky o něco rychleji, stačí jen utáhnout oblouk a Tiguan poslechne. O bezpečné zpomalování se starají brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech.

VW Tiguan určitě vypadá víc chlapsky, i když osobně jsem s jeho vizáží neměl problém ani u předešlé generace po faceliftu. S paketem R Line mu to vyloženě sluší, uvnitř nečekejte žádná překvapení, motor 2.0 BiTDI pak Tiguanu dává jistý nadhled a dynamiku, která vás uspokojí. Motoru zdatně sekunduje podvozek a možnosti výbavy jsou opravdu široké. Základní cena VW Tiguan 2.0 BiTDI 4Motion je ovšem 1 130 900 CZK, to není úplně málo, ale příplatek za 50 koní a 100 N.m navíc proti verzi 2.0 TDI s jedním turbodmychadlem činí 100 000 CZK, a za to to zase podle mého názoru stojí. 

 

ZAJÍMAVOSTI

Suzuki uzavřela partnerství s vesmírným výzkumným týmem Hakuto a bude se podílet na vývoji lunárního vozidla. Hakuto je první soukromě financovaný japonský tým, který se zapojil do soutěže Google Lunar XPrize o dobytí Měsíce. Cílem projektu je vyslání vozidla na Měsíc, ujetí alespoň 500 metrů a odeslání kvalitních obrázků a videa zpátky na Zemi, to vše při financování výhradně z privátních zdrojů. Vítězný tým získá 20 milionů dolarů. Mezi hlavní konstrukční cíle při stavbě lunárního vozidla patří co nejlepší trakce pohonu a co nejnižší hmotnost. Ty jsou klíčové nejen pro schopnost efektivního pohybu bez prokluzu kol po prašném povrchu Měsíce, ale také pro minimalizování celkových nákladů mise. Suzuki se již půl století zabývá výrobou aut s pohonem všech kol a právě zkušenosti ve vývoji pohonu všech kol Suzuki předá do vývoje nového lunárního vozidla.

Lexus zvítězil v americké studii spokojenosti zákazníků J.D. Power 2017 v segmentu luxusních vozů. Japonská automobilka toto hodnocení vyhrála již posedmnácté. Letos získala 874 bodů z 1000 možných, což je 15 bodů nad průměrem segmentu prémiových vozů, a Lexus navíc získal nejlepší hodnocení napříč všemi kategoriemi. Studie J.D. Power se zaměřuje na zákazníky, kteří vlastní rok až 5 let starý vůz, a jejich spokojenost s obsluhou a službami autorizovaného prodejce či servisu. Hodnocení pro stávající rok probíhala od října do prosince 2016.

Ford uvádí na trh technologii, která může v noci začít automaticky brzdit, pokud chodec vstoupí autu do jízdní dráhy. Systém detekce chodců zpracovává informace z radaru umístěného v předním nárazníku a kamery za čelním oknem. Porovnává zjištěné objekty s již uloženou databází tzv. tvarů chodců. Díky tomu rozezná člověka od stromu nebo dopravní značky. Širokoúhlá kamera pořídí více než 30 snímků za sekundu a pokud systém zaznamená hrozbu střetu s chodcem, nejprve upozorní řidiče akustickým a vizuálním signálem. V případě, že řidič nereaguje, začne vůz automaticky brzdit. Během letošního roku Ford tuto technologii uvede na trh v nové generaci Fiesty.

Vědecký tým Texaské univerzity v Austinu přišel s průlomem na poli vývoje akumulátorů. Ty by mohly být použity i v elektromobilech nové generace. Mají mít výrazně vyšší kapacitu, větší spolehlivost a rychlejší nabíjení. Nové akumulátory slibují stabilnější dodávku elektřiny při větších teplotních výkyvech. Údajně spolehlivě pracují při teplotách až -60 °C. Zároveň se rychleji nabíjí bez rizika poškození nebo zkratu, takže by jim rychlonabíječky neměly snižovat životnost jako současným lithium-iontovým akumulátorům. V rychlonabíječce při testech snesly 1200 nabíjecích cyklů bez poklesu kapacity. Vývoj ještě není u konce, ale do několika let by měl být k dispozici finální produkt vhodný k montáži do elektromobilů. Záleží ovšem na tom, jestli se nové technologie chytne některý z velkých výrobců akumulátorů a aut a dá jí šanci v sériové výrobě.

