Sníh Praha · 2°
20. 01. · Ilona Změnit

reklama

„S master-franšízovou licencí lze podnikat třeba i na celém území východní Evropy,“ říká J. Ctibor

Franšíza je zvláštním typem vztahu, na základě kterého lze podnikat  pod cizím jménem a s použitím určitého předem ověřeného know-how. Na rádiu Zet to v pořadu Zet Light řekl partner advokátní kanceláře Z/C/H Legal a specialista na oblast franšízingu Jiří Ctibor. Cena franšízových licencí se pohybuje od několika tisíc do stovek tisíc dolarů. Dražší variantou jsou pak master-franšízové licence, které jsou určeny pro podnikání v rámci celé země nebo i regionu, jako celá východní Evropa. 

Další díly pořadu

Co je to franšíza?

Franšíza je zvláštní podnikání. Ve většině případů se pod cizím jménem používá určité know-how a speciální výrobky na určitém trhu, který se již rozvinul. Ten, kdo ho užívá, může těžit právě z těchto zkušeností takzvaného franšízora, což je ten silnější partner.

Franšízing je velmi rozvinutý v zahraničí. Jak vypadá ta situace u nás v České republice?

U nás sledujeme dva trendy. Prvním jsou české franšízy, které pocházejí ze zahraničí a jsou upravovány na český trh. Jsou rozvíjeny pod českými značkami, i když ty značky znějí anglicky. Druhá oblast je oblast těch klasických známých značek. Speciálně jde o fastfoody, které tady podnikají vlastně ve stejném režimu jako všude jinde na světě. To znamená, že si najdou partnera a ten partner tady pro ně poté rozvíjí síť jako takzvaný master-franšízant. Mohou mít také několik franšízantů, kteří jsou pro ně v Česku aktivní.

S jakou pomocí může zájemce o franšízu ze strany franšízora počítat?

Franšízant nabízí svoji značku a své know-how. Za to vybírá peníze. Nejčastěji jde o vstupní a provozní poplatek. Dále nabízí, že svému partnerovi, který se jmenuje franšízant, pomůže s rozvojem podnikání ze začátku až do konce. Takový ten klasický franšízant je člověk, který má chuť do práce, má nějaké vlastní zdroje a je ochoten podřídit se pravidlům. Za to je schopen spolupracovat na rozvoji toho konceptu a samozřejmě si i něco vydělat.

Jaká je cena za franšízu? Jakým způsobem se platí?

Ceny se samozřejmě liší koncept od konceptu. Je tam nějaký vstupní poplatek a jsou tam nějaké provozní poplatky. Dá se říci, že ty vstupní poplatky u zahraničních franšíz jsou od několika tisíc dolarů do stovek tisíc dolarů. Speciálně pak v případě, kdyby si člověk kupoval takzvanou master-franšízu pro celou Českou republiku nebo pro celou východní Evropu, což se také děje.

Jakým způsobem by měl člověk vybírat obor, ve kterém bude podnikat? Každý z nás má za sebou nějaké zkušenosti. Jak si z těch franšíz může vybrat? Existuje například nějaké internetové tržiště franšíz?

Jedna stránka, která by byla placena někým, popřípadě nějakou asociací neexistuje. Existuje nicméně několik franšízových asociací především pak ve Spojených státech, které uvádějí na svých webových stránkách seznam svých členů. Těmi bývají většinou největší společnosti na světě. My dále jako poradci nabízíme našim klientům nějakou základní orientaci. Dokážeme navést uchazeče na zdroje, kde se ty franšízy nabízejí, popřípadě na takové seznamy, které rozlišují franšízy podle jednotlivých oborů jako je pohostinství, služby pro děti, služby pro seniory, opravárenství a podobně. Tam si potom zájemce už může najít jednak obor svého zájmu a poté tam má seznam konkrétních franšízorů a jejich konceptů. To je zajímavé speciálně ve Spojených státech, protože se dá sehnat poměrně hodně informací o tom konceptu v tom smyslu, že se ví, kolik poboček je provozováno a kolik jich bylo po novém roce otevřeno. Jsou tam ale i informace o tom, kolik jich bylo zavřeno a jak se franšízant s franšízorem soudí. 

 

Související články:

„U poloviny franchisových konceptů se vložené investice vrátí do dvou let,“ říká P. Ritschelová

V ČR roste zájem o franchisové projekty, menším podnikatelům se vyplácejí

 

Záznam celého rozhovoru s partnerem advokátní kanceláře Z/C/H Legal a specialistou na oblast franšízingu Jiřím Ctiborem, který připravil a moderoval člen představenstva Českého fondu půdy a bývalý ředitel Investiční společnosti České spořitelny Martin Burda, si můžete poslechnout v playeru výše.

Starší díly pořadu Zet Light si můžete přehrát ZDE.

 

Zdroj: Zet

„S master-franšízovou licencí lze podnikat třeba i na celém území východní Evropy,“ říká J. Ctibor Foto: Shutterstock.com

reklama

Další články

  1. Rusko už nebude nakupovat plynu od Turkmenistánu

    Byznys ·

    Rusko zastavilo odběr zemního plynu od Turkmenistánu a ruský plynárenský podnik Gazprom se rozhodl, že nebude z této země nakupovat surovinu celý letošní rok. Sdělila …