Částečně oblačno Praha · 5°
18. 11. · Romana Změnit

reklama

Rusko varuje před rázným krokem proti americkým médiím působícím v Rusku

Rusko vyhrožuje, že příští týden zakročí proti americkým sdělovacím prostředkům. Mluvčí ministra zahraničí Maria Zakharová řekla ve čtvrtek ruské televizi, že tamní vláda pracuje na praktických krocích, které mají odpovědět na americký tlak proti ruským vládním médiím působícím v USA. Informaci přinesl zpravodajský portál CNN. 

Mohlo by vás zajímat

„Myslím si, že naše trpělivost je téměř vyčerpaná a nabyde určité právní podoby. Nevylučuji, že k tomu dojde příští týden,“ řekla podle agentury TASS Zakharová.

Zakharová neuvedla informace o konkrétních krocích, které se Rusko chystá naplnit. Ruští úředníci minulý měsíc odeslali mediálním domům dopis, ve kterém jej varují před možnými „restrikcemi“ ze strany americké vlády.

Ta se totiž chystá označit ruská média, mezi něž patří Russia Today (RT) nebo Sputnik za „zahraniční agenty“.

Místopředseda dolní komory ruského parlamentu Pyotr Tolstoj podle agentury TASS řekl, že Rusko může vydat podobné zákony těm, které nastolila americká strana.

Russia Today a Sputnik se tak nově mohou objevit v zákonu o registraci zahraničních agentů (FARA). Ministerstvo spravedlnosti vyzvalo RT a Sputnik, aby se do tohoto registru registrovali do konce měsíce října.

RT ovšem oznámila, že úmyslně tento termín nedodržela. Podle CNN se tak pokusila vzdorovat nucené registraci. Jednotlivci a organizace, kteří jsou registrování v rámci FARA, musí zveřejňovat finanční prostředky nebo informace o dalších operacích. V rejstříku FARA například figurují japonská NHK (Nippon Hoso Kyokai) nebo The China Daily.

RT ve čtvrtek informovala o tom, že od ministerstva spravedlnosti dostalo novou lhůtu, v rámci které se má v rejstříku FARA registrovat do 13. listopadu. To také hodlá učinit, ale žádost od ministerstva spravedlnosti se pokusí zpochybnit před americkým soudem.

Šéfredaktorka ruské verze internetového portálu RT Margarita Simonyanová uvedla, že americké ministerstvo spravedlnosti jim nedalo na výběr. Právníci jim pak měli sděliti, že pokud by se RT do rejstříku nezaregistrovala, tak by hrozilo zatčení vedoucích pracovníků a zajištění účtů společnosti.

„Domníváme se, že tento požadavek není jen v rozporu se zákonem, chceme to dokázat před soudem. Tento požadavek je diskriminační a je v rozporu s principy demokracie a svobody projevu,“ řekla podle agentury AP Simonyanová.

Odsouzení lidí nebo organizací, které se odmítají registrovat do seznamu FARA, je vzácné. Podle ministerstva spravedlnosti došlo v uplynulých padesáti letech pouze k sedmi trestným případům vztahujícím se k FARA.

Zpravodajské služby v lednu uvedly, že zpravodajská činnost RT Amerika mohla mít dopad na výsledky amerických prezidentských voleb v roce 2016. Zpravodajci tehdy oznámili, že se RT snaží ovlivňovat svými zprávami politiku a vyvolat nespokojenost u Američanů. Tento report se rovněž zaměřil na Sputnik a označil jej za prokremlské rádio s online obsahem.

Ruská televizní stanice RT je k dispozici na americké kabelové televizi a Sputnik si Američané mohou pustit na frekvenci tamního rádia. Obě dvě ruská média mají internetové mutace přístupné ve Spojených státech amerických. Ačkoli USA financují zpravodajská média na území Ruska, jako je například Rádio svobodná Evropa, tak nejsou většinou k dispozici na kabelových televizích nebo v rádiu. Obvykle jsou přístupné pouze na internetu. 

 

 

Zdroj: CNN, Zet

Rusko varuje před rázným krokem proti americkým médiím působícím v Rusku Foto: Michal Kvapil / Zet

reklama

Další články