Podle vyšetřování francouzských úřadů to vypadá, že také Renault podváděl při měření emisí vznětových motorů. Navíc tak podle všeho činil již od 90. let. Protože ale svá auta neprodává v Americe, nejspíš se ho žádná žaloba a vyplácení milionových odškodnění týkat nebude. Podle evropských předpisů sice Renault použil zařízení, které obchází měření emisí, ale udělal to v dobré víře a pouze v mezních situacích, aby ochránil motor a tím pádem také majetek zákazníka. Zatímco v Americe by za takový podvod Renault platil minimálně stejně jako Volkswagen, v Evropě to v tomto pojetí trestné není.

Počet registrací elektromobilů v Česku loni klesl o čtvrtinu a to na 271 vozů. Celkem bylo v České republice za posledních pět let zaregistrováno 1067 elektromobilů. Loňský pokles ale mohl být podle odborníků způsoben odloženou poptávkou části firem a obcí, které čekaly na vypsání dotací ministerstvy průmyslu a obchodu a životního prostředí. Na začátku letošního roku registrace zase vzrostly, za první dva měsíce letošního roku přibylo na českých silnicích 68 elektromobilů. Podle poradenské firmy Roland Berger bude v roce 2020 roční prodej elektromobilů až sedm tisíc vozidel. Po roce 2019 by navíc měla přijít s elektromobilem i Škoda. Koncept elektrického SUV by se mohl objevit už za měsíc na autosalonu v Šanghaji.

 

NOVINKY

McLaren v Ženevě představil supersportovní McLaren 720S a už teď ví, že u zákazníků s novinkou zabodoval. Zhruba týden po světové premiéře britská automobilka hlásí vyprodanou třetinu letošní produkce. Samozřejmě nejde o masově vyráběný vůz, letos bude vyrobeno pouze 1200 kusů. Pro rok 2018 se počítá s mírným navýšením produkce, ale více než 1500 exemplářů ročně vyráběno nebude. 720S je první model McLarenu postavený na novém karbonového monokoku Monocage II. Sprint z klidu na 100 km/h zvládne za 2,9 sekundy, 300 km/h už 21,4 sekundy a maximální rychlost činí 341 km/h. Cena se v přepočtu pohybuje kolem sedmi milionů korun.

Tesla připravuje kompaktní elektrické SUV pojmenované Model Y. Ten by měl za příplatek dostat osm kamer a dvanáct ultrazvukových senzorů pro snímání svého okolí, takže bude rovnou připraven k aktivaci částečně autonomního řízení. Novinkou má být výrazně výkonnější superpočítač, který je údajně až 40x rychlejší než jsou ty aktuální. Problém ovšem bude dojezd. Kompaktní rozměry vozu nedovolí zástavbu velkých akumulátorů, počítá se proto s kapacitou maximálně okolo 60 kWh. SUV ale bude mít horší aerodynamiku a logicky i větší nároky na spotřebu energie. Tesla si přesto stanovila cíl, nabídnou u každého auta dojezd na jedno nabití alespoň 400 km.

Oddělení Special Vehicle Operations automobilky Jaguar Land Rover navrhlo a vyrobilo speciální verzi nové Discovery s přízviskem Project Hero. Pohání ji třílitrový diesel, je vybaven multi-frekvenčním rádio zařízením a specialitou je dron umístěný na střeše auta. Ten bude využíván a testován při simulacích zaměřených na vývoj inovativních záchranářských technik, ale také pro pomoc při katastrofách a při testech složitých scénářů přírodních katastrof včetně zásahů v noci a v hustých lesích.

