Částečně oblačno Praha · 7°
11. 12. · Dana Změnit

reklama

Marketing Zet: „Strach lidi nikam nevede, naopak limituje jejich životy,“ říká Procházka

Společnosti zabývající se sociálními tématy často v reklamě využívají apelu strachu. Tvůrce iniciativy Výjimeční lidé, podnikatel a psycholog Patrik Procházka v pořadu Marketing Zet ovšem říká, že strach lidi nikam nevede. Naopak ve velké míře limituje jejich obzory a životy. Procházka se tak snaží naučit lidi, že se není čeho obávat. Nejdůležitější je to pak naučit samotné děti. 

Další díly pořadu

Proč vaše iniciativa vůbec vznikla?

Chtěli jsme přiblížit život člověka, který žije bez omezení, ačkoli si celá společnost nebo většina myslí, že život člověka je omezený a že je nesmírně těžký a méněcenný. Chtěli jsme přiblížit trochu jiný pohled na život člověka, který v podstatě přežil, ačkoli nemusel. To je můj životní příběh, který byl inspirací k tomu to začít dělat. Hodně mě inspirovalo to, že když jsem odcházel z Česka a šel jsem studovat do zahraničí, tak jsem odcházel s pocitem člověka, který je odsouzený na život, závislý na společnosti, který má život méněcenný. V podstatě jsem věřil v to, že takový život být nemusí, že může být i jiný, může být mnohem plnohodnotnější. Proto jsem šel studovat do zahraničí. K tomu jsem získal potřebnou podporu. Uvědomil jsem si, že rozdíl mezi životem tady a tam, je to, že se tam lidé podporují bezpodmínečně. Nezáleží na tom, jestli nemají ruku nebo jestli mají vlastní židli a jací jsou, ale že se tam snaží podporovat a inspirovat se navzájem. To je rozdíl mezi lidmi tady, protože ti se snaží navzájem odrazovat a závidět si. 

Jaké marketingové metody konkrétně pro podporu své aktivity používáte?

Máme Facebookové stránky, máme Instagram, máme webové stránky samozřejmě, máme mediální podporu, potom mám třeba i osobní Snapchat. Já jsem totiž hodně cestoval. Procestoval jsem přes 400 tisíc kilometrů a strávil jsem nějakých 600 hodin v letadle. Spoustu lidí mi k tomu říkalo, že létám v oblacích. Říkal jsem, že mohu ale dokázat, že v těch oblacích opravdu létám a teď tam létám doslovně.

V řadě rozhovorů zmiňujete, že existují pojmy a témata, které v rámci PR máte zapovězené. Nepoužíváte slovo, hendikepovaný, postižený, proč tomu tak je a jakými slovy to nahrazujete?

Je důležité si uvědomit podklad označení, které tady momentálně máme a které napomohly nějakému určitému vývoji. Vzhledem k tomu vývoji říkám, nenechme se zastavit v tom, že takto je to nejlépe, jak to může být, protože vždycky je něco, co může být ještě lepší. Označení, která teď zmíním, je to postižení, které má opravdu morfologický kořen v tom slově postih, což zase hází tomu člověku psychologicky, ať už tomu samotnému jedinci, kterého se to týká nebo té společnosti, že je to nějaký postih nebo něco špatného. Poté máme slovo imobilní, kdy to zase znamená nehnutelný. Vždycky říkám, že kdybych byl imobilní, tak tady nejsem, protože by to nešlo. V podstatě ani budovat není imobilní. Budova se totiž zbourá a už tam není, tím pádem není imobilní. Pak je invalidní a to znamená, že je to neplatný člověk. Opět zase něco negativního. Když se podívám na označení třeba invalidní důchod, tak těm lidem to dává určitou myšlenku, že je to něco, co člověk dostává jenom tak. Za to, že je neplatný, za to, že není schopný práce, tak dostává nějaké dávky. Dávky nebo finanční podpora jsou ale naprosto zasloužené, protože lidé mají složitější život a podporu si zaslouží. Rozhodně to není něco, co by dostávali jen tak zadarmo.

Společnosti, které se zabývají podobnými sociálními tématy, často v reklamě využívají apelu strachu. V lidech to pak vyvolá obavy. Je to možná jeden z těch důvodu a těch cest, jak českou společnost oslovit. Souhlasíte s tím?

Celou myšlenku se snažím otočit o 180°. Vidíme totiž, že strach lidi nikam nevede a že je hodně limituje. Limituje ve velké míře jejich obzory, limituje jejich život, celkově využívání těch možností a příležitostí, které kolem sebe mají. Otočit to, naučit lidi, že se není čeho bát a snažím se to hlavně u dětí, protože u nich je to nejdůležitější.

 

Článek obsahuje pouze část z rozhovoru Tvůrce iniciativy Výjimeční lidé s podnikatelem a psychologem Patrikem Procházkou. Celý rozhovor si můžete přehrát v playeru výše.

 

Zdroj: Zet

Marketing Zet: „Strach lidi nikam nevede, naopak limituje jejich životy,“ říká Procházka Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. NATO a finance. Kdo kolik platí?

    Byznys ·

    Severoatlantická aliance (NATO) a členské závazky vůči ní se díky novému americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi se v poslední době stávají ožehavým tématem. Znovu to…

  2. Od koučinku čekejte dřinu i respekt

    Byznys ·

    Stále více lidí, kteří ve svém životě chtějí dosáhnout změny a osobního rozvoje, si na pomoc zvou profesionální kouče. Na rádiu Zet jsme se proto zeptali specialisty n…

  3. Kosmonauty NASA čeká série tří směn v ISS

    ·

    Členové posádky Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) se v nadcházejících týdnech chystají na sérii tří pracovních směn vně orbitálního komplexu. Na svém webu to uvedla a…