 

 

MOTORSPORT

Hayden Paddon bude mít od letošní Německé rallye nového navigátora. S Johnem Kennardem se rozhodli, že jejich vystoupení v letošní Finské rallye bude jejich společné poslední. 58 letý Kennard na sedadlo spolujezdce vedle Paddona usedá 12 let a jak sám řekl, čím je člověk starší, musím se ve všem více snažit, ale přitom je stále pomalejší. A co by opravdu nechtěl, je skončit po nějaké chybě. Novým navigátorem Haydena Paddona bude Brit Sebastian Marchall, což vysvětluje, proč před začátkem letošní sezóny odstoupil z pozice navigátora Kevina Abbringa. Paddon s Marshallem už testoval a v soutěži se s ním poprvé představí na konci března při Rallye San Remo, kde pojedou s Hyundaiem i20 R5. John Kennard zůstává členem Paddonova týmu a bude v něm i nadále hrát důležitou roli.

Jaguar po více než 50 letech vyvíjí závodní GT. Základem je model F-Type, auto je vyvíjeno pro závody v kategorii GT4 a celé to má na starosti oddělení Special Vehicle Operations ve Warwickshiru. Jedná se tak o první závodní auto, které si Jaguar vyvíjí vlastními silami od 60. let a modelu E-Type Lightweght. Jaguar si na to najal Grahama Humphryse, designéra BMW V12 LMR, které v roce 1999 vyhrálo 24h v Le Mans. Humphrys naposledy působil u Aston Martinu, kde společně s Adrianem Neweyem projektoval hypersport Valkyrie. V minulosti také pracoval na vývoji závodního Bentley Continetal GT3. Finance na vývoj F-Typu GT4 podle všeho plynou od Jamese Holdera, jednoho ze zakladatelů oděvní značky Superdry. Ten loni startoval ve vybraných závodech britského a evropského GT šampionátu s Aston Martinem Vantage GT4. Údajně by měly vzniknout celkem tři vozy, které se v průběhu sezóny objeví v mistrovství Evropy GT4. FType GT4 bude první oficiální závodní auto Jaguaru od XKR GT2, které s podporou automobilky vyvíjel tým Paula Gentilozziho. Ten závodil jen se sporadickými úspěchy v American Le Mans Series v letech 2010 a 2011. Je ale potřeba říci, že F-Type GT4 není návrat automobilky do závodů GT, přestože už před pár lety Jaguar byl blízko, aby spustil vývoj F-Typu GT3. Jaguar se bude nadále soustředit na své působení ve Formula E. BMW učinilo další krok k plnohodnotnému továrnímu týmu ve Formula E, když podalo přihlášku do sezóny 2018/2019.

BMW před letošní sezónou navázalo úzkou spolupráci s týmem Andretti, podílí se na vývoji, poskytuje finance a svého továrního pilota Antonia Felix da Costu. Šéf BMW Motorsportu Jens Marquardt prohlásil, že způsob, jakým se Formula E vyvíjí je velice pozitivní, vybodovala si pozici respektované závodní série a míří do ní celá řada automobilek. BMW chce být na svůj vstup dobře připraveno a vyvíjí svou vlastní pohonnou jednotku. Jen připomenu, že v současnosti ve Formula E působí luxusní odnož Citroenu DS nebo Jaguar, tým s tovární podporou má Audi a v sezóně 2018/2019 si místo ve startovní listině rezervoval také Mercedes.

 

 

Zdroj: Zet

 

 

 

VW Tiguan 2.0 BiTDI · Zdroj: Volkswagen

VW Tiguan 2.0 BiTDI · Zdroj: Volkswagen

VW Tiguan 2.0 BiTDI · Zdroj: Volkswagen

VW Tiguan 2.0 BiTDI · Zdroj: Volkswagen

VW Tiguan 2.0 BiTDI · Zdroj: Volkswagen

AutoZet: Test VW Tiguan 2.0 BiTDI, představení Suzuki Swift, novinky z motorsportu Foto: VW Tiguan 2.0 BiTDI

reklama

Další články